Vraag god om inzicht en hulp en ga de bijbel onderzoeken. Dat zou een goed begin zijn vermoed ik.
Begin met de conclusie en ga er dan naar zoeken.
Moderator: Rhiannon
Vraag god om inzicht en hulp en ga de bijbel onderzoeken. Dat zou een goed begin zijn vermoed ik.
Ik zou het formuleren als Begin met de hypothese en onderzoek dan hoever je komt, maar als jij denkt dat je verder komt door nergens mee te beginnen...Begin met de conclusie en ga er dan naar zoeken.
Het ging mij erom dat er al te veel naar sprookjes wordt verwezen, met achterliggend de naieve idee waarover ik het had.Sorry Ypsilon, je spreekt jezelf tegen. Eerst mag ik niet overkomen alsof ik het analyseren sprookjes en bijbelexegese over een kam scheer, en dan verdedig je sprookjes als misschien erg interessant. Ik ben het met dat laatste eens. (En dit was bij mijn weten trouwens de allereerste keer dat ik naar sprookjes verwees, dus ik ik doe het niet "steeds weer".) Mijn punt is en was dat het analyseren van sprookjes en van de bijbel in wezen precies hetzelfde zou moeten zijn. Filosofisch is het dat ook. Het enige verschil in de praktijk is dat verreweg de meeste bijbelexegeten het woord van God trachten te vinden en correct te interpreteren, terwijl in analyses van sprookjes men er diepte-psychologische betekenis aan probeert te hechten, of allegorieen van algemene levensvragen en dat soort dingen. Heeft iemand het in de sprookjes-interpretatie fout, dan heeft hij alleen maar Grimm of Andersen verkeerd geinterpreteerd en is er geen man overboord. Interpreteer je de bijbel incorrect, dan ben je bezig aan een "dwaalleer" met alle vermeende gevolgen van dien. Sprookjes-deskundigen gaan er in principe juist niet van uit dat het sprookje waar is, de meeste bijbelexegeten geloven wel dat in de correcte interpretatie de bijbel het woord van God is. Ik heb meer respect voor een grondige, op redelijke argumenten gebaseerde analyse van Roodkapje dan voor een hoogst persoonlijke, subjectieve, door vrijwel niemand gedeelde en op geloof gebaseerde interpretatie van delen van de bijbel zoals qrnlk die geeft.
Ik kan hier kort over zijn: onze regels vragen respect voor iedereen, dus vragen we dat iedereen respect toont. Indien je een bepaalde uitlating storend vond, kun je dat even (op die manier) zeggen, of een report sturen. Ik wees alleen even op iets wat me op viel: een vergelijking met sprookjes, en die gaan veelal gepaard met de idee "geloof is kinderachtig", en dat heeft nog niet veel constructiefs opgeleverd.Wat je stoort is dat ik misschien gelovigen in hun heilige gevoelens heb gekwetst door (te) weinig respect te tonen. Ik heb, samen met nog talloze anderen mijn buik vol het respect dat ik moet opbrengen voor de baarlijke nonsens waarmee gelovige lieden zich etaleren in forums die wetenschappelijk heten te zijn. Als ze een redelijk argument verliezen verschuilen ze zich achter hun respect-schild (qrnlk niet, dat moet ik hem toeven), of ze hebben moderators om het respect te activeren. Intussen mogen zij wel atheisten anti-theisten, grapjassen en hobbyisten noemen. Het respect gaat in dit respect maar een kant op.
Ik zou het formuleren als Begin met de hypothese en onderzoek dan hoever je komt, maar als jij denkt dat je verder komt door nergens mee te beginnen...![]()
ik dacht dat je wel zou begrijpen dat ik specifiek jou en gabriël bedoelde. jullie zijn het al niet eens over de eerste 2 paragrafenWeer maak je je er aan schuldig aan generaliseren. Er zijn geen "gelovigen", alsof dit een enkele groep zou zijn.
dus we evolueren naar een compromis? je hebt tenslotte nog honderden andere christelijke bewegingen die er allemaal hun eigen interpretatie aan geven.Dat we momenteel tot verschillende interpretaties komen wil niet zeggen dat elke interpretatie even correct is. Met de tijd zal er waarschijnlijk slechts een paar amper van elkaar te onderscheiden interpretaties overblijven, maar zo ver zijn we nog niet.
doe ik toch?maar ik reken liever op mijn eigen verstand (als het je niet stoort). men vraagt hoe het zit met de 1e tegenstrijdigheid die je in de bijbel tegenkomt. Ik stel vast dat jij en Gabriël het niet eens zijn.Vraag god om inzicht en hulp en ga de bijbel onderzoeken. Dat zou een goed begin zijn vermoed ik.
Ik ken de Bijbel ook niet zo goed, dus voor ik hier iets over zeg, zou ik graag hebben dat je eens aangeeft waaruit dat blijkt.Dit is onzin. De bijbel moedigt mensen juist aan om hun eigen verstand te gebruiken.
Dit typeert je hele wijze van argumenteren. Je geeft steeds antwoord vanuit je geloof, alsof jouw geloofswaarden vaststaande feiten zijn en de Bijbel waar. Dat zijn echter zaken die hier juist ter discussie staan, dus die in je argumenten verwerken gaat niet. Dat is zelfreferentie.Vraag god om inzicht en hulp en ga de bijbel onderzoeken. Dat zou een goed begin zijn vermoed ik.
Jij ziet alleen maar tegenstrijdigheden en contradicties. Jij geeft zelf toe dat je de bijbel niet zo goed kent.Over tegenstrijdigheden gesproken. Stel je verschillende concurrerende almachtige goden voor. Dat houdt onmiddellijk een onmogelijkheid in, want almacht kan niet gedeeld worden en zeker niet door concurrenten. Die zouden dan namelijk onomkeerbare (vanwege hun almacht) zaken kunnen verwezenlijken ten nadele van elkaar, maar aangezien ze allen almacht hebben zijn die onomkeerbare zaken toch opnieuw omkeerbaar enz Contradictie.*
Daar kan ik kort over zijn.@ Gabriël: ik begrijp je toelichting omtrent de vertalingen uit het Hebreeuws, ik heb ze met veel interesse doorgenomen. Maar toch stel ik me de vraag hoe het dan zit met de interpretatie van de tijdgeest van toen.
Ik beweer nooit de exacte betekenis/interpretatie van de teksten te claimen.En dan in discussie te gaan met andersgelovigen (zoals ik eerder al opmerkte: Moslims, Joden, Christenen, Getuigen van Jehovah en vele anderen waaronder niet-gelovigen als ik) om te claimen dat je zelf de juiste interpretatie maakt en dat de anderen er niets van begrijpen?
Wat als er nu gewoonweg enkel tegenstrijdigheden en contradicties (tautologie) zijn (en die zijn er - als je letterlijk leest en interpreteert - wat ik in deze topic dus niet meer zal doen, omdat jullie het gelukkig met me eens zijn dat zo'n letterlijke interpretatie op niets slaat)? Heb je die mogelijkheid al overwogen? Stel dat ik me er daadwerkelijk in verdiep en dat ik vervolgens nog steeds tot de conclusie kom dat de Bijbel zichzelf tegenspreekt. Wat dan? Heb ik dan nog steeds niet goed gelezen? Ik kan wel dieper en dieper blijven graven, maar enkel als ik jouw interpretatie volg heb ik het correct. Je gaat er op voorhand vanuit dat jouw interpretatie de correcte is en, zoals ik al tig keer heb gezegd, er bestaat geen enkel criterium waarmee te bepalen valt welke interpretatie correct is.Gabriël schreef:Jij ziet alleen maar tegenstrijdigheden en contradicties. Jij geeft zelf toe dat je de bijbel niet zo goed kent.
Daarom zie je overal tegenstrijdigheden en contradicties. Als je nu eens wat verder zou kijken en er meer een studie van zou maken en proberen na te gaan wat de bijbelschrijvers nou bedoelden, dat zou je op weg helpen.
Je zou je eens bezig kunnen houden met het lezen van Dawkins, Dennett en Harris, want dat doe jij namelijk niet (je ontweek mijn vraag de vorige keer, dus ik neem aan dat je ze niet hebt gelezen). Het is correct dat hun werk niet in deze topic besproken dient te worden, maar ze brengen ook argumenten aan i.v.m. het interpreteren van de Bijbel en andere 'heilige' boeken.Gabriël schreef:Het heeft weinig zin om met iemand over teksten te discussiëren die daarmee niet vertrouwd is.
Je zou je eens bezig kunnen houden met Schriftkritiek, want dat doe jij namelijk niet.
Nu wordt het interessant. Wie zegt dat we dit moeten interpreteren zoals jij aangeeft? Zou dit niet symbolisch bedoeld kunnen zijn? Staat er in de oorspronkelijke tekst überhaupt wel 'goden' of is dit een slechte vertaling? Is wat er in de Bijbel staat überberhaupt waar (ongeacht de interpretatie)?Gabriël schreef:Ze zakken allemaal op het beslissende moment door de mand, deze goden en er blijft er uiteindelijk maar één over die dat niet doet: JHWH, Israëls God (Zie bijv. Ps.33,4.).
'Onder de goden is niemand u gelijk, O Here'(Ps. 86,8; en vgl. Ex 18,11 en 1 Kon. 8,23)
Zie ook het gedeelte van Jes.44,6.
En wat zouden we van God mogen verwachten?Ze doen niet wat men van God zou mogen verwachten.
Wat voor goddelijks doet de 'echte' God dan wel?Daarom lees je steeds in de bijbel dat er buiten JHWH geen God is (Jes.44,6;45,5), of dat de goden geen goden zijn(Jer.2,11;16,20). De goden zijn geen goden want ze doen niets goddelijks en daarom zijn ze niet echt God.
Nogmaals, waarom zouden we dit fragmentje wel letterlijk interpreteren als we dat volgens jou met andere passages niet mogen doen?Gabriël schreef:In het Hebreeuws staat er letterlijk 'nietsen' Jes.2,8; 41, 21-24; Ps.96,5 en 97,7).
Het beste is dat vertaald met 'nietsnutten'of 'deugnieten'
Alhoewel ik erg tevreden ben met mijn leven, ben ik er zeker van dat miljoenen anderen dat niet zijn.Gabriël schreef:De bijbelschrijvers getuigen van Israëls God dat Hij de Enige echte God is, namelijk door het doen van Zijn daden,
waar onder Zijn heerschappij GOED leven is.
Zoals Antoine47 eerder al zei, krijgen religies doorgaans meer respect dan ze verdienen. Omdat de forumregels dat vereisen, zal ik een minimum aan respect hier ook opbrengen, maar de talrijke gruwelen die voortvloeien uit religie zijn zeker geen zaken die respect vereisen.Dat getuigd ook de joodse traditie van de Talmoed, waar commentaren staan op bijbelteksten, maar ook commentaren op commentaren op commentaren....En tussen joden onderling kan daarover flink over gediscussieerd worden, maar elke interpretatie heeft daarin zijn eigen waarde die gerespecteerd wordt.
*verslikt zich in zijn thee* Dit meen je toch niet, mag ik hopen? Eender welke religie is gebaseerd op dogma's en aangezien het christendom gebaseerd is op de Bijbel, bulkt die van de dogma's.Daarom vind je nergens in de bijbel iets wat lijkt op een dogma....
-knoppen (zie hier voor meer informatie). Zo hoef je niet voor elke post waarop je reageert een apart bericht te maken.[Het gaat mij] om bijbelteksten, niet om een eigen verzonnen 'interpretatie', die eigenlijk helemaal geen interpretatie is maar enkel een verwerping om enkel wat er (letterlijk)staat. Een veel beproeft middel van niet(anti)-bijbellezers, maar totaal onjuist. Ook hier vergeet je weer doodleuk de context waarin deze (geweld)teksten [over moorden en offers geëist of uitgevoerd door God] staan; o.m. de Deutoronomische traditie. De meeste van die teksten zijn geschreven in tijden van de Babylonische ballingschap, en vlak daarna in de Perzische tijd. Dit is namelijk een periode in de geschiedenis van het volk Israël waarin men geen zelfstandige staat meer had, geen leger, geen mogelijkheid om de vrijheid gewapenderhand te heroveren, en geen mogelijkheid om op grote schaal mensen te doden. De bijbelschrijvers hebben het wel voortdurend over oorlog, maar niet in de positie van daders, maar van slachtoffers. Hun voorouders hadden geleefd in minikoninkrijk, dat elk ogenblik van de kaart kon worden geveegd, wanneer de internationale politiek zich in een ongunstige richting ontwikkelde. Tegen machtige legers van Assyrië, Babylonië en Egypte had men geen verweer. Zelfs het domineren van het naburige koninkrijk Edom lukte de Judese koningen maar nauwelijks en op den duur in het geheel niet meer. Wat de Profeet Ezechiël zei is hier volledig van toepassing:<modknip>
Van welke kant moeten we dan bekijken dat de bijbelse God eerst een stuk land aan Abraham beloofd waar al andere volken wonen en daarna doodleuk opdracht geeft om al die mensen daar uit te roeien. (Deuteronomium 20:16-17). Tegenwoordig noemen we dat roof en genocide maar volgens jou kun je het dus ook anders zien?Ook hier vergeet je weer doodleuk de context waarin deze (geweld)teksten [over moorden en offers geëist of uitgevoerd door God] staan;