Mod opmerking: een filosofische discussie is dit niet (geen consensus of definities van "leven", "zin", en sowieso het begrip "hemel" en daarbij is deze topic gewoon een verzameling meningen bij elkaar, persoonlijk, ongedwongen, maar niet diep ingaand op de vraagstelling). Geen verwijt, maar wel een reden om dit te verplaatsen naar het cafe, zodat we fijn door kunnen kletsen.
Al doorkletsend:
Ik geloof zelf niet dat er een "zin" van het leven aan te wijzen is. Zo toevallig als het leven is ontstaan, zo toevallig vindt het leven zijn voortzetting. Ik leef omdat ik gewoon nog niet dood ben, en ik doe wat ik doe tijdens mijn leven omdat de toevallige gebeurtenissen in mijn leven en de toevallige samenstelling van mijn karaktereigenschappen mijn acties beïnvloeden. Of het zin heeft wat ik doe kan ik alleen maar bepalen aan de hand van een aantal doelstellingen die ik zelf heb bepaald. Bepaald op basis van mijn levenservaring en mijn persoonlijke manier om tegen bepaalde zaken aan te kijken. Niets in dezen is samen te vatten in een algemene leefregel, laat staan in een algemeen "juiste" manier om te "voldoen" aan de "zin" van het leven.
Puzzels