Archimysticus schreef:De mystieke eenheidervaring is op zich een 'lege' ervaring, dat wil zeggen dat er slechts op gevoelsbasis het besef is dat je deel uit maakt van een groter geheel dat spirituele waarde geeft aan het bestaan. Er is slechts het besef: 'alles is goed, ik word gedragen door een groter geheel dat meer omvat dan mijn kleine ikje'.
Toch wil het verstand er iets mee. De ervaring moet immers zijn plaats krijgen in je leven.
Maar wil het verstand de mystieke ervaring verklaren of past het verstand zich aan?.
Hoe kan een atheist een mystieke ervaring hebben?
Door te geloven of in het geval van de atheist door te geloven dat hij zeker weet.
Archimysticus schreef:Het is vaak zelfs zo dat een geloof mystieke ervaringen in de weg zit, omdat het de rationele structuur van je denken rigide maakt waardoor ervaringen van het zgn. bovenbewustzijn worden geretardeerd of buiten gesloten.
Voor mystieke ervaringen moet je namelijk open en geheel 'entledigt' (Eckhart) zijn wat vaste denkinhouden betreft. Daarom streeft de mysticus er dan ook naar zich te ontdoen van vaste denkbeelden met de bedoeling de mystieke ervaring ruimte te geven. Zij is immers een transrationele ervaring.
Maar de "weg" naar een mystieke ervaring bestaat toch per definitie uit geloven? Of is het zo dat geloven in deze context gezien moet worden als zeker weten?
Precies ik snap waar je op doelt, maar dit zijn spirituele zaken die te maken hebben met een hoger mens bewustzijn. Ik zou daarom liever zien dat het over een pantheïstische houding gaat ipv een atheistische. Omdat als je als atheist een mystieke ervaring hebt gehad, je vanzelf niet meer overtuigd atheist kunt zijn, mijn inziens.
Als een atheist een mystieke ervaring heeft gehad dan wil dat zeggen dat de ervaring voor hem geldt als de waarheid. Kun je dan wel spreken van geloven? Wat maakt dat een atheist in relatie met de ervaring niet gelooft?
Let wel: de mystieke ervaring zegt op zich niets over de metafysische invulling die achteraf gegeven wordt. Zo zijn er dus ook atheistische verklaringen mogelijk zoals in het Boeddhisme of in het oorspronkelijke Taoisme van Lao Tzu en Chuang Tzu, waar ook niet gerept wordt over een Godservaring maar over een ervaring van de Diepste Natuur der dingen.
Voor, tijdens en na de mystieke ervaring ontkomt de atheist niet om te "geloven" in het begrip Alles. Naar mijn inziens is het begrip Alles concreter in de visie van de atheist dan het begrip God.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles
Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent