Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Adpruys
Artikelen: 0

Re: Hamas-Isra

Dat gebrek aan schuilkelders zal beleid zijn. Het lijkt wel zeker, mede gezien het citaat in mijn vorige bericht, dat Hamas op oorlog uit was en hoopte op een soort van overwinning in de trant van die van Hezbollah (niet verliezen in een oorlog tegen Israël wordt gezien als een grote overwinning) in 2006.

Bij gebrek aan schuilkelders kan inkomende infanterie alleen door het accepteren van zeer veel burgerslachtoffers op de gebruikelijke wijze ondersteund worden door bommen en granaten. Dat Israël effectieve rookgordijnen dmv fosfor kan gebruiken als dekking is wellicht een misrekening van Hamas.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going

While you see a chance take it

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

waanzin

Als ik mij niet vergis, -ik wordt altijd graag gecorrigeerd, hoewel dat vrijwel nooit gebeurt-, heeft Hamas, omdat zij niet hun steun uitspraken aan Saddam itt Fatah, toen deze Koeweit binnenviel, tussen de 25-30 miljoen US$ ontvangen per maand van Saoedie Arabie. Hoe lang die giften doorgingen weet ik niet. Wel weet ik dat Hamas deze cadeautjes niet gebruikt heeft om de palestijnse burgers in tijden van oorlog te beschermen door middel van het bouwen van schuilkelders.
Het is nog al moeilijk om schuilkelders te bouwen wanneer je heelmaal afgesloten bent van elke grondstof, zelfs voedsel geraakt nauwelijks de gaza strook in. Waneer ze dan wel tunnels en schuilkelders graven in gaza stad wordt dit bestempeld als een onderaards militair complex dat moet vernietig worden geen wonder dat de burger bevolking hier niet gaat schuilen.
Dat Israël effectieve rookgordijnen dmv fosfor kan gebruiken als dekking is wellicht een misrekening van Hamas.
Het is maar hoe je het bekijkt, volgens mij is dit juist de grootste meevaller voor Hamas, deze fosfor bommen help Hamas zeer goed de pers-oorlog te winnen .

Verder kan ik geen enkel positieve punt bedenken voor het gebruik van deze bommen( buiten voor Hamas dan) en keur ze dan ook ten strengste af.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

DePurpereWolf

Het is nog al moeilijk om schuilkelders te bouwen wanneer je heelmaal afgesloten bent van elke grondstof, zelfs voedsel geraakt nauwelijks de gaza strook in. Waneer ze dan wel tunnels en schuilkelders graven in gaza stad wordt dit bestempeld als een onderaards militair complex dat moet vernietig worden geen wonder dat de burger bevolking hier niet gaat schuilen.
Hoe krijgen ze dan die raketten en mortieren het land in?

Dat is dan klaarblijkelijk belangrijker dan voedsel en medicijnen.
Menheffrin

Wat mij in deze oorlog, want iets anders kan ik er niet van maken, zo treft, is dat het religieuze karakter wat er soms mee verbonden wordt zo pijnlijk afwezig is. Hamas kan wel roepen dat elke dode door Allah zal worden binnengehaald als martelaar, maar die zekerheid kan ik niet aflezen op het gezicht van de Palestijnse vader of moeder die hun dode kind in de armen houdt.

Ook de leerstelling dat het leven voor de moslim feitelijk een aaneenschakeling is van leermomenten en beproevingen die men gelaten moet ondergaan, is niet terug te vinden in de machteloze woede maar vooral niet in het intense verdriet van de gewone Palestijnse burger die zijn naaste heeft verloren. Hij is er dus vooral niet gelaten onder en ervaart zijn beproeving zeker niet als een welkome aanvulling op zijn weg naar het eeuwige leven.

Hieruit blijkt maar weer dat men in de eerste plaats mens is, en dat heb ik wel vaker gezegd, en pas op de tweede plaats moslim. Omgekeerd geldt dit evenzeer voor de orthodoxe kolonist die zijn vrouw verliest en daarmee in de eerste plaats geraakt wordt in zijn ziel en er pas later een straf van Jahweh in ziet. Dat menselijke aspect, ontdaan van religie, zou partijen er toch zo langzamerhand van moeten overtuigen dat men iets wezenlijks over het hoofd heeft gezien als men elkaar te lijf gaat.
Hind

Hoi mensen. :D

ik had graag van een van jullie willen weten... Is er iemand misshcien op de hoogte van een boek dat handelt over het Israel-Palestina conflict, MAAR op een zeer objectieve wijze, zonder partij te kiezen voor een van de volkeren?

Ik weet wel in grote lijnen waar het over gaat, uiteraard é, maar zou het graag van het beginafaan willen lezen... :P

Xje
de grijze muis

Hind schreef:Hoi mensen. :D

ik had graag van een van jullie willen weten... Is er iemand misshcien op de hoogte van een boek dat handelt over het Israel-Palestina conflict, MAAR op een zeer objectieve wijze, zonder partij te kiezen voor een van de volkeren?

Ik weet wel in grote lijnen waar het over gaat, uiteraard é, maar zou het graag van het beginafaan willen lezen... :P

Xje
Weliswaar geen boek, maar wel net zo dik. probeer eens het gehele

Het is maar hoe je het bekijkt, volgens mij is dit juist de grootste meevaller voor Hamas, deze fosfor bommen help Hamas zeer goed de pers-oorlog te winnen .

Verder kan ik geen enkel positieve punt bedenken voor het gebruik van deze bommen( buiten voor Hamas dan) en keur ze dan ook ten strengste af.
Dat zou je kunnen denken, waanzin, maar er is geen enkel bewijs voor, gelukkig. Het is zomaar een gevoel van jou, de pro PR van Hamas heeft al gewerkt. Niet zo verwonderlijk als men het Handvest van Hamas niet kent en doorgrondt. dat bedoel ik in het algemeen.

Er is ruim voldoende tijd geweest en grondstof, Hamas zit beslist niet zonder financiele en andere middelen om schuilkelders te bouwen. De burgerbevolking interesseert ze kennelijk niet. Ze dienen een hoger doel, het vernietigen van de staat Israel, het is immers Waqf.

Ik las onlangs dat de UNWRA 11 nieuwe schuilkelders heeft geopend, waar 5000 man in kunnen. Een schijntje wat nodig is. Het kan dus wel, meer schuilkelders. Een beetje schuilkelder weerstaat de huidige bombardementen.

Ik denk dat het gebruik van fosforgranaten om een rookgordijn te leggen inderdaad aangegrepen wordt voor de PR van Hamas, zoals je zegt. Het gebruik ervan in een dichtbevolkt gebied, zoals Gazastad is, is verwerpelijk. Overigens vind ik alle wapens verwerpelijk, ook een zwaard.
Menheffrin schreef:Wat mij in deze oorlog, want iets anders kan ik er niet van maken, zo treft, is dat het religieuze karakter wat er soms mee verbonden wordt zo pijnlijk afwezig is. Hamas kan wel roepen dat elke dode door Allah zal worden binnengehaald als martelaar, maar die zekerheid kan ik niet aflezen op het gezicht van de Palestijnse vader of moeder die hun dode kind in de armen houdt.

Ook de leerstelling dat het leven voor de moslim feitelijk een aaneenschakeling is van leermomenten en beproevingen die men gelaten moet ondergaan, is niet terug te vinden in de machteloze woede maar vooral niet in het intense verdriet van de gewone Palestijnse burger die zijn naaste heeft verloren. Hij is er dus vooral niet gelaten onder en ervaart zijn beproeving zeker niet als een welkome aanvulling op zijn weg naar het eeuwige leven.

Hieruit blijkt maar weer dat men in de eerste plaats mens is, en dat heb ik wel vaker gezegd, en pas op de tweede plaats moslim. Omgekeerd geldt dit evenzeer voor de orthodoxe kolonist die zijn vrouw verliest en daarmee in de eerste plaats geraakt wordt in zijn ziel en er pas later een straf van Jahweh in ziet. Dat menselijke aspect, ontdaan van religie, zou partijen er toch zo langzamerhand van moeten overtuigen dat men iets wezenlijks over het hoofd heeft gezien als men elkaar te lijf gaat.
Mooie verzuchting Menheffrin. Je weet zo werkt het niet. Een oorlog haalt het slechtste in de mens naar boven en bij zeer enkele een schier bovenmenselijke goedheid. Partijen hebben hun eigen agenda. Het menselijke aspect is daarbij afwezig, het hindert immers de agenda.
1207

Hind schreef:Hoi mensen. :D

Xje
het probleem zit hem al bij beginafaan.

sommige gaan 5000j terug, andere beginnen bij de thora en nog andere, zoals ik, starten bij de etnische zuivering in 47-48 waar bij ca 7 à 800 000 palestijnen vermoord of verjaagd werden richting gaza of westbank door joodse paramilitaire organisaties

deze etnische zuivering is de bron van alle ellende en zolang men dat niet wenst te erkennen laat staan dat men een echte rechtvaardige oplossing zoekt voor de Palestijnse vluchtelingen zal er nooit vrede komen.

grijze muis z'n site is een van de bekendste pro-Israel site's net zoals Freegaza een vd bekendste Pro-palestijnensite's is. op beiden zul je totaal tegenstrijdige berichten over dezelfde fenomenen vinden.

op Grijze muis z'n site worden alle Israelische schendingen tegen de mensenrechten weggeredeneerd alsof het irrelevant is en op site's als freegaza zal men er nog wat sensatie bijgooien.

Internet Pr en propaganda maken gewoon onderdeel uit van deze oorlog

is het bvb niet bijzonder cynisch dat grijze muis telkenmale naar het hamas handvest verwijst alsof deze tekst het gebruik van clusterbommen, chemische wapens of aanslagen op hulpverleners en burgerdoelwitten zou goedkeuren.

hij praat over schuilkelders die Hams maar moet aanleggen. indien hamas iets bouwt is het, in de ogen van ISrael, een terroristische installatie die vernietigd mag en zal worden. aanwezige burgers in de schuilkelders zijn per definitie een menselijk schild. alsof de woorden "menselijk schild" Het israelische leger toelaten doelbewust burgers te vermoorden.

Dit soort paradoxen moet hij mij toch eens dringend uitleggen
Menheffrin

Van alle onderwerpen in deze wereld zijn er een paar zo opvallend gecorrumpeerd dat men er geen enkel boek of artikel over kan lezen zonder te weten in welk kamp men nu eigenlijk terecht is gekomen. Het Palestijns-Israelisch conclift is er zo een. De geschiedschrijving van het conflict kent geen De Jong, die op wat kleine controverses na, een betrouwbare reconstructie geeft van hetgeen nu daadwerkelijk gebeurd is. Wie bijvoorbeeld wil weten of Israel genocide heeft gepleegd, kan terecht bij Pappe. Maar daar tegenover staan evenveel studies die daar niets van heel laten en de andere kant van het spectrum opzoeken. Met hetzelfde gemak vindt men duizenden titels die afrekenen met alle Palestijnse mythes waarbij echter ook de schifting gemaakt wordt naar feiten die wel of niet het doel dienen. Feitelijk staat men in deze discussie met lege handen, ware het niet dat er tenminste nog één bron is, en die is ijzig groot, namelijk de VN zelf. Dat archief, is samengesteld door mensen die vanaf het begin met hun neus op de zaak zaten, bijna overal bij betrokken waren en elke uitspraak of gevoelen van partijen hebben genoteerd. Nu is de VN ook niet heilig, maar ik heb er in ieder geval meer vertrouwen in dan de vooropgezette intenties van schrijvers die een publieke zaak wensen te dienen.
Ike

Ik volg de discussie momenteel nog half door mijn examens, maar ik wil dit even kwijt: het Palestijns verzet houdt nog steeds moedig stand. Israël schiet maar niet op in haar campagne. "We zitten al in de buitenwijken van Gaza!" zeggen ze dan. Daar zaten ze twee weken geleden ook al. :D Ze durven gewoonweg de stad niet in. Het bombarderen, ja, daar zijn ze al goed gevorderd, da's een feit. "Onze vooropgestelde 2200 doelen zijn vernietigd." De Hamasraketten blijven ondertussen wel vallen op Israël, vandaar dat ze nu de burgers maar extra viseren.
waanzin

grijze muis z'n site is een van de bekendste pro-Israel site's
Ik ben zelf niet zo pro-Israelen en het niet altijd eens met grijze muis maar wat die site betrefde zit je er toch naast 1207.

voor wat info betrefde over het geschiedenis van regio en het conflict is hij zeer goed. Wat de verslag gevening betrefde over de huidig convlict ben ik iets minder te vreden, hier verliest de site zijn objectieve naar mijn mening. ( voor de mensen die site wel eens bekijken, ik vind vooral dat de comentaar op de media artikels onder de teksten moeten niet er boven zo krijg je een mening op gedrong voor je het artikel nog maar hebt gelezen).

ps zouw een moderator de post van grijze muis uit het feedback forum hier wil posten (was namelijk voornamelijk een raectie op deze discusie) of zouw grijze muis deze hier zelf even wil op nieuw posten.
de grijze muis

He wat leuk Waanzin, daar was ik net mee bezig.

Ik ben het wat de isr -pal site met je eens. Ik zag ook liever daar geen commentaar op de wijze zoals jij beschrijft.

Hier komt de post die ik om 11.35 hier niet kon plaatsen en daarom bij feedback gezet heb. Ik wijzig deze op enkele punten voor de duidelijkheid. men kan het verschil bekijken als men er interesse in heeft.

1207 "grijze muis z'n site" bedoel je 1207 http://www.israel-palestina.info/

Als er een onjuistheid staat, vermeld die dan ff . Nee de site die DPW plakte in mijn post, bericht 115, is pro Israel. (overigens goed bedoeld van hem zie de betreffende post)

http://www.israel-palestina.info/ is genuanceerd.

Elke nuance in het conflict waarbij de Hamas niet te voorschijn komt als het Pandaknuffelogobeertje van het WNF wordt door 1207 gezien als pro Israel.

Maar ja, het is ruw wakker worden uit de slaap waarin men Hamasssers als Pandaatjes en Lieveheersbeestjes ziet.

Er mag niets negatiefs over die knuffels geschreven worden.

Ik ga niet weer op je (1207)zelfde stellingen in, dat is al eerder gedaan en bijgesteld/weerlegd.

In elke oorlog lijden mensen gruwelijk . Ook dat heb ik toch al eerder gesteld.

Of moet ik zeggen dat alleen in deze oorlog, door Israelisch vuur, onschuldige burgers lijden? Is 1207cs dan tevreden? Stopt hij dan met halve waarheden?

Over de selectieve verontwaardiging hebben we het hier ook al gehad.

Waarom gaat de Unie van Marokkaanse moskeeen en Milli Gorus niet de straat op als Noord Soedan een godsdienstoorlog begint tegen het animistische en christelijke Zuiden? In massaliteit en bruutheid overtreft het deze oorlog tot op heden verre, of doen zwarte kindertjes er niet toe? Waarom gaat men niet de straat op als in Darfur Arabische krijgers andere niet arabische moslimsstammen vermoorden, verdrijven, verkrachten?

Inderdaad, selectieve verontwaardiging.

http://avalon.law.yale.edu/subject_menus/mideast.asp noemde ik eerder en kan ook aanbevolen worden, ik had echter niet de indruk dat Hind om zoiets vroeg.

Hier staan o.m de VN resoluties waar Menheffrin over sprak.

Elke keer jezelf herhalen 1207. en niet luisteren naar nuanceringen en fouten in je posts. Door jou steeds net bezijden de juistheid van feiten te posten , doe je het Palestijnse volk echt geen goed. De pijn wordt er niet minder door.

Hamas is weliswaar democratisch verkozen, maar ze hebben met bruut geweld Gaza overgenomen. Ik herinner nog even daaraan

http://www.dag.nl/buitenland/hamas-verover...rk-fatah-163884

http://www.dag.nl/buitenland/hamas-fatah-p...misdaden-164664

Toch had het westen minder panisch kunnen reageren.

Het Handvest van Hamas sluit onderhandelingen uit, doorgrond het Handvest:

http://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp

Wat niet wegneemt dat het geprobeerd kan worden.

Hamas grijpt terug op de tijd dat Palestina(niet het huidige stukje, maar het hele eerdere mandaat betreffend) veroverd werd door Het Zwaard van Allah, Waleed.

Het is nu heilig bezit van de islamisten, Waqf, dat tot de Dag des Oordeels nimmer mag worden afgestaan.

Fatah is meer seculier.

Het is opvallend dat 1207 die op vele godsdienst topics zijn afkeer van godsdienst laat blijken zo in de ban is geraakt van de oude islamitische wetten betreffende het land dat door Mohammedanen veroverd is. Mogelijkerwijs heeft hij over die passages heen gelezen.

Ik ga nog even op dat Waqf in, het Heilige Bezit, dat dateert van ver voor 1948. waar 1207 begint

Alvorens dat te doen valt het mij op dat duidelijk was dat 1207 het handvest nimmer gelezen had voor hij zijn postreeks in dit topic startte, dat zou men toch moeten als men alle zo goed denkt te weten. Het is vanwege zijn onbekendheid daarmee dat ik het vermeld heb en er keer op keer op wijs, anders begrijpt men immers Hamas niet.

Ik begrijp Hamas. Ze doen wat in hun Handvest staat, een uiting van de politieke islam, en geheel volgens de sharia.

Er is Israel eerder enkele malen een Hudna aangeboden , een periode van rust ,zo men wil een staakt-het--vuren, afkomstig uit het islamitisch recht, de sharia, hoewel van daarvoor daterend. Het behoorde tot het Arabische stamrecht.

Een Hudna mag alleen aan ongelovigen(lees niet Mohammedanen) worden aangeboden voor een periode van maximaal 10 jaar.

1207 beweerde dat Hamas Israel zou erkennen als Israel zich zou terugtrekken binnen de grenzen van 1967. Even googelen was volgens hem voldoende om dat te zien, 1207 ziet slecht. Het is nl niet waar! Zie hun Handvest. Ja tenzij dat gewijzigd wordt.

Allereerst duurt een Hudna zoals gezegd maximaal 10 jaar en kan elk moment verbroken worden als de moh. partij zich sterk genoeg acht om de tegenpartij te verslaan. Arafat herinnerde daar nog eens fijntjes aan na de Oslo overeenkomsten. Zijn achterban morde over die accoorden, hij verklaarde vervolgens de Oslo-accoorden als een Hudna.

Bij een Hudna erkent men dat er een tegenstander is, maar niet de claims van de tegenstander. In dit geval niet de grenzen van Israel van 1967. Je hebt wel erg slordig gelezen 1207 of erg gekleurde sites bekeken. Je hebt gewoon bewijsbaar ongelijk.

Het Handvest is daar eveneens duidelijk over. Geen letter is door Hamas teruggetrokken.

Heel het vroegere palestina moet onder islamitisch gezag komen, waarin joden en christenen mogen wonen en hun godsdienst mogen belijden, mits zij de superioriteit van de islam erkennen. Ze mogen leven als inferieuren, dhimmi's. Voor Hindoe's is geen plaats, afvalligen van de islam bestaan niet. Onderhandelingen om dat doel te bereiken worden niet gedaan, alleen de Jihad zal dat doel bereiken aldus Hamas.

Dat neemt niet weg dat andere partijen het moeten blijven proberen nmm.

Daarom bleef Hamas ook raketten afschieten, ongericht en wilde niet van een wapenstilstand weten, toen deze afliep wilde hamas hem niet verlengen.

Als men het Handvest van Hamas niet kent, begrijpt men Hamas niet. Hamas wordt niet gesteund door alle burgers in de Gaza, hoewel zij democratisch zijn verkozen en zich met grof geweld van Fatah ontdaan hebben zie de paar sites die ik hier gaf met beknopt de gruwelen. Als Fatah en Hamas het eens worden kan er wellicht serieus onderhandeld worden. Hopelijk zelfs ervoor. De huidige situatie leidt tot niets goeds nmm. Ik heb de bekende uitspraak van Tertullianus hier eens aangehaald en gezegd dat die ook voor Hamas geldt.
waanzin

voor ik beging ik heb het handvest van Hamas gelezen
Ze doen wat in hun Handvest staat, een uiting van de politieke islam, en geheel volgens de sharia.
Het Handvest is daar eveneens duidelijk over. Geen letter is door Hamas teruggetrokken.
Het Handvest van Hamas sluit onderhandelingen uit, doorgrond het Handvest
Ik zouw er zo nog 20 of meer kunnen vinden maar dat lijkt mij niet nodig.

Ik wil je toch waarschuwen grijze muis dat het handvest is geen heilig boek ( misschien voor somigen binnen Hamas wel maar voor het meren deel ook binnen Hamas niet), dit houdt onderanderen in dat het wel gewijzigt kan worden.

Ik beschouw het handvest meer als een deel van de onderhandelings troeven van Hamas en dan zeker met betreking tot de passages die over het vernietigen van israel gaan.

In feit geeft het handvest juist een groot reden om te onderhandelen, ik ben er van overtuigend in dien Israel met een goed voorstellen komt, dat Hamas deze regels zal schrapen en als het kan zonder te veel gezichtverlies (dit houd in dat, het niet het niet echt letterlijk zal zeggen maar dat je het wel tussen de regels zal kunnen door lezen)

het bestaands recht van Israel zelfs zal herken of de leiders die nu in damascus zitten dit zullen doen is een ander vraag maar ik ben er wel zeker van dat de leiders op het trein in de gaza strook dit zullen doen op termijn(wanneer is een ander vraag).

Een groot probleem en een van de reden dat Hamas zijn toon niet matigt is dat voldig afhankelijk zijn van steun uit Iran en van rijke extreem moslims, het schrapen of het niet opnemen van deze regels in het handvest of de toon matigen, zouw Hamas finacieel droog legen.

Als Israel nu een onder handling polletiek zouw op starten en hamas in ruil voor het schrapen van deze regels, financieel zouw bijspringen en een paar symbolise toegeveningen zouw doen dan zie ik die regels er uit verdwijnen toch voor de poltieke vleugel die immers stuen van bevolking nodig heeft (die de oorlog ook beu wordt).

Daarom zouw ik mij niet vast pinnen op dat handvest, hamas zal matigen net zo als PLO/fatha als dit voor hun betekend dat ze anders de steun van de bevolking verliezen en dus de macht, macht maakt corrupt en daar is fatha ook een mooi voorbeeld van.
1207

Elke nuance in het conflict waarbij de Hamas niet te voorschijn komt als het Pandaknuffelogobeertje van het WNF wordt door 1207 gezien als pro Israel. Maar ja, het is ruw wakker worden uit de slaap waarin men Hamasssers als Pandaatjes en Lieveheersbeestjes ziet. Er mag niets negatiefs over die knuffels geschreven worden.
mijn visie sluit nochtans naadloos aan op human rights watch, Rode kruis, btselem en andere mensenrechtenorganisaties.
Ik ga niet weer op je (1207)zelfde stellingen in, dat is al eerder gedaan en bijgesteld/weerlegd.
buiten verwijten die richting hamasvriendje tenderen om mij aan te vallen zie ik heel weinig weerleggingen.

oorlogsrecht verplicht ISrael om de blokkade op te heffen. 3urend e grens openen is geen gunst maar een plicht. het is een velrichtingmaar het is Israel's plicht de blokkade volledig en definitief op te heffen.

Humanitair en oorlogsrecht verbieden expliciet het gebruik van witte fosfor of clusterbommen in druk bevolkt gebied.

Humanitair en oorlogsrecht verbieden expliciet om collectieve straffen en standrechterlijke executies toe te passen

Internationaal recht verplicht Israel om de muur af te breken

Internationaal recht verplicht Israel om humanitaire medewerkers gerust te laten ipv aan te vallen

Dit zijn allemaal zeer zware schendingen en ik wacht nog op de 1e "weerlegging"
In elke oorlog lijden mensen gruwelijk . Ook dat heb ik toch al eerder gesteld.
internationaal recht verplicht de strijdende partijen om burgers te beschermen. waarschuwingen zijn onvoldoende. internationaal recht verplicht ISrael om burgerslachtoffers tot het minimum te beperken. Internationaal recht Verplicht de strijdende partijen om onderscheid te maken tussen burgers en strijders. als je kijkt naar het hoge percentage kinderen onder de slachtoffers dan kun je duidelijk stellen dat ISrael dit niet doet. waar is je weerlegging?
Of moet ik zeggen dat alleen in deze oorlog, door Israelisch vuur, onschuldige burgers lijden? Is 1207cs dan tevreden? Stopt hij dan met halve waarheden?
Jammer genoeg lees je enkel selectief. uiteraard veroordeel ik de raketten van Hamas op burgerdoelwitten en ISraelische slachtoffers.
Over de selectieve verontwaardiging hebben we het hier ook al gehad.
en die wordt veroorzaakt door het enorme cynische gedachtegoed waarmee men massagraven goedpraat als zijnde zelfverdediging. Op dat vlak is het M-O conflict uniek in de wereld
Elke keer jezelf herhalen 1207. en niet luisteren naar nuanceringen en fouten in je posts. Door jou steeds net bezijden de juistheid van feiten te posten , doe je het Palestijnse volk echt geen goed. De pijn wordt er niet minder door.
het feit dat je je moet verlagen tot allerlei lage beschuldigingen wijst er toch op dat ik het misschien bij het rechte eind zou kunnen hebben. het feit dat je enkele vragen en opmerkingen straal negeert zegt toch ook iets. dus ja, zolang ik niet waarom een regel in het Hamas handvest aanslagen op hulpverleners zou goedpraten zal ik mezelf blijven herhalen.
Hamas is weliswaar democratisch verkozen, maar ze hebben met bruut geweld Gaza overgenomen. Ik herinner nog even daaraan
dit ontken ik ook niet
de grijze muis schreef:Het Handvest van Hamas sluit onderhandelingen uit, doorgrond het Handvest:
Hamas grijpt terug op de tijd dat Palestina(niet het huidige stukje, maar het hele eerdere mandaat betreffend) veroverd werd door Het Zwaard van Allah, Waleed. Het is nu heilig bezit van de islamisten, Waqf, dat tot de Dag des Oordeels nimmer mag worden afgestaan. Fatah is meer seculier.
Het is opvallend dat 1207 die op vele godsdienst topics zijn afkeer van godsdienst laat blijken zo in de ban is geraakt van de oude islamitische wetten betreffende het land dat door Mohammedanen veroverd is.
het lijden van mensen en een 60j durende bezetting en onderdrukking doe je niet af met een paar koranregels. ik ken evengoed een paar thoraregels te voorschijn toveren waaruit duidelijk blijkt dat Israel alle niet-joden op hun beloofde l moet afmaken. wat zijn we hier nu mee?
Alvorens dat te doen valt het mij op dat duidelijk was dat 1207 het handvest nimmer gelezen had voor hij zijn postreeks in dit topic startte, dat zou men toch moeten als men alle zo goed denkt te weten.
en na de beschuldiging van hamasknuffelbeertje een andere drogreden. eerst moet ik vanalles lezen vooraleer je uitspraak mag doen. een paar dagen geleden moest ik nog eerst alle misdaden tegen de menselijkheid doorheen de geschiedenisveroordelen vooraleer ik iets over ISrael mocht zeggen. dat handvest interesseert mij niet. ik kijk naar de situatie en de mensen. :D
Ik begrijp Hamas.
ze willen niet onderhandelen volgens jou. maar zijn wel bereid tot compromissen zegt de realiteit. ben je zeker dat je hamas begrijpt? de feiten spreken je alleszins tegen.
1207 beweerde dat Hamas Israel zou erkennen als Israel zich zou terugtrekken binnen de grenzen van 1967. Even googelen was volgens hem voldoende om dat te zien, 1207 ziet slecht. Het is nl niet waar!

ipv je eigen onwetendheid bekennen liever grof beledigen? zegt veel over jou. zie bovengenoemde links
Bij een Hudna erkent men dat er een tegenstander is, maar niet de claims van de tegenstander. In dit geval niet de grenzen van Israel van 1967. Je hebt wel erg slordig gelezen 1207 of erg gekleurde sites bekeken. Je hebt gewoon bewijsbaar ongelijk.
duizende neutrale bronnen die aangeven dat Hamas ISrael wil erkennen., ik zet dat hier neer, en nu zeg je dat ik aantoonbaar ongelijk heb.

mja
Heel het vroegere palestina moet onder islamitisch gezag komen, waarin joden en christenen mogen wonen en hun godsdienst mogen belijden, mits zij de superioriteit van de islam erkennen. Ze mogen leven als inferieuren, dhimmi's. Voor Hindoe's is geen plaats, afvalligen van de islam bestaan niet. Onderhandelingen om dat doel te bereiken worden niet gedaan, alleen de Jihad zal dat doel bereiken aldus Hamas.
en daarom dat hamas bereid is Israel te erkennen? waar slaat je verhaal op? men wil Israel erkennen en per definitie joden accepteren. ik snap geen bal van je verhaal.

waanzin

Hamas is het verzet tegen de Israelische tirannie. Als Israel hen geen kans of toekomst wil geven heeft hamas of de palestijnse bevolking totaal geen reden om gematigder te gaan denken.

de dief moet eerst het gestolen goed teruggeven vooraleer je terug met hem wil praten. elke mens zit zo ineen.
E.Desart

Enige info van Wikipedia over de conflicten (sorry als deze hier al geënterd zijn)
  1. Hamas
  2. Israeli–Palestinian conflict
  3. Gaza–Israel conflict
  4. 2008–2009 Israel–Gaza conflict This article or section has been nominated to be checked for its neutrality.
In April 2008, Hamas leaders gave interviews and made statements articulating their goals: A peace process with Israel based on Israeli withdrawal to the borders of 1967, a dismantling of all the West Bank settlements, removal of all soldiers from Gaza and the West Bank, repudiation of Israel's "illegal annexation of Jerusalem," release of all Palestinian prisoners, and an end to Israel's blockade of "our international borders, our coastline and our airspace permanently."[7] While Hamas has never said explicitly that it will recognize Israel's "right to exist," statements by Hamas leaders Mahmoud al-Zahar and Khaled Meshal[8] signal it is ready to accept the fact that Israel does exist.
de grijze muis schreef:1207 beweerde dat Hamas Israel zou erkennen als Israel zich zou terugtrekken binnen de grenzen van 1967. Even googelen was volgens hem voldoende om dat te zien, 1207 ziet slecht. Het is nl niet waar! Zie hun Handvest. Ja tenzij dat gewijzigd wordt.

......

Het Handvest van Hamas sluit onderhandelingen uit, doorgrond het Handvest:

http://avalon.law.yale.edu/20th_century/hamas.asp

Wat niet wegneemt dat het geprobeerd kan worden.

......

......

Het Handvest van Hamas sluit onderhandelingen uit, doorgrond het Handvest

......

Ze doen wat in hun Handvest staat, een ....
Knip
waanzin schreef:Ik zouw er zo nog 20 of meer kunnen vinden maar dat lijkt mij niet nodig.

Ik wil je toch waarschuwen grijze muis dat het handvest is geen heilig boek ( misschien voor somigen binnen Hamas wel maar voor het meren deel ook binnen Hamas niet), dit houdt onderanderen in dat het wel gewijzigt kan worden.

Ik beschouw het handvest meer als een deel van de onderhandelings troeven van Hamas en dan zeker met betreking tot de passages die over het vernietigen van israel gaan.

In feit geeft het handvest juist een groot reden om te onderhandelen, ik ben er van overtuigend in dien Israel met een goed voorstellen komt, dat Hamas deze regels zal schrapen en als het kan zonder te veel gezichtverlies (dit houd in dat, het niet het niet echt letterlijk zal zeggen maar dat je het wel tussen de regels zal kunnen door lezen)

het bestaands recht van Israel zelfs zal herken of de leiders die nu in damascus zitten dit zullen doen is een ander vraag maar ik ben er wel zeker van dat de leiders op het trein in de gaza strook dit zullen doen op termijn(wanneer is een ander vraag).
waanzins benadering lijkt mij van realiteitszin te getuigen.
Eric

ads

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

E.Desart

Uit link 4 vorig bericht:

Deze dingen lijken mij belangrijk in de context van voorgaande.
The United Nations High Commissioner for Human Rights, Navanethem Pillay, has called for independent investigations into possible war crimes committed by Israeli forces in the Gaza Strip.[412]

On January 12th, the United Nations Human Rights Council adopted a resolution in which it strongly condemned the ongoing Israeli military operation in Gaza, which had according to the body "resulted in massive violations of human rights of the Palestinian people," and "demanded the occupying power, Israel, to immediately withdraw its military forces from Gaza."[413] The resolution was rejected by Israel in a communique issued by the Foreign Affairs Ministry, which said: "The resolution is not relevant and is one-sided, and was made without the support of the western democratic world," and "The Council is controlled by a majority of Muslim countries."[414]

The president of the UN General Assembly, Miguel d'Escoto Brockmann, described Israel's Gaza offensive as a "genocide" against the Palestinian people[415].
Dit gaat dus over recente dingen in termen van dagen of ergens na begin oorlog.

Members: United Nations Human Rights Council

http://en.wikipedia.org/wiki/United_Nation...Council#Members

De West Europese landen hebben zich onthouden. ALLEEN Canada heeft tegen gestemd. 33 landen hebben voor gestemd inclusief Rusland.

The president of the UN General Assembly

http://en.wikipedia.org/wiki/Miguel_d%27Escoto_Brockmann (Amerikaan)

The United Nations High Commissioner

http://en.wikipedia.org/wiki/Navanethem_Pillay (South African Tamil)

Note: Data does not distinguish between combatants and non-combatants

Afbeelding

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gaza-Isr..._casualties.png

Ik enter dit niet om duidelijk te maken dat ik op gelijk welke manier de raket beschietingen van Hamas zou goedkeuren.

Wat wel moet weet ik niet. En het is een drama op zich dat iets als Hamas de voedingsbodem krijgt om te ontstaan.
Eric

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📊 Politicologie en Economie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!