wel word hier massaal beweerd dat wat ik zeg onzin is
Elke stelling (en ja, élke, of ik het nu akkoord ben of niet) die men niet kan of wil onderbouwen, zie ik als onzin.
En tot dusver heb je, op dat ene voorbeeldje na, in mijn ogen nog geen onderbouwing voor je kritiek gegeven.
Je smijt met termen als hokjesvorming, dogma's op je persoon, etc ...
Maar wil je ook even gestructureerd aanpakken wat je nu net wil ?
bv: Een forumtopic gaat over het feit: is een appel een citrusvrucht of niet?
Iedereen zou ja zeggen, maar jij zegt neen (Even if you are a minority of one, the truth is the truth. Mahatma Ghandi)
Het is hier inderdaad zo dat je gelijk hebt, en dat jij dat beseft, maar de andere mensen niet.
Met het herhaaldelijk zeggen: Appels zijn geen citrusvruchten, bereik je dus ronduit niets. Want men gelooft je niet of men vind dat je mening niet klopt.
Als je nu gestructureerd aanbrengt:
- De reden (uitgebreid is niet altijd slecht) waarom jij appels niét in deze groep zou brengen (jouw theorie uitleggen dus)
- De reden waarom je appels evt ergens anders zou indelen. (ingaan op wat anderen WEL zeggen, en evt weerleggen)
- Een concreet voorbeeld met simpele, maar analoge denkwijze, om je theorieën of ideeën te staven.
Dan kan je plots misschien wel iedereen ervan overtuigen dat je gelijk had, en dat een appel geen citrusvrucht is.
Maar er kan geen (ook al wil je dat, het kan niét) constructief gesprek gevoerd worden, als iemand zijn denkwijze niet verder wil/kan toelichten.
Vandaar onze dringende oproep: aub, leg uit.
En geef een voorbeeld dat een afgebakend denkpatroon geeft, om je theorie uit te leggen.
een voorbeeld als:
Darwinistische ideeën aan, waarvan zelf Darwin toegaf dat het op niets gebaseerd is
Is wel
enorm algemeen.
zoals andere gebruikers al aangaven zit hier een verschil tussen theorie, en hoe men tot de theorie komt.
Daarnaast zou volgens dat denkpatroon het WSF mogen sluiten, want geen enkele wetenschap valt op dit moment met 100% zekerheid vast te leggen.
Het zijn allemaal speculaties (die in de praktijk uit blijken te komen), die men verder analyseert, en verder op bouwt.
Darwinisme is dus in essentie even 'fout' als de Gaswet, bindingsenergie in moleculen, etc.. etc..