Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
1207
Artikelen: 0

Re: Hamas-Isra

De mislukking van de onderhandelingen in 1999-2000 worden door de meesten toegeschreven aan de inschatting van Arafat dat het bereikbare akkoord tot ernstige verdeeldheid binnen Palestina zou leiden.
logisch

elke vredesonderhandeling tussne israel en Palestina volgt hetzelfde scenario.

Israel maakt zijn eisen bekend weigert over palestijnse noden te praten en als de palestijnen deze aanpak afwijzen is het hun schuld als de onderhandelingen spaak lopen.

als arafat het volledige eisenpakket van israel had aanvaard zonder oplossing wat bezetting, onderdrukking, economische wurggreep, waterverdeling, landverdeling, muur, import- exportboycot, checkpoints, wangedrag kolonisten, medische voorzieningen, politieke gevangenen in Israel, etc betreft krijgt hij interne problemen.
Ike

Wat ik me eigenlijk al heel lang afvraag en ik denk dat niemand het antwoord daarop weet: wat gaf de joden na '45 het recht de Palestijnen die daar al eeuwen woonden, weg te jagen? Israël mag dan religieus gelinkt zijn met het jodendom, dat zijn de islam en het christendom ook. Waar haalden ze het om, nadat ze de boot waren uitgestapt, de mensen uit hun huizen te stampen en hen weg te jagen? Ze hadden het allemaal zelf net meegemaakt. Was dat dan hun reden? Het spijt me, maar ik vind persoonlijk dat de joden dan maar een stuk van Duitsland hadden moeten opeisen.
waanzin

En die hulpkonvooien. Wat zijn 100 vrachtwagens voor 1.3 miljoen mensen?
klein corectie je mag een nultje schrapen het waar er maar 10

bron:[url="http://"%20http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/bu...za_Zondag"]hulpkonvooien[/url]

eerste flimpje

de hulp die israle toe laat is inderdaad te verwaarlozen maar hamas is even goed in de fout er staan tonnen voedsel en zo voort klaar in egypte hamas laat ze niet binnen.
1207

Wat ik me eigenlijk al heel lang afvraag en ik denk dat niemand het antwoord daarop weet: wat gaf de joden na '45 het recht de Palestijnen die daar al eeuwen woonden, weg te jagen?
het antwoord is de Thora

de grenzen van het beloofde land zijn duidelijk afgebakend (al zijn is dat land nog een stuk groter dan het huidige israel). de joden wilden die lap grond en de Vn, verteerd door schuldgevoel na Wo2, vergat blijkbaar dat er 100 000'en moslims in dat beloofde land woonden.

het feit dat een joodse staat ondoenbaar is met een meerderheid moslims leek iedere westerling, al dan niet bewust, compleet te ontgaan.

waanzin.

de grens tussen Egypte en de westbank ligt uiteraard onder controle van het Israelische leger. Israel beslist of er al dan niet een grenspost opengaat. Hamas heeft daar geen zeggenschap over. moest Hamas die grens controleren gooien ze alles open en kunnen de palestijnen in dat gebied naar Egypte migreren.
Ike

@ waanzin

Eerder waren er al een 90-tal trucks doorgelaten. http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/buitenland/1.432070 (Hier staat wel 45 maar er zijn er nog geweest hoor) . Het blijft toch een druppel op een hete plaat.
waanzin

mijne exuse aan Ike sry had iderdaad niet goed gekeken het waar er meer sory
waanzin.

de grens tussen Egypte en de westbank ligt uiteraard onder controle van het Israelische leger. Israel beslist of er al dan niet een grenspost opengaat. Hamas heeft daar geen zeggenschap over. moest Hamas die grens controleren gooien ze alles open en kunnen de palestijnen in dat gebied naar Egypte migreren
dat wist ik maar was ik even vergeten door de verwarden informatie van de vrt daar zeggen ze letterlijk dat de local authorietijten aan de Palestijns zijde de grens nog gesloten houden dan wat verder zeg ze iet over egepyte dat hamas verwijdt het te bemoeilijken, ik had dit verkeerd genintreprteerd als hamas die grenzen gesloten hield exuse
Wat ik me eigenlijk al heel lang afvraag en ik denk dat niemand het antwoord daarop weet: wat gaf de joden na '45 het recht de Palestijnen die daar al eeuwen woonden, weg te jagen? Israël mag dan religieus gelinkt zijn met het jodendom, dat zijn de islam en het christendom ook. Waar haalden ze het om, nadat ze de boot waren uitgestapt, de mensen uit hun huizen te stampen en hen weg te jagen? Ze hadden het allemaal zelf net meegemaakt. Was dat dan hun reden? Het spijt me, maar ik vind persoonlijk dat de joden dan maar een stuk van Duitsland hadden moeten opeisen.
ik vermoed dat dit artikel veel van je vraag beantwoord:israel
1207

Ike schreef:@ waanzin

Eerder waren er al een 90-tal trucks doorgelaten. http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/buitenland/1.432070 (Hier staat wel 45 maar er zijn er nog geweest hoor) . Het blijft toch een druppel op een hete plaat.
natuurlijk bijzonder cynisch

als Israel de afgelopen 50j niet op een substantiële wijze de palestijnen had gewurgd dan hadden die geen hulpkonvooien nodig.

nu hebben ze niets aangezien Israel alles afgepakt heeft
wijsneus

1207 schreef:het antwoord is de Thora

de grenzen van het beloofde land zijn duidelijk afgebakend (al zijn is dat land nog een stuk groter dan het huidige israel). de joden wilden die lap grond en de Vn, verteerd door schuldgevoel na Wo2, vergat blijkbaar dat er 100 000'en moslims in dat beloofde land woonden.

het feit dat een joodse staat ondoenbaar is met een meerderheid moslims leek iedere westerling, al dan niet bewust, compleet te ontgaan.

waanzin.

de grens tussen Egypte en de westbank ligt uiteraard onder controle van het Israelische leger. Israel beslist of er al dan niet een grenspost opengaat. Hamas heeft daar geen zeggenschap over. moest Hamas die grens controleren gooien ze alles open en kunnen de palestijnen in dat gebied naar Egypte migreren.
Het Palestijnse gebied is nu zo'n beetje het grootste concentratiekamp aan het worden met door de Joodse gemeenschap gecontroleerde water- en voedselvoorzienig.

De wereldleiders hebben hier geen probleem mee wqant het gaat hier niet om USA-ers of EG-ers.

Discriminatie is nergens toegestaan...Toch?Maar je mag wel vriendjes hebben op deze wereld...Toch?
Adpruys

Omdat de Palestijnen verdorie nog steeds in een wurggreep worden gehouden door Israël. Als jij door iemand op brood en water wordt gezet, ga jij dit dan gewoon je leven lang accepteren, ik denk het niet. Zelfde situatie in de Gazastrook. De huidige situatie van de Palestijnen is volledig te wijten aan Israël. Hamas was de beweging die eindelijk tegenstand bood tegen de Israëlische onderdrukking. Nu wordt het Israël wat te heet onder de voeten en heb je de huidige gebeurtennissen. Daarbij, om Hamas te verslaan heb je een atoombom nodig. Bij elke Palestijn die sterft, meldt er zich bij wijze van spreken een aan bij Hamas (vergelijk maar met het ontstaan van het IRA, zelfde situatie) en creëer je een omgekeerd effect. Gans de Arabische wereld is gespannen. En die hulpkonvooien. Wat zijn 100 vrachtwagens voor 1.3 miljoen mensen? Dat is een gezicht opzetten van: 'we denken aan hen', terwijl we hen bombarderen.
Gaza, waar Hamas het compleet voor het zeggen heeft, is vanwege haar grootte en ligging economisch afhankelijk van het naburige Israël of Egypte. Van deze twee landen is het relatief liberale ontwikkelde Israël, met haar hardwerkende, goed opgeleide bevolking, het belangrijkst. Om nu dat land te gaan bombarderen lijkt me niet zo verstandig. Men zou juist vriendschappelijke, of op zijn minst, zakelijke relaties dienen te onderhouden. Tenminste, als de leiders het beste voor hebben met het wereldlijk welzijn van de bevolking.
1207 schreef:logisch

elke vredesonderhandeling tussne israel en Palestina volgt hetzelfde scenario.

Israel maakt zijn eisen bekend weigert over palestijnse noden te praten en als de palestijnen deze aanpak afwijzen is het hun schuld als de onderhandelingen spaak lopen.

als arafat het volledige eisenpakket van israel had aanvaard zonder oplossing wat bezetting, onderdrukking, economische wurggreep, waterverdeling, landverdeling, muur, import- exportboycot, checkpoints, wangedrag kolonisten, medische voorzieningen, politieke gevangenen in Israel, etc betreft krijgt hij interne problemen.
Eerder schreef ik : In 2000 was er bijna een vredesakkoord maar Arafat bleek niet de vader des vaderlands voor de Palestijnen te zijn maar slechts een verdeel en heers politicus. Het cruciale punt waarop geen overeenstemming mogelijk leek was het vluchtelingenprobleem. De 700000 rond 1948 vertrokken Palestijnen- inmiddels met nazaten 3-4miljoen- wilde Israël niet accepteren, hooguit 100000.
although not directly a land-related issue, the parties have found it difficult to reach a compromise. Palestinian negotiators have so far insisted that refugees, and all their descendants, from the 1948 and 1967 wars have a right to return to the places where they lived before 1948 and 1967, including those within the 1949 Armistice lines, citing the Universal Declaration of Human Rights and UN General Assembly Resolution 194 as evidence. Israel accepts the right of the Palestinian Diaspora to return into the new Palestinian state but claims that their return into Israel would be a great danger for the stability of the Jewish state. Moreover, according to Israel, there is no precedent in international law allowing the return of hostile former inhabitants to a new country (as in the Beneš decrees in former Czechoslovakia) or of millions of descendants of those refugees. Most Israelis hold that the inflow of millions of poor refugees (almost none of whom were properly integrated by the surrounding Arab countries) will simply exceed the region's dwindling resources. The Arab summit of 2002 declared that it proposed the compromise of a "just resolution" of the refugee problem, to include the option of compensation in lieu of return. It is not currently understood what is meant by "just resolution"; a similar concept was offered by the Israeli government, but rejected outright by the Palestinians in the Summer 2000 Camp David negotiations.
Ik meen dat hier een ander topic over bestaat maarkan het momenteel niet vinden.

Joden hebben altijd in "Palestina" gewoond. In 1947 werd er een verdeling in twee staten voorgesteld door de VN dat Israël accepteerde. De Arabieren niet. Zij verkozen oorlog die echter verloren werd met alle consequenties van dien. Veel "vluchtelingen" zijn destijds in opdracht van de Arabische leiders vertrokken.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Ike

Adpruys schreef:Gaza, waar Hamas het compleet voor het zeggen heeft, is vanwege haar grootte en ligging economisch afhankelijk van het naburige Israël of Egypte. Van deze twee landen is het relatief liberale ontwikkelde Israël, met haar hardwerkende, goed opgeleide bevolking, het belangrijkst. Om nu dat land te gaan bombarderen lijkt me niet zo verstandig. Men zou juist vriendschappelijke, of op zijn minst, zakelijke relaties dienen te onderhouden. Tenminste, als de leiders het beste voor hebben met het wereldlijk welzijn van de bevolking.

...

Joden hebben altijd in "Palestina" gewoond. In 1947 werd er een verdeling in twee staten voorgesteld door de VN dat Israël accepteerde. De Arabieren niet. Zij verkozen oorlog die echter verloren werd met alle consequenties van dien. Veel "vluchtelingen" zijn destijds in opdracht van de Arabische leiders vertrokken.
Ik vind het erg zo te verwoorden, maar Gaza is een hardnekkige puist voor Israël die maar niet weggaat. Israël zit helemaal niet met het welzijn van de Palestijnen. Zij willen hen gewoon zo snel mogelijk weg (een puist staat immers niet mooi). Na 60 jaar lijden begint nu eindelijk het verzet. Wat Israël probeert, is een tweede Libanon vermijden. Daar zijn ze immers faliekant op de bek gegaan. Vandaar de grote middelen. Maar geloof me, Hamas krijg je zo niet klein, evenmin Hezbollah en de opkomende Mehdimilities van Moqtada al Sadr in Irak. Hoe meer doden, hoe groter de groei van deze organisaties.

Natuurlijk woonden er reeds joden in Palestina, al waren er toch wel veel meer moslims en christenen.

Uiteraard accepteerden de joden en uiteraard weigerden de voormalige Palestijnen. Volgens mij acht jij zulke dingen niet zo erg. Stel dat op een dag een of ander volk in grote getale immigreert naar Nederland/België en dat dan uiteindelijk verdeelt in twee stukken, waarvan een voor dat volk en het andere voor jou. En wat voor de mensen die in het afgestane stuk woonden? "Trek je plan, wij wonen hier nu."
1207

Gaza, waar Hamas het compleet voor het zeggen heeft, is vanwege haar grootte en ligging economisch afhankelijk van het naburige Israël of Egypte. Van deze twee landen is het relatief liberale ontwikkelde Israël, met haar hardwerkende, goed opgeleide bevolking, het belangrijkst. Om nu dat land te gaan bombarderen lijkt me niet zo verstandig. Men zou juist vriendschappelijke, of op zijn minst, zakelijke relaties dienen te onderhouden. Tenminste, als de leiders het beste voor hebben met het wereldlijk welzijn van de bevolking.
de gaza is gewoon een ghetto. de zeggenschap van hamas is wel heel relatief.

gebrek water, electriciteit, export/import, economie, controle over het luchtruim, inhouden hulpkonvooien en financiele middelen, het ontzeggen van fundamentele mensenrechten zoals onderwijs is volledig de verantwoordelijkheid van Israel. maar goed het is allemaal perceptie. geen kat zou de opstandelingen in pakweg het warschaughetto ooit terroristen durven noemen. jij lijkt ook te vergeten dat organisaties als Hamas en Hezbollah het gevolg zijn van onderdrukking.
Het cruciale punt waarop geen overeenstemming mogelijk leek was het vluchtelingenprobleem. De 700000 rond 1948 vertrokken Palestijnen- inmiddels met nazaten 3-4miljoen- wilde Israël niet accepteren, hooguit 100000.
da's niet het cruciale punt. Hamas en hezbollah hebben een terugkeer al lang opgegeven. ze ijveren voor een eigen erkende staat die volledig vrij is + fundamentele rechten en vrijheden. maar ook dat is hen niet gegund door Israel.
Ook is het onduidelijk in hoeverre bij Arafat heeft meegespeeld dat binnen de moslimwereld velen niet zozeer een Palestijnse staat nastreven maar de vernietiging van Israël. Dit punt, dat radicale islamieten niet gebaad zijn bij vrede acht ik een grote belemmering voor een oplossing en niet in het belang van de Palestijnen. Zij zouden er goed aan doen zich hier niet door te laten leiden.
logisch dat

80 tot 90% vd palestijnen ISrael weg wil. wat verwacht je vd palestijnen?
Wat betreft mensenrechtenschendingen door de Mossad en het Israëlische leger. Deze worden grotendeels binnen te perken gehouden door de vrije pers, de vele Israëlische mensenrechtenorganisaties en de onafhankelijke rechtelijke macht aldaar.
Het israelische recht is doordrenkt van apartheidsdenken jood vs niet jood. vrije pers is niet welkom in de bezette gebieden zoal rudi Vranckx al meermaals heeft aangegeven.
Je kunt niet beter verwachten van een regering en leger dan dat men de veiligheid van de eigen bevolking op de eerste plaats stelt

massabombardementen op burgerdoelwitten heeft niets met zelfverdediging te maken

een burgerbevolking water en electriciteit ontzeggen heeft niets met zelfverdediging te maken

een burgerbevolking elke vorm op eigen inkomen ontzeggen heeft niets met zelfverdediging te maken

zieken, gewonden en zwangere burgers zoalng met checkpoints terroriseren zodat ze te laat in het ziekenhuis arriveren heeft niets met wettige zelfverdediging te maken

een burgerbevolking elementaire hulp ontzeggen heeft niets met zelfverdediging te maken

zie je het perverse van je eigen uitspraak?
en opnieuw trap je in de val van de perceptie die opgebouwd werd door het westen :D

Dat Egypte en anderen ISrael hebben aangevallen is geen goedkeuring om een etnische zuivering door te voeren op een burgerbevolking. elke vluchteling heeft het overigens absolute basisrecht om terug te keren als de oorlog voorbij is. Dit is niet afhankelijk van je geloof.

Indien Israel de Vn gerespecteerd zou hebben in '48 dan hadden ze niet bij de minste opportuniteit aan gebiedsuitbreiding gedaan hebben. Laat staan dat ze dan ghetto's hadden gecreëerd voor al die vluchtelingen.
Adpruys

1207 kijk eens na hoeveel Arabieren/moslims/Palestijnen in Israël wonen en het staatsburgerschap bezitten en spreek dan nog eens over etnische zuivering en genocide. Kijk ook even in het handvest van Hamas aangaande de vernietiging van de staat Israël. Er is verder hooguit sprake van een staakt het vuren na terugkeer van de grenzen van 67. (is het wel eens opgevallen dat tussen 1949 en 1967 er ook geen Palestijnse staat was?)

Tevens wat jij het basisrecht noemt van iedere vluchteling heeft nooit bestaan. De gigantische hoeveelheid vluchtelingen na wo2 in Europa hadden binnen enkele jaren elders een bestaan opgebouwd maar om politieke motieven zijn de Palestijnen door hun "broeders"continu als wisselgeld en drukmiddel gebruikt en leven 60 jaar na dato nog altijd in kampen.

Dat de Israëlieten geen risicos nemen ten behoeve van het welzijn van de bevolking in de Palestijnse gebieden krijg je van mij kado maar veel schrijnender vind ik dat veel Arabische leiders, zoals die van Hamas, ook louter beleid voeren dat noodzakelijkerwijs enkel ellende voor de Palestijnse bevolking teweeg kan brengen.
Ike schreef:Natuurlijk woonden er reeds joden in Palestina, al waren er toch wel veel meer moslims en christenen.

Uiteraard accepteerden de joden en uiteraard weigerden de voormalige Palestijnen. Volgens mij acht jij zulke dingen niet zo erg. Stel dat op een dag een of ander volk in grote getale immigreert naar Nederland/België en dat dan uiteindelijk verdeelt in twee stukken, waarvan een voor dat volk en het andere voor jou. En wat voor de mensen die in het afgestane stuk woonden? "Trek je plan, wij wonen hier nu."
Als Palestijn in 1948 kan ik de optie van oorlog goed begrijpen en zou er wellicht zelf voor gekozen hebben. De oorlog leek te winnen maar na verlies moet je toch je knikkers gaan tellen en niet na 60 jaar nog op hetzelfde heilloze pad verder gaan tegen een tegenstander die in de tussentijd veel sterker is geworden.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it
Ike

1207 kijk eens na hoeveel Arabieren/moslims/Palestijnen in Israël wonen en het staatsburgerschap bezitten en spreek dan nog eens over etnische zuivering en genocide.
Die etnische zuivering is al grotendeels voorbij, al die verdreven Palestijnen zijn vluchteling (zonder " ") in het buitenland, de genocide is al 60 jaar bezig.

Eerst en vooral, je moet niet denken dat Hamas alleen ellende brengt. Ze zijn democratisch verkozen en dat zegt voor mij meer dan genoeg. 60 jaar onderhandelen met Israël heeft letterlijk niets opgeleverd, vandaar ook de verdrijving van het defaitistische Fatah. Als Fatah zou geregeerd hebben, dan zaten ze de volgende 60 jaar nog steeds in dezelfde situatie. Hamas is de eerste echte organisatie die opkomt e weerstand biedt (vergelijk het met Hezbollah). Het lukt het niet op diplomatieke manier en dan moet het anders, eventueel met geweld (dat is toch de enige taal die Israël verstaat). En ik wil het nogmaals benadrukken: Israël heeft de huidige situatie zelf veroorzaakt door in de voorbije 60 jaar een nazi-like politiek te voeren. Daar plukt het nu de vruchten van.

PS: hebben de Nederlanders de Belgen tijdens WOI ook niet in kampen gedumpt? Ik bedoel, waar moet je ze steken? Die mensen willen nog altijd terug naar hun vaderland.
waanzin

1207 kijk eens na hoeveel Arabieren/moslims/Palestijnen in Israël wonen en het staatsburgerschap bezitten en spreek dan nog eens over etnische zuivering en genocide.

als je tocht iets wil nakijken kijk dan ook maar eens na in welk omstandigheden deze mensen wonen ze krijgen de slecht huisen slechts gronde en zo voort worden op alle gebieden zwaar gediscrimineerd. israele discrimineerd niet alleen Arabieren/moslims/Palestijnen daar stop het niet in verleden en nu nog steeds in minder maat hebben de joden uit Ethiopië zwaar last gehad van disicriminatie in israele door hun joods broeders.
wijsneus

Edit mod Adpruys: Bericht, waarop al gereageerd was, is verwijderd omdat het niet voldeed aan de regels.

Terug naar “Politicologie en Economie”