Wel, wiskunde lijkt me hier niet het probleem.
Je moet problemen van deze aard leren 'analyseren'. Wat heb ik, wat kan ik gebruiken, en waar moet ik naar toe.
Als je een routeplanner raadpleegt om naar een stad te rijden is dat niet omdat je slecht rijdt, maar omdat je de weg ernaartoe niet kent.
Hetzelfde gebeurt hier. Je wiskunde zal wel goed genoeg zijn, je hebt immers ook op pc rekentoestellen genoeg, maar je snapt het proces achter de omrekening niet.
Aan ons dan om dit op te lossen
allereerst, dat massaprocent zegt letterlijk:
Bij x massaprocenten oplossing zit er x g opgeloste stof in 100g totaal mengsel
MAW: Er zit 11g ethanol in
100g oplossing (dus water + ethanol)
Nu moet jij omrekenen naar molprocenten.
Nu opnieuw goed snappen waar we mee werken. Molprocenten (mol%) beschrijft hoeveel MOL er van een opgeloste stof zit per MOL oplossing.
Zie je de analogie.
massa% : aantal GRAM opgeloste stof per 100 GRAM oplossing.
mol% : aantal MOL opgeloste stof per totaal aantal MOL oplossing.
Je zal dus een aantal dingen moeten berekenen:
1) Je hebt nu die 100g oplossing, allemaal goed en wel, Maar hoeveel grammen daarvan zijn nu water?
2) Als je nu weet hoeveel gram ethanol en hoeveel gram water er in die 100g zitten. Hoeveel mol zit er dan van elk in die 100g ?
3) Als je weet hoeveel mol er van elk inzit, hoeveel mol heb je dan in het totaal ?
Kan je nu uitdrukken in een breuk hoeveel delen van je oplossing ethanol zijn, in mol in plaats van gram ?
ps: ik had ff misgelezen ivm die dichtheid. Had in de vlucht gelezen dat het over molariteit ging, maar mol%
\(\neq\)
molariteit.
Voor deze omrekening is dus geen dichtheid nodig.