Wiki ook inderdaad. Daarom probeer ik op de vraag van bobbyjong terug te komen om niet de hele filosofische dualisme/monisme discussie op te rakelen. In ieder geval bedankt voor het lezen en de reactie. Ik zou daar graag op in gaan maar is een beetje los van de vraag.Als je bedoelt dat die post nogal verwarrend was: je hebt gelijk, het is een beetje een soepje. Maar dat vond ik van de wiki zelf ook
Ik ben, zoals gezegd, hier nog al onzeker over.Ik dacht dat 'Philosophy of Mind' een geaccepteerde benadering binnen de wetenschap was om te onderzoeken hoe 'de mind' werkt. Interdisciplinair zonder reductionistische vooroordelen als fysicalisme bijvoorbeeld.
In ieder geval is het zo dat er van alles in verschillende disciplines onderzocht wordt over geest/lichaam.
Hersenonderzoek, psychologie, biologie enzovoort. De disciplines neigen er toe om hun specifieke onderzoeksgebied de centrale rol te geven. Dus alles te reduceren tot waar zij mee bezig zijn. Fysicalisme vanuit natuurwetenschap bijvoorbeeld. Het grote zoeken naar de TOE Theory of Everything. De focus op het onvertaalbare 'Mind' is doorbrekend.
"
Inderdaad. Het begrip substantie zou je kunnen zien als wat gezocht wordt bij de natuurfilosofen in Griekenland: Water, Vuur, Oorlog, Zijn. Een laatste verklaringsgrond.substantie" als metafysisch concept.
In de substantiestrijd kwam dat terug: Descartes, Franse materialisten, Duitse idealisten, Leibniz, Spinoza.
Kant terzijde als basis van wetenschap hebben de franse materialisten gewonnen. Sindsdien is substantie gewoon materie en naief materialisme de werkelijkheid.
@bobbyjong: Dankjewel.
Nu, dan denk ik dat de substantie vraag toch wel belangrijk wordt om in te gaan op jouw vraag.
Substantie als laatste grond of drager van bepaalde eigenschappen is altijd iets op zich en onafhankelijk van andere substanties. Interactie wordt dan een probleem als filosofische vraag. Maar in feite gaat het dan eigenlijk over:
Kan geest zonder fysiek bestaan en/of andersom.
Waar je nog geen antwoord op gegeven heb is of je denkt dat wetenschap daar iets over kan zeggen of bewijzen?
Puzzels