y(t)=t*y(t)
y(0)=1
y(t)=0
y(t)=1
y(t)= t+1
y(t)= cos t
Hoe laat ik zien dat deze functies geen oplossingen zijn van deze differentiaalvergelijking?
BVD
U heeft gelijk, onnauwkeurigheid!TD! schreef:Ontbreekt er niet ergens een afgeleide, een y'(t)?
Bijvoorbeeld: y'(t) = t y(t)
ik snap de opgave, ik snap wat de bedoeling is, maar...TD! schreef:Er valt verder niet veel te doen. Stel we gaan even terug naar "gewone" vergelijking. Neem bijvoorbeeld: 2x - 1 = 0.
Natuurlijk kunnen we dit makkelijk oplossen en vinden dat x = 1/2 de oplossing is, maar stel dat dat niet zo eenvoudig gaat (zoals bij de DV) en we moeten gewoon gegeven mogelijke oplossingen controleren.
Is x = 1 een oplossing? We vullen in: 2*1-1 = 01 = 0 => strijdig, dus x = 1 was geen oplossing.
Voor jouw derde opgave dan, y(t) = t+1 => y'[t] = 1.
Invullen: 1 = t(t+1)1 = t² + t => dit geldt enkel voor bepaalde waardes van t, dus zeker niet voor alle t => y3(t) was geen oplossing van de DV, maar voldeed hier toevallig wel aan de beginvoorwaarde vermits y(0) = 0+1 = 1.
Graag gedaan maar "meneer" is niet nodig, dat klinkt niet alleen wijs (dat is nog wel leuk...) maar ook zo oud!