Weerstandslassen....
Ik werk in een bedrijf waar we niet anders dan weerstandslassen doen. 90% van onze productie is het op elkaar lassen van verschillende profieldraden. Met verschillende profieldraden bedoel ik specifiek de doorsnede van de profieldraad. Meestal hebben ze een driehoekige doorsnede met afmetingen van (hxb)1,425x0,75 tot 5,5x3,4. (Materiaal soort is meestal rvs 316L)
In praktijk zijn er hoofdzakelijk 3 parameters die moeten ingesteld worden om uw las af te regelen.
1) Lasdruk
2) Lasstroom
3) Lastijd van uw laspuls (meestal 3 in te stellen tijden, upslope, slope of peak en de downslope)
Deze parameters kun je proefondervindelijk wel afregelen tot je een gewenst resultaat verkrijgt.
Maar ik ben al een tijdje opzoek naar hoe ik dit theoretisch kan berekenen. Er zijn echt veel factoren waar er rekening me moet gehouden worden. Ik wil eerst en vooral starten met de basis.
2 profielen met een bepaalde doorsnede uit een bepaald materiaal
Hoe kun je in godsnaam weten wat de lasparameters zijn om deze 2 profieldraden aan elkaar te lassen.
bv: 2 driehoeksprofiel draden van afmeting 2x1 uit 316L liggen dwars op elkaar, top op top. En je wilt ze 2mm diep lassen.
Is er iemand die mij hier kan bijstaan? Ik start met een basis om zo misschien mensen aan te moedigen om mee te denken! Voor mij is het ook allemaal nieuw. Hopelijk vinden jullie het een uitdaging om wat me te denken.
Puzzels