Wat valt te verkiezen, realiteit of illusie?
Onze samenleving is voor een groot deel gebaseerd op illusies: goed/kwaad, winst/verlies, succes, verantwoordelijkheid, ...
Als je dit beseft, wat is dan 'beter', wat is de logische keuze die je zou moeten maken:
Illusie verwerpen en enkel proberen te leven in 'de realiteit' of Illusie aanvaarden (en niet als iets negatief zien(pyrronisme?)) of nog iets anders? (+ is aanvaarding wel mogelijk eens je besef van 'realiteit' hebt?)
Natuurlijk gaan jullie je afvragen wat ik met realiteit bedoel. Dit is zeer moeilijk om te verwoorden omdat woorden slechts verwijzingen zijn naar klanken die dan weer verwijzen naar waarnemingen of gedachten. Daarom ga ik het proberen uit te leggen met een voorbeeldje:
"Als een boom valt in het bos, en er is niemand om het te horen, maakt die boom dan eigenlijk wel lawaai?"
Ik ga ervan uit dat die boom wel lawaai maakt, het fenomeen dat we 'geluidstrillingen' noemen, dat dit de realiteit is, wat er werkelijk is zonder enige interpretatie. Realiteit is wat je overhoudt als je alle illusies wegneemt (er is natuurlijk een redelijk grote grijze zone van discussiegevallen)
Dit is echter ook een interpretatie, maar mijn vraag gaat uit van dit standpunt om discussie mogelijk te houden.
Mijn gedachten zoals hier verwoordt zijn complexer en genuanceerder, dit is slechts hoe ik ze tracht te verwoorden in geringe tijd, ik ben benieuwd naar jullie aanvullingen, commentaar, ontkrachting, ...
Trimus