Puzzel Puzzels
1207
Artikelen: 0

Re: Het meten van god

Dat doet er in deze discussie toch helemaal niet toe?
je moet wel weten wat je aan het meten bent hé.

ads

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 4 TB

Bekijk product

Johan2

1207 schreef:maar wat meet je dan of welke conclusies kun je trekken?

wat is het motief dat gelovigen meer uitgeven aan goede doelen (veronderstelt dat dit klopt)?

de angst voor het hiernamaals, een of ander religieus schuldgevoel of echte naastenliefde?
Kijk, daar konden we op wachten. Merk dat in mijn bericht een asterisk stond:
Nee het enige echt concrete dat er kan worden gemeten is dat gelovigen, in Nederland in ieder geval, meer uitgeven aan goede doelen, vaker werkzaam zijn als vrijwilliger, zich meer inzetten voor zwakkeren etc.(*) Ook dat zijn echter sociale factoren die enkel iets zeggen over de invloed van geloof, maar niets over god.
In eerste instantie wilde ik het bericht namelijk eindigen met deze toevoeging:

*) En nu maar wachten tot 1207 gaat sputteren.

Doch dan had je wrsch. je mond gehouden.

Maar goed, ik constateer dat je nu ten minste, in ieder geval voor de vorm, de mogelijkheid van "echte naastenliefde" openhoudt. Dat was vroeger wel anders (ik wil met plezier de topics er nog even bij zoeken).
ypsilon schreef:Dat doet er in deze discussie toch helemaal niet toe?
je moet wel weten wat je aan het meten bent hé.
Non sequitur. Je gaat verder op de vraag of je dan angst, schuld of liefde meet, terwijl Yps. in het door jouw weggelaten stuk toch duidelijk aangeeft dat het hier om het meten van god gaat:
Dat doet er in deze discussie toch helemaal niet toe? Tenzij zou kunnen worden bewezen dat God die gelovigen rechtstreeks aanmaant om aan liefdadigheid te doen.
In dat geval zou het er zelfs niet toe doen of god dat deed door dreigen (straf), spelen op het gevoel (schuld) of inspiratie (liefde) :D
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Equations

Ik zou god meten met een klok. Als ik eeuwig in de hemel of in de hel ben moet er toch wel wat tijd verstrijken.
ypsilon

Mail je ons de resultaten dan even door? :D
Johan_vd

Emperische bewijzen voor een God. Ik denk dat je die kan vinden in het ontwerp van de natuur en de wetten van het heelal. Misschien moet je daar eens in zoeken.
HenkL

Emperische bewijzen voor een God. Ik denk dat je die kan vinden in het ontwerp van de natuur en de wetten van het heelal. Misschien moet je daar eens in zoeken.
Inderdaad. Je zou ook in de natuur naar een intelligente factor kunnen zoeken en die is er natuurlijk. Wij zijn intelligente wezens -althans de meesten van ons- Als er een God is dan zal het een intelligent wezen zijn en dat zal dus resulteren in zijn ontwerp van de natuur. Wij hebben een complex intelligent lichaam wat uiteindelijk is voortgekomen uit een waterstof wolk na de Oerknal. Het is stap voor stap gegaan. Maar over dit proces kun je je toch verwonderen, althans ik vind het een wonder. Ook in de dieren en plantenwereld kun je intelligent gedrag aantonen. Een kleine spin is in staat een web te maken. Wij zeggen dat is instinctief gedrag. Dat is alleen een woord. Geen verklaring hoe het diertje daadwerkelijk zijn web maakt. Dat duidt op intelligent gedrag en zo zijn er vele voorbeelden te geven.
ypsilon

Totnogtoe is het consensusmodel van de wetenschap de evolutietheorie. Dus zolang je niet kan aanwijzen waar die zelfstandige "intelligente factor" meetbaar is, moet ik je verwijzen naar het ID-topic.

ads

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 5 euro - Voor jou

Bekijk product

Mechanieker

Voor het meten van god moet je denk ik god uitlokken. Uit wat ik sommige religieuse geschriften lees zijn er verschillende manieren om dergelijk handelen uit te lokken. Er zijn offerrituelen beschreven in de veda's die je kunt brengen die god zouden doen verschijnen. Die rituelen zijn echter heel moeilijk uit te voeren, bijvoorbeeld honderden jaren op je tenen staan en met je vingers naar de hemel wijzen.

Afbeelding

Een makkelijkere manier is misschien om alle godsdienst op aarde te vernietigen. Dus alle religieuse geschriften verbranden en alle godsdienaars doden. God heeft namelijk ook verklaard dat god wanneer nodig persoonlijk verschijnt om de religie opnieuw te vestigen wanneer deze in verval raakt. Het ten val brengen van religie zou dus god moeten doen verschijnen, zodat je god kunt meten.

Zomaar wat ideeen, maar ik ben het eens met johan2 dat de vraagstelling lijkt op een 'troll'.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!