Puzzel Puzzels
erhoy
Artikelen: 0

Re: Uitdijende ruimte, hoe zit dat met de tijd?

Ik reageer even op deze zin in een van de vorige commentatoren

[Interessante sidenote: er is niet eens materie nodig om expansie tot stand te brengen, ook een leeg heelal kan uitdijen (zoals de Sitter aantoonde in 1917). Je moet dan aan de lege ruimte (vacuüm) een zekere hoeveelheid energie toekennen, hetgeen mogelijk is in de kwantummechanica.:

Ik dacht dat het versneld uitdijend heelal verklaard kan worden door de algemene relativiteits theorie toe te

passen op een model, waar alle materie en energie gelijkelijk verdeeld is over de ruimte en door in dat model de zgn. donkere energie aan te nemen.

Wat is nu die donkere energie? Het zou een negatieve druk moeten hebben om de uitdijing te veroorzaken, begrijp ik.

Hoe moet ik me die negatieve druk voorstellen.

Neemt deze energie toe met het uitdijend heelal? Wat betekent dat voor de wet van behoud van enegie.

Heeft deze donkere energie iets met vacuüm-energie te maken van hierboven.

ads

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

bobbyjong

erhoy schreef:Ik dacht dat het versneld uitdijend heelal verklaard kan worden door de algemene relativiteits theorie toe te

passen op een model, waar alle materie en energie gelijkelijk verdeeld is over de ruimte en door in dat model de zgn. donkere energie aan te nemen.
Einstein kwam tot de conclusie dat zijn theorie ''niet klopte'' omdat er uit kwam dat het heelal zou uitdijen, of ineen kon storten, dat wilde hij niet aannemenen en bedacht de cosmische constante om dit recht te trekken. Pas later bleek door Hubble dat de ruimte expandeert omdat hij had waargenomen dat sterrenstelsels zich van ons af bewogen.
Wat is nu die donkere energie? Het zou een negatieve druk moeten hebben om de uitdijing te veroorzaken, begrijp ik.
Donkere energie is slechts een virtueel begrip om waarnemingen te verklaren, zoals de uitdijingsversnelling.
Hoe moet ik me die negatieve druk voorstellen.
Als een anti zwaartekracht?
Neemt deze energie toe met het uitdijend heelal? Wat betekent dat voor de wet van behoud van enegie.
Ik meen dat energie juist afneemt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

erhoy

Donkere energie is slechts een virtueel begrip om waarnemingen te verklaren, zoals de uitdijingsversnelling.
De term "virtueel begrip" begrijp ik niet.

Ik dacht dat donkere energie gewoon energie was met een negatieve druk.

Door die ngatieve druk expandeert het heelal dan.

Men is toch op zoek naar een bevestiging van het reële bestaan van deze energie?
remember

erhoy schreef:Ik ben erg benieuwd waar je gelezen hebt, dat atomen, deeltjes, dus eigenlijk massa ook uitdijen met de ruimte mee.

Ik heb me die vraag ook zelf gesteld en ging ervan uit dat materie niet mee uitdijt.

Als namelijk de materie met de ruimte (evenveel) uitdijt, dan merk je toch helemaal niets.

Als twee personen op 1 meter van elkaar staan, dan zullen die personen na enige tijd in een uitdijend heelal

dus 2 meter van elkaar staan.

Maar als die 2 personen zelf ook uitdijen, dan blijft de afstand voor hun idee toch 1 meter.

En dat gebeurt volgens mij niet.
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, ik heb gezocht maar kan het niet meer vinden,,, maar ik denk dat ik een gedachte fout gemaakt heb,, komt ook omdat ik het zo ongelooflijk vind dat als het zo is dat als alle materie zoals die is, alle sterrenstelsels plus de rest, vanuit een punt ontstaan is, wat voor een kracht daarvoor nodig is geweest, ( en er nog steeds is??) om dat te laten gebeuren, staat mijn verstand bij stil,

Maar Erhoy, bedankt voor de reaktie, en dank ook aan Phys voor de uitleg

Ik had nog een andere gedachte die ik hier wil uiten, als je in het luchtledige met een gasfles probeert een balon op te blazen, wordt de balon dan opgeblazen door druk in de fles, of trekt het luchtledige de balon uit elkaar?? of alletwee

tegelijkertijd?? en als het dat laatste is, kan dat dan ook niet opgaan voor het grote geheel? ik vind het idee van een cosmische constante, andere woorden, een uittrekkende, ontvangende, kracht nog niet zo gek
erhoy

remember schreef:Ik had nog een andere gedachte die ik hier wil uiten, als je in het luchtledige met een gasfles probeert een balon op te blazen, wordt de balon dan opgeblazen door druk in de fles, of trekt het luchtledige de balon uit elkaar?? of alletwee

tegelijkertijd?? en als het dat laatste is, kan dat dan ook niet opgaan voor het grote geheel? ik vind het idee van een cosmische constante, andere woorden, een uittrekkende, ontvangende, kracht nog niet zo gek
De ballon wordt opgeblazen door het drukverschil binnen en buiten de ballon.

Als je dit op het universum gaat toepassen: Wat is dan de binnen- en buitenkant.

De toepassing van de kosmologische constante gaat volgens mij niet uit van een binnen- en buitenkant.
remember

erhoy schreef:De ballon wordt opgeblazen door het drukverschil binnen en buiten de ballon.

Als je dit op het universum gaat toepassen: Wat is dan de binnen- en buitenkant.

De toepassing van de kosmologische constante gaat volgens mij niet uit van een binnen- en buitenkant.
Inderdaad door het drukverschil, maar als je de gedachte van de ballon ook toepast op het universum en dan in meer dan 3 dimensies denkt, en afgezien van de tijd, kun je stellen dat als de ballon het "luchtledige" begint te vullen het niet zo is dat de ballon het "luchtledige" verdrijft en de plaats daarvan inneemt, maar in het luchtledige opgaat, en dat dat er dus nog steeds is, en nog steeds werkzaam, in een uitdijende vorm??, mischien moeilijk aantoonbaar maar daarom nog niet onmogelijk,
erhoy

Inderdaad door het drukverschil, maar als je de gedachte van de ballon ook toepast op het universum en dan in meer dan 3 dimensies denkt, en afgezien van de tijd, kun je stellen dat als de ballon het "luchtledige" begint te vullen het niet zo is dat de ballon het "luchtledige" verdrijft en de plaats daarvan inneemt, maar in het luchtledige opgaat, en dat dat er dus nog steeds is, en nog steeds werkzaam, in een uitdijende vorm??, mischien moeilijk aantoonbaar maar daarom nog niet onmogelijk,

Sorry Remember, maar ik kan je niet helemaal meer volgen.

ads

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

remember

Sorry Remember, maar ik kan je niet helemaal meer volgen.

Om in het voorbeeld van de ballon voorstellende het heelal te blijven, het oppervlak van de ballon is de 2 dimensionale weergave van de 3 dimensionale ruimte die uitrekt. aan de ene kant is er de overdruk, onderdruk aan de andere kant, alletwee even aanwezig op en bij het ballonoppervlak, (ruimte) en nodig om het proces in stand te houden en te versnellen

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Ruimtefysica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!