Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
cjh
Artikelen: 0

Re: Chemische reacties bij dieren

Is dat dan C,H,O? Ik dacht dat het wat anders was :D zoals chemische stoffen ofzo...
Klintersaas
Social:

Tot hoever reikt jouw biologische kennis? Wat hebben jullie al gezien op school? Suikers, vetten en eiwitten zijn namelijk allemaal opgebouwd uit C, H en O (en in het geval van eiwitten ook N, S en P).
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
cjh

Ja we hadden het wel over suikers vetten en eiwitten, maar onze lerares heeft helemaal niks over C,H,O gezegd. En bestaat er mischien een site met alle biochemische reacties uit de gehele wereld? Dat zijn er natuurlijk heeeeeeeeeel veel. Maar bestaat die site? heb al geprobeerd te zoeken maar niks.
Klintersaas
Social:

Als je enkel de biochemische reacties in de mens zou opsommen, heb je er vele duizenden. Ik vrees dus dat zo'n website/boek niet zal bestaan.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
cjh

Zijn er dan duizenden biochemische reacties in een menselijk lichaam :D Ik dacht maar... mischien 50?
Klintersaas
Social:

Zie hier een klein schema met biochemische processen uit het menselijke lichaam:

Afbeelding

cjh

Sorry, maar ik kan daar niks van zien. Veelste klein en ik zie amper wat :D
Mrtn

Hoe kom je in vredesnaam bij het getal 50? :D

Begin eens bij je ontbijt: een glaasje melk en een broodje kaas. Hoe veel verschillende stoffen zitten daar in en hoe kan je daar dan een paar km op fietsen?

En dan bijvoorbeed je ogen: hoe denk je dat je al dat licht kan waarnemen en verwerken in je brein tot iets dat je kan interpreteren als een heel erg grote vrachtwagen die veel te snel op je af komt? En dan ga je zweten van het fietsen en ondertussen groeit je haar, klopt je hart en hoor je iemand vloeken omdat je je hand niet uit stak toen je afsloeg. En dan denk je opeens aan dat leuke meisje van school en ga je nog meer zweten, gaat je hart nog sneller slaan en krijg je vlinders in je buik.

..al minstens vele duizenden reacties!
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
cjh

Dat regelen je hersens toch...daar heb je geen stoffen voor nodig maar electrische impulsen! Teminste...dat denk ik :D jij hebt het over reacties, wij hebben het over BIOCHEMISCHE reacties.
Mrtn

Het afbreken van zetmeel (brood) tot kleinere suikers door amylase (een enzym in speeksel) is een chemische reactie, suikers die vervolgens ATP worden: chemische reacties (google de citroenzuurcyclus maar eens, dat zijn in dat ene systeem alleen al flink wat reacties).

Zenuwen kunnen alleen maar elektrische impulsen genereren als zo'n cel in leven is en dat is wel degelijk een proces dat energie kost: metaboliseren van allerlei stoffen, het afbreken en produceren van eiwitten. Het kloppen van een hart kost ATP (ATP --> ADP + P en dat is een chemische reactie).

Rhodopsine is een kleurstof in het oog dat van vorm verandert als het geraakt wordt door licht. Dat prikkelt dan weer een zenuw en dat is een reactie want het prikkelen van zenuwen onderling gaat chemisch en niet elektrisch. Afbraak van neurotransmitters in de synaps is ook een chemische reactie.

..etc
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Klintersaas
Social:

Sorry, maar ik kan daar niks van zien. Veelste klein en ik zie amper wat :D
Het is ook niet de bedoeling dat je ze allemaal kan lezen. Ik wilde je een idee geven van hoeveel het er wel zijn.
Dat regelen je hersens toch...daar heb je geen stoffen voor nodig maar electrische impulsen! Teminste...dat denk ik :P jij hebt het over reacties, wij hebben het over BIOCHEMISCHE reacties.
Ik vrees dat jouw kennis van de biologie erg beperkt is. Weet je bijvoorbeeld hoe elektrische signalen in de hersenen overgedragen worden van de ene zenuwcel naar de andere? Kort gezegd: dat gebeurt m.b.v. neurotransmitters, biochemische stofjes.

EDIT: Mrtn was me voor.

cjh

Oh ok bedankt :D
Wouter_Masselink

Ook hier wil ik net als in vorige topics van CJH waarschuwen dat het hier on-topic moet blijven, als er een vraag ontstaat die niet te maken heeft met de initiele vraag, open dan een nieuw topic. Tevens wil ik er op wijzen dat het beter is om duidelijke afgebakende vragen te stellen. Dit gebeurd in de topics geopende door CJH vaak niet, dit komt waarschijnlijk door zijn beperkte kennis van de biologie en chemie. Dit is geen aanval, slechts een constatering.
"Meep meep meep." Beaker
cjh

Ik heb nu weer een vraag over de chemische reacties, bvb bij de vuurvlieg en de bombardeerkever, jullie zeggen dat ze dus voedsel nodig hebben voor hun chemische reacties, maar moeten ze een bepaald soort voedsel eten om hun chemische trucjes te laten werken of kunnen ze elk soort voedsel eten wat ze willen en toch nog hun chemische trucjes gebruiken? Want het gaat over dat C,H,O en N,S,P enzo.
Marko

Inderdaad. Als een dier of plant een stof wil maken waar de elementen koolstof ( C ), waterstof (H), stikstof (N) en zuurstof (O) inzitten, dan moet hij zorgen dat hij stoffen binnenkrijgt waar die elementen inzitten. Doet hij dat niet, en krijgt hij via zijn voedsel alleen stoffen binnen waarin alleen koolstof, waterstof en zuurstof zit (maar geen stikstof) dan kan hij zo veel eten als hij wil, maar kan hij nooit die stof maken.

Met andere woorden: Zo'n chemisch trucje, of liever gezegd, chemische reactie, werkt alleen als de benodigde aanvoer er is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Biologie en medisch laboratoriumonderzoek”