Puzzel Puzzels
Veertje
Artikelen: 0

Re: Geen hemel: leven op aarde zinloos

Mod opmerking: een filosofische discussie is dit niet (geen consensus of definities van "leven", "zin", en sowieso het begrip "hemel" en daarbij is deze topic gewoon een verzameling meningen bij elkaar, persoonlijk, ongedwongen, maar niet diep ingaand op de vraagstelling). Geen verwijt, maar wel een reden om dit te verplaatsen naar het cafe, zodat we fijn door kunnen kletsen.

Al doorkletsend:

Ik geloof zelf niet dat er een "zin" van het leven aan te wijzen is. Zo toevallig als het leven is ontstaan, zo toevallig vindt het leven zijn voortzetting. Ik leef omdat ik gewoon nog niet dood ben, en ik doe wat ik doe tijdens mijn leven omdat de toevallige gebeurtenissen in mijn leven en de toevallige samenstelling van mijn karaktereigenschappen mijn acties beïnvloeden. Of het zin heeft wat ik doe kan ik alleen maar bepalen aan de hand van een aantal doelstellingen die ik zelf heb bepaald. Bepaald op basis van mijn levenservaring en mijn persoonlijke manier om tegen bepaalde zaken aan te kijken. Niets in dezen is samen te vatten in een algemene leefregel, laat staan in een algemeen "juiste" manier om te "voldoen" aan de "zin" van het leven.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Wit

Bekijk product

druijf

Als je geen zin hebt, dan maak je maar zin. :D
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Spitfire28

het leven heeft evenveel zin als bv. E=mc² zin heeft
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".
Johan2

Als je geen zin hebt, dan maak je maar zin. :D
Het zou mij, gezien je andere bijdragen, niet verbazen als deze ogenschijnlijk olijke opmerking voor jou, als voor mij, een héél serieuze ondertoon heeft.

Klopt dat?
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
benb

Wat zijn dat voor mensen die praten over de zin van het leven?
nothing will change without a rebel
Johan2

Wat zijn dat voor mensen die praten over de zin van het leven?
Ik twijfel een beetje over m'n antwoord:

a) Vraag het ze eens

of

b)Jij praat of denkt daar nooit over? Wat een leeg, "zinloos" bestaan moet dat zijn.
benb

Ik hou het eerst op A, mijn vraag is daar ook op toegespitst lijkt me zo.
Johan2

Ik hou het eerst op A, mijn vraag is daar ook op toegespitst lijkt me zo.
Je toon suggereerde anders eerder dat je je conclusie al klaar had. Geef dus eerst maar eens antwoord op B, dan zal ik zien of ik mijn conclusie verander.
benb

Je toon suggereerde anders eerder dat je je conclusie al klaar had.

Dit lijkt me toch echt wel je eigen interpretatie van wat ik schrijf...
Lathander

ik ben aangedaan van de mening dat de mensen de hemel zelf bedacht hebben, net om dat deprimerence vooruitzicht van het einde van het leven makkelijker te maken.

Zo kan men nog zeggen dat men een doel heeft. Als het leven niet doorgaat, waarom zou men voortleven, want iedereen zou sterven.

Toont ook aan hoe zelfzuchtig de mensen zijn. Zelfs al weten ze met zekerheid dat ze slechts een jaar of 80 zullen leven, waarom niet werken om het beter te maken voor de volgende generatie tijdens die hun leven?

Waarom kijken naar wat erna komt, waarom niet blij zijn met wat je hebt?

Wie het kleine niet eert, is het grote niet waard
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."
Johan2

@Benb: maar al met al heb je nog geen antwoord gegeven.

Vooruit, een hint:
Waarom kijken naar wat erna komt, waarom niet blij zijn met wat je hebt?
Kijk, ook dat is dus (zinnig) praten over de zin van het leven.
raf

Met of zonder God, met of tegen je zin, je leeft. Je hebt er niet om gevraagd. De beslissing lag niet bij jou. Het enige wat je kan doen is er het beste van te maken, want je leeft maar één keer. Het heeft geen zin er veel achter te zoeken. Je bent een teerlingworp in de biologie, en je moet het daar maar mee doen. Maak er het beste van of stap eruit, mij eender. Aan tobbers en zwartkijkers hebben we geen tekort.
oribatei

de zin van het leven is het in stand houden van het leven en de soort op zich of je mens dier of plant bent het enige doel ishet instand houden van je eigen ras
rogerakkerman

Ik volg jullie niet.

Waarom studeren jullie dan, en sporten jullie, en hebben jullie hobby's en interesses en noem maar op?

Puur om je tijd op aarde uit te zitten en te sterven en als je sterft, dan is het klaar?

en dan gaat het licht uit, en dan is het net zoals je nog niet geboren was zeker?

er is meer mensen.

kan me niet voorstellen dat ons bestaan op aarde toeval is.

omdat leven mogelijk is op deze planeet? door de zon? de maan? water? Voedsel? grondstoffen?

en het heelal dan? hoe is het onstaan? oerknal? en die oerknal waar komt die vandaan dan? uit het niets? en wat is het niets dan?

heerlijk onderwerp om over te discuseren maar net als het heelal oneindig.

ads

Steun Sciencetalk HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

HP 280M - Draadloze Muis - Extra stil - Ergonomisch - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

E.Desart

rogerakkerman schreef:er is meer mensen.

............

en het heelal dan? hoe is het onstaan? oerknal? en die oerknal waar komt die vandaan dan? uit het niets? en wat is het niets dan?

heerlijk onderwerp om over te discuseren maar net als het heelal oneindig.
De "er is meer mensen" volgt op de onzekerheden en onbekenden. Maar het niet kennen van een antwoord hoeft niet noodzakelijk in een alternatief antwoord te resulteren. Het niet kennen van een antwoord is een antwoord/gegeven op zich.

Verder wordt het filosoferen. Maar het klinkt inderdaad fijn. Ik denk ook dat iedereen behoefte heeft aan een nest, nestwarmte en veiligheid. Waar antwoorden stoppen, lijkt het leegte, zonder houvast: "En Nu?" of "En Dan?".
Eric

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!