@Gabriël: Hartelijk dank voor de link naar deze voortreffelijke site die ik niet kende.
@Klintersaas:
u kent kennelijk het verschil niet tussen wetten en dogma's.
Ik denk het wel. ... ... Kun je je hierin vinden?
Wie bracht u op het idee het woordenboek er eens bij te pakken? Dus wat denkt u?
Verder ben ik van mening dat het overgrote deel van de bestaande godsdiensten religieuze wetten bevat
Nu introduceert u opeens de term Religeuzewetten. Gezien het voorgaande ben ik zo vrij voor de zekerheid toch maar even te vragen of u daarmee wetten of dogma's bedoelt. Hebt u het echt wel begrepen?
... en dat alle godsdiensten ten minste één dogma bevatten, nl. dat er een god bestaat.
Wat had u anders van een
godsdienst verwacht? Zoiets noemt men geen dogma, of anders is atheïsme ook dogmatisch; wat u wenst.
...Saadia Gaon ... Er zijn natuurlijk mensen die beweren dat het jodendom geen dogma's heeft en dat mijn voorbeelden enkel van toepassing zijn op het middeleeuwse jodendom, maar de leerstellingen van Mamoinides kennen tot op vandaag enorm veel aanhang bij de joodse gelovigen.
Inderdaad, maar wij hadden het hier dan ook niet over het heden, noch over de middeleeuwen. Wij hadden het namelijk over uw
oorspronkelijke stelling:
... aangezien het christendom gebaseerd is op de Bijbel, bulkt die van de dogma's
en daarover begint één uw beider opgegoogelde links met:
Neither the Bible nor the Talmud offers a systematic list of Judaism's dogmas (official beliefs).
en de ander met:
Judaism has no formal statement of principles of faith such as a creed or catechism that is recognized or accepted by all.
Verder heb ik de links niet gelezen, maar als ze volledig zijn, dan gaan ze ook nog in op het feit dat de
middeleeuwers Gaon en Maimonides in hun streven naar het opstellen van dogma's sterk beïnvloed waren door de hen alom omringende en overheersende Islam en het Christendom. Hun streven wordt dus niet gevoed door de bijbel, maar door hun omgeving.
Wij kunnen dus afsluiten met de conclusie dat uw stelling dat het Christendom
bulkt van de dogma's aangezien het is gebaseerd op de bijbel dus ook na uw verdere toelichting onjuist blijft.
Kunt u zich hierin vinden?
@Prospector:
ik las onlangs over de beproeving van Abraham, ...Wie interpreteert dit verhaal volgens jou goed? De Joden, de Arabieren of de Christenen?
Uw aangehaalde quote gaat in op de vraag of Abraham, althans volgens het verhaal, nu op het punt stond Isaak of Ismaël te offeren en die vraag valt simpel te beantwoorden: Isaak. Genesis 22 is meer dan een millennium ouder dan Soera 37, die bovendien geen naam noemt. Binnen de Islam gaat men er echter vanuit dat het om Ismaël gaat, omdat men hem claimt als stamvader, op grond van het feit dat volgens Genesis 25: 18 diens nakomelingen leefden
ten oosten van Egypte, in de richting van Assur. Dat heeft echter verder weinig met interpretatie te maken. Een van de meest gangbare interpretaties, in alle drie de godsdiensten, is dat het verhaal gaat om de deugd van het bereid zijn alles te willen opofferen voor JHWH/God/Allah. Een dergelijke interpretatie houdt echter geen rekening met
de context waarbinnen dit verhaal ontstond. Die context is die van het zich ontwikkelende JHWH geloof in een door Baäl geloof overheerste omgeving. De bijbel staat vol met verhalen van de concurrentieslag tussen beiden. En Baäl nu eiste kinderoffers. Het verhaal is dus geen verheerlijking van deze morbiede vorm van slaafse volgzaamheid, maar juist een krachtig protest daartegentegen, verpakt in de literaire verhaalvorm van een ogenschijnlijk voor die tijd normaal beginnend verhaal met een plotselinge wending. Meest opmerkelijk in dit verband is het feit dat het
God (El/Elohim) is die Abraham opdraagt zijn zoon te offeren, maar dat het een engel van
de HEER (JHWH) is die hem daar vanaf houdt:
:
1 Enige tijd later stelde God Abraham op de proef. Abraham! zei hij. Ik luister, antwoordde Abraham. 2 Roep je zoon, je enige, van wie je zoveel houdt, Isaak, en ga met hem naar het gebied waarin de Moria ligt. Daar moet je hem offeren op een berg die ik je wijzen zal. ... 10 Toen pakte hij het mes om zijn zoon te slachten. 11 Maar een engel van de HEER riep vanuit de hemel: Abraham, Abraham! Ik luister, antwoordde hij. 12 Raak de jongen niet aan, doe hem niets! Want nu weet ik dat je ontzag voor God hebt: je hebt mij je zoon, je enige, niet willen onthouden.
Let wel, El is hier dus niet gelijk aan Baäl, maar El vertegenwoordigt wel een ouder, wreder godsbeeld. Dit spelen met de namen van El en JHWH komt ook nog op vele andere plaatsen voor en is essentieel voor het begrijpen van veel teksten. Soms zijn verschillende verhalen uit beide tradities zonder commentaar samengevoegd, zoals bij beide scheppingsverhalen, soms zijn er, zoals hier, nieuwe verhalen gecreëerd.
Zie voor de uiterst complxe relaties tussen El, JHWH, Baäl en anderen ook Druijfs bijdrage van 14 okt.
(
http://sciencetalk.nl/forum/index.ph ... t&p=455272).
Een zeer leerzaam recent boek hierover is van Marcel Hulspas: '
En de zee spleet in tweeën. De bronnen van de bijbel kritisch onderzocht', 's-Graveland (Fontaine uitgevers) 2006. Het enige gebrek aan zijn boek is dat hij, als atheïst, wel uitgebreid op de geschiedenis en de bronnen van veel verhalen ingaat, maar niet of nauwelijks op de vraag waarom de bijbelschrijvers en -redacteuren deze bronnen op deze wijze hebben verwerkt. Om ons te beperken tot het voorbeeld van de beproeving van Abraham: Hulspas noemt wel vergelijkbare verhalen in de Babylonische en Griekse mythologie, en noemt de test bizar, omdat
In de bijbel ... regelmatig benadrukt [wordt]
dat Jahweh geen prijs stelt op mensenoffers (p.128), maar geeft daar geen verdere verklaring voor. Evenzo mist hij het punt dat het niet JHWH, maar El is die Abraham de opdracht geeft (
Jahweh droeg Abraham op zijn zoon te offeren, p. 127) en dat terwijl hij elders wel oog heeft voor deze subtiele, maar o zo belangrijke verschillen:
De auteur van Genesis 28 wil deze El heel duidelijk gelijkstellen aan Jahweh. Jakob beloofde: 'Als God (El) mij terzijde staat en mij op deze reis beschermt (....) dan zal Jahweh mijn God zijn(p. 134).
Een ander voorbeeld is zijn opsomming van bronnen voor het eerste scheppingsverhaal, waarover het hiervoor in dit topic ging. Hulspas geeft wel de overeenkomsten met Griekse, Babylonische en Egyptische voorbeelden, maar niet niet de essentiële verschillen, zoals het feit dat bij de andere mythen de hele schepping, zoals zon, maan en sterren, uit Goden bestaat, maar dat Genesis 1 stelt dat dit slechts door JHWH geschapen lichtbronnen zijn, etc.
En zo is het bij alle verhalen uit de bijbel. Steeds neemt men een bekend thema, maar geeft daar een radicaal andere draai aan. Kortom, voor mij houdt Hulpas' boek eigenlijk op daar waar het pas echt interessant wordt, maar in het Nederlandse taalgebied is er helaas niets beters op zo'n uitgebreide schaal voorhanden.
Anderzijds heeft ook Klintersaas een punt, en kunnen andere religies en filosofische strekkingen wellicht nog veel van elkaar leren.
Dat lijkt mij een open deur. De tijd dat de wereld ophield bij de grens van het volgende dorp, ligt reeds heel, heel lang achter ons en de hedendaagse geloofspraktijk weerspiegelt dat.
Een dergelijke open, tolerante houding tref ik echter niet bij Klintersaas aan. Integendeel zelfs, zou ik zeggen. Weliswaar bedient hij zich niet van de onaangename, vijandige en dit forum onwaardige toon van 1207, maar zijn vriendelijkheid lijkt mij niet meer dan een héél dun laagje vernis. (Zo worden teksten er b.v. niet respectvoller op door de onhebbelijkheden slechts als verborgen inhoudte plaatsen).
Hoe dit alles ooit te verenigen valt, dat is de grote vraag. Hopelijk komt daarover ooit een compromis waarmee eenieder kan leven. 'k Wens het alle dubbers en denkers in elk geval van harte toe!
Dank, maar dat compromis hoeft m.i. niet verder te gaan dan dat men elkanders opvattingen respecteert. Zo zie ik hier grote verschillen tussen de opvattingen van Qrnlk, Hildebrand en Gabriël, maar geen onvertogen woord tussen hen. Ik weet dat dat in het verleden wel anders is geweest, maar de hedendaagse gelovige, waartoe ik ook mijzelf reken, heeft toch voornamelijk iets te vrezen van militante atheïsten. Dan denk ik niet direkt en alleen aan de Hitlers, de Mao's, de Pol Pots en de Stalins, maar gewoon aan de Dawkinsen en de Hitchensen en hun profeten. Ook op dit forum heb ik inmiddels reeds pleidooien gezien voor het verbieden van Christelijk onderwijs en zelfs van Christelijke opvoeding.