Verborgen inhoud
zeg het maar!Ik kan niet alles volgen
Waarom post je het dan niet?Ik was ditzelfde document ook tegengekomen![]()
Dit 'trucje' met de nulpunten van een polynoom leidt volgens mij zelden tot een mooi antwoord.Het was een vraag van Mathematical Reflections. Elegante en verrassend simpele oplossing, zodar je doorhebt dat je met de nulpunten van het genoemde polynoom moet werken (en zo heb je dus ook een methode om vergelijkbare vraagstukken op te lossen; typisch een Olympiade-vraag waarvoor je een inventief trucje nodig hebt.)
zeg het maar!
Was ik zeker van plan, maar ik had er niet aan gedacht om het in zijn geheel te uploaden (en zag op tegen zoveel Latex-en, dus was meer iets voor het weekendWaarom post je het dan niet?
Bij de meeste sommen zal het inderdaad niet bruikbaar zijn, maar bij redelijke vergelijkbare vragen wel (ik bedoel dus dat het een leuk trucje is om te onthouden mocht je nog eens zo'n som tegenkomen; in de praktijk zul je het nauweljks gebruiken).Dit 'trucje' met de nulpunten van een polynoom leidt volgens mij zelden tot een mooi antwoord.
Ik vrees dat de wiskunde gewoonweg wat te hoog gegrepen is voor mij. Om te beginnen was ik nog niet bekend met de complexe definitie van de sinus. Althans niet officieel (ik kende ze wel, maar heb nog niet gezien hoe men ertoe komt en waarvoor ze gebruikt wordt). Dat is echter niet zo'n probleem. Het is immers een gewone formule, dus ik begrijp hoe men komt totPhys schreef:zeg het maar!Klintersaas schreef:
Ik kan niet alles volgen
Heb je dirkwb's bericht gemist? Of mis ik het verschil tussen jouw aanzet en de oplossing die dirkwb plaatste?Een mogelijkheid is als volgt:
Ik ben wel bekend met complexe getallen, maar enkel met de basis. Het verband tussen goniometrie en complexe getallen, de formule van De Moivre,... ken ik officieel nog niet.PeterPan schreef:Als je niet bekend bent met complexe getallen lijkt het bewijs behoorlijk ingewikkeld.
Ben je er wel mee vertrouwd, dan is het bewijs niet moeilijk en voor de hand liggend.
Waar ben jij deze gelijkheid tegengekomen?Gebruik daarbij dat\(x^n-1 = \prod_{k=1}^n (x-{z_1}^k)\).
Ik kijk niet op een minnetje.Waar ben jij deze gelijkheid tegengekomen?