je moet wel weten wat je aan het meten bent hé.Dat doet er in deze discussie toch helemaal niet toe?
Moderator: Rhiannon
je moet wel weten wat je aan het meten bent hé.Dat doet er in deze discussie toch helemaal niet toe?
Kijk, daar konden we op wachten. Merk dat in mijn bericht een asterisk stond:1207 schreef:maar wat meet je dan of welke conclusies kun je trekken?
wat is het motief dat gelovigen meer uitgeven aan goede doelen (veronderstelt dat dit klopt)?
de angst voor het hiernamaals, een of ander religieus schuldgevoel of echte naastenliefde?
In eerste instantie wilde ik het bericht namelijk eindigen met deze toevoeging:Nee het enige echt concrete dat er kan worden gemeten is dat gelovigen, in Nederland in ieder geval, meer uitgeven aan goede doelen, vaker werkzaam zijn als vrijwilliger, zich meer inzetten voor zwakkeren etc.(*) Ook dat zijn echter sociale factoren die enkel iets zeggen over de invloed van geloof, maar niets over god.
Non sequitur. Je gaat verder op de vraag of je dan angst, schuld of liefde meet, terwijl Yps. in het door jouw weggelaten stuk toch duidelijk aangeeft dat het hier om het meten van god gaat:je moet wel weten wat je aan het meten bent hé.ypsilon schreef:Dat doet er in deze discussie toch helemaal niet toe?
In dat geval zou het er zelfs niet toe doen of god dat deed door dreigen (straf), spelen op het gevoel (schuld) of inspiratie (liefde)Dat doet er in deze discussie toch helemaal niet toe? Tenzij zou kunnen worden bewezen dat God die gelovigen rechtstreeks aanmaant om aan liefdadigheid te doen.
Inderdaad. Je zou ook in de natuur naar een intelligente factor kunnen zoeken en die is er natuurlijk. Wij zijn intelligente wezens -althans de meesten van ons- Als er een God is dan zal het een intelligent wezen zijn en dat zal dus resulteren in zijn ontwerp van de natuur. Wij hebben een complex intelligent lichaam wat uiteindelijk is voortgekomen uit een waterstof wolk na de Oerknal. Het is stap voor stap gegaan. Maar over dit proces kun je je toch verwonderen, althans ik vind het een wonder. Ook in de dieren en plantenwereld kun je intelligent gedrag aantonen. Een kleine spin is in staat een web te maken. Wij zeggen dat is instinctief gedrag. Dat is alleen een woord. Geen verklaring hoe het diertje daadwerkelijk zijn web maakt. Dat duidt op intelligent gedrag en zo zijn er vele voorbeelden te geven.Emperische bewijzen voor een God. Ik denk dat je die kan vinden in het ontwerp van de natuur en de wetten van het heelal. Misschien moet je daar eens in zoeken.