Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
StrangeQuark
Artikelen: 0

Re: Fotonen

bobbyjong, je vraagt hier meerdere fundamentele vragen waarvan niemand nog een echt idee heeft, verder is ieder individueel onderwerp op het forum ook al besproken, ik verwacht niet dat dit topic erg overzichtelijk gaat worden. Wat dacht je zelf dat uit dit topic zou komen en ik stel voor om 1 vraag uit te kiezen, die op het forum op te zoeken of er niet al een topic over is en dan deze specifieke vraag te stellen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

ads

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M185 - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

bobbyjong

Excuseer, ik ben hier echt niet goed bekend mee, de kwantummechanica. Wel vind ik de substantie ''magie'' ervan zeer interessant. Ik hoef niet zozeer echte verklaringen, als wel mogelijke gedachten van jullie. Laat ik dan de volgende vraag stellen: Hoe kan iets, geen massa bezitten?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

kotje

Excuseer, ik ben hier echt niet goed bekend mee, de kwantummechanica. Wel vind ik de substantie ''magie'' ervan zeer interessant. Ik hoef niet zozeer echte verklaringen, als wel mogelijke gedachten van jullie. Laat ik dan de volgende vraag stellen: Hoe kan iets, geen massa bezitten?

Iets kan rustmassa 0 bezitten b.v. fotonen. Maar als het energie bezit dan heeft het naast (eventueel rustmassa) ook massa door de formule van Einstein E=mc² b.v. fotonen. Mijn besluit is iets moet minstens één van de twee hebben(rustmassa en(of) energie) anders bestaat het niet.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
bobbyjong

Maar bestaan er dan stilstaande deeltjes die dus massaloos zijn?
StrangeQuark

neen, volgens mij niet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.
bobbyjong

Maar hoe kan een foton, die niet massaloos is, met de snelheid van het licht reizen?
Raspoetin

Waar heb je gehoord dat een foton niet massaloos is?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Phys

Fotonen zijn wel degelijk massaloos. Ik raad je aan om wat topics in het Relativiteitstheorie-forum te lezen, zoals deze. Ook aan kotje trouwens, want hij beweert dat fotonen massa hebben. Wellicht doelt hij op relativistische massa, maar dat begrip is overbodig en wordt niet meer gebruikt in de huidige natuurkunde. Maar nogmaals: die discussie dient niet hier te worden gevoerd, daar zijn al te veel topics over (zoals degene waarnaar ik link hierboven).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
bobbyjong

Is het niet zo dat er massa kan ontstaan door de versnelling van een massaloos deeltje?
Phys

Massaloze deeltjes kunnen niet versneld worden: ze reizen altijd aan de lichtsnelheid.

- Niels Bohr -
kotje

Fotonen zijn wel degelijk massaloos. Ik raad je aan om wat topics in het Relativiteitstheorie-forum te lezen, zoals deze. Ook aan kotje trouwens, want hij beweert dat fotonen massa hebben. Wellicht doelt hij op relativistische massa, maar dat begrip is overbodig en wordt niet meer gebruikt in de huidige natuurkunde. Maar nogmaals: die discussie dient niet hier te worden gevoerd, daar zijn al te veel topics over (zoals degene waarnaar ik link hierboven).
Ik heb je link gelezen en ik lees hierin dat massa en energie equivalent zijn (E=mc²). Hieruit besluit ge meen ik terecht dat fotonen een massa hebben dit in tegenstelling met je post.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
thermo1945

Van neutrino's heeft men langdurig gedacht, dat het massaloze materiedeeltjes zijn. Ze schijnen toch een fractie van de massa van een eklektron aan massa te hebben.
Phys

Ik heb je link gelezen en ik lees hierin dat massa en energie equivalent zijn (E=mc²). Hieruit besluit ge meen ik terecht dat fotonen een massa hebben dit in tegenstelling met je post.
Ik begrijp werkelijk niet hoe je dit nog kunt concluderen. Het hele topic waarnaar ik linkte (en dat nu dus is samengevoegd, dus zie alle berichten in dít topic) had als discussievraag: "hebben fotonen massa?" Het antwoord daarop blijkt "nee" te zijn, waarvoor allerlei argumenten zijn aangedragen. Als je het daar niet mee eens bent, geef dan aan wélke argumenten jou niet overtuigen. Maar lees a.u.b. wel eerst het héle topic door.

- Niels Bohr -
Rudeoffline

De uitspraak "energie en massa zijn equivalent", die vaak volgt op E=mc2, betekent niks anders dan

* massa kan in energie omgezet worden

* energie is een bron van zwaartekracht, net als massa

Het betekent niet dat massa "hetzelfde is als energie". Een foton heeft energie, maar geen massa. Wel kan de energie gebruikt worden om deeltjes te maken met het massa-equivalent ( mits er aan bepaalde behoudswetten voldaan is, natuurlijk ). Volgens de RT kan een deeltje alleen met de lichtsnelheid reizen als het geen massa heeft.

Massa kun je imo het beste zien als een intrinsieke eigenschap van een deeltje. Net zoals spin. Het kenmerkt een deeltje net zoals spin dat doet, en het is voor alle deeltjes hetzelfde.

ads

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

ajw

Aangezien in dit topic blijkt dat licht meer kenmerken heeft van massa dan je in eerste instantie zou denken (met name dat het gravitatie opwekt), moet je duidelijk maken welke kenmerken van massa het licht niet heeft om aan te tonen dat licht geen massa heeft.

Ik neem aan dat trage massa daar een voorbeeld van is (of heeft een brandende zaklantaarn meer trage massa dan wanneer die uit is)?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🧭 Natuurkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!