Puzzel Puzzels
wetenschapper_in_leer
Artikelen: 0

[wiskunde] oefening logaritmen

\( \log _5 10 (\log _{2x} 5 + \log _{4x} 5) = \frac {2+ \log2} {1+\log2} \)

kan iemand mij helpen om deze logaritmische vergelijking op te lossen? ik heb hem al enkele keren gebprobeerd maar ik zit altijd vast. ik had de logaritmen met grondtal x omgedraaid en dan op gelijke noemer gezet maar daarna zie ik khet niet meer. op grondtal 5 of 10 zetten helpt ook niet echt.

p.s.: niveau= 6e middelbaar 7h wiskunde, gebruik maken van de basisformules van logaritmen en hun grondtal, machten, enz...

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Nintendo Switch 2 Pro Controller - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

Jan van de Velde

Re: [wiskunde] oefening logaritmen

Dag wetenschapper_in_leer, welkom :D op het forum Huiswerk en Practica.

Jij wilt vlot hulp. Dat is alleen goed mogelijk als je daar zelf wat voor doet.

Naast de algemene regels van dit forum hebben we voor dit huiswerkforum een paar speciale regels en tips.

Die vind je in de huiswerkbijsluiter

In die huiswerkbijsluiter staat bijvoorbeeld:

VAKGEBIED-TAGS

Plaats het vakgebied waarop je vraag betrekking heeft tussen rechte haken in de titel.

bijv: [biologie] of [frans]. Zo blijft dit huiswerkforum overzichtelijk.

Hebben we even voor je gedaan. Denk je er de volgende keer zélf aan??

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

wetenschapper_in_leer

ow ja sorry XD maar ik had wiskunde er toch al in subscript onder getipt :D
Klintersaas
Social:

Ken je de volgende formules?
\(\forall\ a,b \in \rr^+_0\ \backslash \left\{1\right\} \forall\ c \in \rr^+_0\ : \log_ab \cdot \log_bc = \log_ac\)
\(\forall\ a,b \in \rr^+_0\ \backslash \left\{1\right\} \forall\ c \in \rr^+_0\ : \log_ac = \log_bc \cdot \frac{1}{\log_ba}\)
Geen idee of ze hier het efficiëntst zijn, maar die komen het eerst bij me op.

PS: Je werkt hier met een logaritmische vergelijking met een onbekende in het grondtal. Dat grondtal mag echter niet zomaar alles zijn, dus zul je een bestaansvoorwaarde moeten opstellen.

PPS: Let maar niet te veel op die "versiering"
\(\forall \cdots\)
. Ik wil nogal correct zijn, maar ik neem aan dat je zelf wel goed genoeg weet welke beperkingen er opgelegd zijn aan het grondtal en het getal waarvan de logaritme genomen wordt.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
wetenschapper_in_leer

ja maar ik kijk de beperkingen meestal pas na als ik een antwoord (of meerdere) heb om zo te elimineren. We kennen de formules, maar ik weet niet precies welke toe te passen op deze, alle anderen lukken wel. En over versiering gesproke we zien al ergere dingen:p

ps grondtal mag niet 0 of 1 zijn dus x verschillend 0, 1/2, 1/4

en volgens het boek is het antwoord: 5 en 2 tot de macht (-log4000/log200)
Klintersaas
Social:

Ik zou om te beginnen alles eens in Briggse logaritmen zetten (grondtal 10). Bedenk ook dat
\(4x = 2 \cdot 2x\)
, maar dat is pas voor na de omzetting.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
wetenschapper_in_leer

\( \frac {1}{\log5} * (\frac {\log5}{\log 2x} + \frac {\log5}{\log 4x}) = \frac {log200}{log20} <=> \frac {\log 8x²}{\log2x \log4x} = \frac {log200}{log20}\)

zo? maar wat kan ik dan nu het beste doen... als ik vermenigvuldig (gekruist) zit ik met de producten van logaritmen vast. Als ik weer splits ga ik weer terug richting opgave...
Klintersaas
Social:

Je bent goed bezig! Je hebt nu twee breuken die aan elkaar gelijk zijn. Denk even niet aan kruislings vermenigvuldigen, maar denk apart aan de tellers en aan de noemers.

wetenschapper_in_leer

ik zou van rechterkant afblijven, links 4x splitsen in 2*2x of 4*x? of van log 8x² splitsen in 2 (2x)² ofzo? maar dan zie ik op het eerste zicht geen vereenvoudiging...
Safe
Pluimdrager

Heb je antwoorden? Anders heb ik ze.
wetenschapper_in_leer

het examen wiskunde is ondertussen al een paar dagen passé, maar als je de manier waarop je het antwoord hebt gevonden even wil posten safe? (of iemand anders) is toch wel intressant dan want ik heb het niet gevonden

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Libelle Marjolein Bastin Agenda 2026 - één jaar lang genieten - Incl. handige ringband, elastiek en 8 ansichtkaarten

Bekijk product

Safe
Pluimdrager

begin met log(2x)=z te stellen, er volgt dan een kw verg in, die (heel verrassend) z=1 direct oplevert. na deling door z-1 krijg je een (vervelende) opl, nl
\(z=-\log(2)\frac{1+\log(2)}{2+\log(2)}\)
rest nog x op te lossen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!