Puzzel Puzzels
Mechatronica
Artikelen: 0

Re: Atheistische mystiek

Een zaak is concreet of een zaak is abstract maar het is niet een beetje concreet of een beetje abstract.
Je bedoelt eigenlijk gewoon of het is zwart of het is wit?
Mooi, dan zijn we het daarover eens.
Zeker mooi :D

Maar goed ergens schreef jij, nabob eerder: Waarheid en ervaring zijn twee heel verschillende zaken die niet tot elkaar te herleiden zijn. Waarheid gaat over talige uitspraken. Ervaring gaat aan waarheid vooraf.

kun jij, nabob, bovenstaande beweringen eens uitleggen?
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 256GB - Silver + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 50 euro - Voor jou

Bekijk product

nabob

Mechatronica schreef:Maar goed ergens schreef jij, nabob eerder: Waarheid en ervaring zijn twee heel verschillende zaken die niet tot elkaar te herleiden zijn. Waarheid gaat over talige uitspraken. Ervaring gaat aan waarheid vooraf.

kun jij, nabob, bovenstaande beweringen eens uitleggen?
Dat is een goede en voor de hedendaagse filosofie belangrijke vraag.

De gangbare betekenis van waarheid is correspondentie van een (talige) uitspraak met een stand van zaken in de werkelijkheid. Waarheid is als zodanig een eigenschap van de taal.

Nu wil het wel eens gebeuren dat wij een onmiddelijke ervaring hebben waarin de taal geen enkele rol speelt. Bij de gewaarwording van bijvoorbeeld pijn is taal niet noodzakelijk of direct relevant. Toch is het er. Daar kunnen wij allemaal verslag van doen wanneer wij ons branden aan zoiets als een kaars. Gedurende zulke momenten doet de taal en dus de eventueel daaraan gerelateerde waarheid er niet toe. Een ervaring is zoals deze is. De ervaring van de kleur groen kun je niet uitleggen. Probeer het maar eens. Wat is groen? Enkel met associaties en de relaties tot andere kleuren kun je iets zeggen over wat we ons bij groen moeten voorstellen. Kikker, gras, natuur... Maar deze associaties hebben niets uit te staan met een bepaalde correspondentie met de werkelijkheid waarmee we de ervaring van de kleur groen an sich adequaat kunnen duiden. En dat terwijl we deze wél an sich kunnen ervaren.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 75 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk 25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

25 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Mechatronica

Waarheid is er door er niet te zijn met andere woorden het is niet zwart of wit maar het is zwart en wit gebaseerd op de rechte rede in de lijn der verwachting. De rechte rede hoeft niet per definitie de waarheid te zijn, echter als het is zoals het is voorspelt, kun je van de rechte rede zeggen dat het waarheid is. De rechte rede is Zijn.

Waarheid is Zijn zoals het is, voorspelt door te Zijn.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Religiewetenschappen en Theologie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!