er zijn evenveel mensen die zich tegenovergesteld gedragen en eveneens verheerlijkt worden in die geschriften.Nee, het ging er over of de religieuse geschriften wel of niet eenduidig geinterpreteerd kunnen worden. Ik zeg ja, omdat in de geschriften wordt beschreven hoe mensen handelen die de juiste interpretatie geven.
jammer genoeg heeft ypsilon mij het recht ontzegd de bijbel of andere werken te citeren.
dat noemt men hier fundamentalistisch hard antitheïsme (of iets in die strekking).
wat een woordenbrij. interpretatie is net een poging om na te gaan wat de schrijver bedoelde. al de rest is inlegkundeOnzin. De eerste schrijver kan geen gelijk of ongelijk hebben in zijn interpretatie. Hij *schrijft* immers. Alleen de *lezers* kunnen interpreteren. De vraag - nu - of de eerste schrijver *gelijk* heeft of niet staat los van interpretatie maar is gelijk aan de vraag of de eerste schrijver wel of niet geinspireerd was door god. Een totaal andere discussie, verwant aan de vraag of god bestaat of niet.
"ik zou graag willen dat punt x in het werk staat en nu eens kijken welke stukken we kunnen gebruiken om dit idee te onderbouwen". dat we woordbetekenissen moeten veranderen, we andere stukken uit dat schrift moeten negeren etc hoort erbij.
veda is hindoeîsme. hindoeisme gelooft in incarnatie.Op niets gebaseerde onzin. Binnen de veda traditie is uberhaupt nergens sprake van 'straf' of 'blind aannemen'. Overigens zijn er ook verschillende christen-stromingen met dergelijke uitgangspunten. Je gebrek aan kennis van het onderwerp vertroebelt je onderscheidingsvermogen sterk. Doe daar wat aan.
leef volgens de regels en je komt terug als iets beters of krijgt zelfs verlichting
doe wat er gevraagd wordt en je wordt na dit leven beloond. doodsangst gebruiken om mensen te controleren.
komt op hetzelfde neer als islam of christendom. ze zijn minder brutaal tav andersdenkenden en dat is inderdaad de enigste verdienste.
maar de basis waarop je voortbouwt klopt nog steeds niet. waarom is een veda goddelijk geïnspireerd en de koran niet? welke criteria hanteer jij? geloof of rede?Alles wordt zo ver als mogelijk onderbouwd en beredeneerd aan de hand van (praktijk) voorbeelden, dialogen en gedachteexperimenten.
maar je moet nu wel braaf doen wat er gevraagd wordt anders bereik je geen verlichting.is de reden dat het hinduisme waarschijnlijk de meest tolerante en vreedzame filosofische/religieuse stroming is die bestaat.
akkoord, ze leggen hun wil niet aan andersdenkenden op
"bling bling" is me niet vreemd. maar in tegenstelling tot religies chanteert niemand me als ik de laatste Iphone laat passeren.
als een moslim een homo verdedigt kan hij naar zijn 70 maagden fluiten of erger.
zie je het verschil echt niet?
Puzzels