Begin met kristallen. De eigenschappen van kristallen kunnen direct worden afgeleid van de eigenschappen van de samenstellende moleculen.
Een mooi voorbeeld van zelfordening.
Je kunt zeggen dat de informatie die nodig is om een kristal te vormen in de samenstellende moleculen zit.
De eigenschappen van de moleculen schrijven de ordening voor. Merk ook op dat dit proces exotherm is, er is geen energie voor nodig om de moleculen te ordenen.
(Ik weet niet waar je heen wil met dat "waarnemen" van de grotere verband door de samenstellende delen, want zo'n waarnemingsvermogen bestaat niet, althans niet in anthropomorfe zin). En dan kun je verder gaan.
Ik heb het over de op dit niveau beschikbare informatie.
De rest is biochemie.
Wha? Hoo. Je gaat echt
In de organische chemie kunnen enorm grote moleculen ontstaan met complexe eigenschappen
De correcte term is
gevormd worden.
het is een kwestie van gradatie. Een complex molecuul heeft complexe informatie.
Zoals al verschillende keren in dit topic besproken werd is het begrip "complex" niet duidelijk genoeg. Wellicht zou je het van een definitie kunnen voorzien? Of wellicht een andere term gebruiken? Op welke manier "heeft" een molecuul informatie? Ik kan mij iets voorstellen bij de uitdrukking dat het vormen van een dergelijk molecuul zeer specifieke, niet-triviale informatie vereist die niet uit het molecuul is at te leien door een moleculair proces.
Complexiteit ontstaat niet "spontaan".
Zoals ik al opmerkte, de term complexiteit is onduidelijk: Ruis is bijvoorbeeld zo complex als je maar kunt krijgen en dat ontstaat vanzelf.
Ze komt voort uit eerder bestaande complexiteit, meestal omdat het niet anders kan.
Geen idee wat dit moet betekenen.
Niemand weet vandaag de dag nog hoe en waar de complexiteit de grens heeft overschreden waar we van "leven" gaan spreken, maar dat is nog geen reden om te cocncluderen dat het niet kan zonder ontwerp van buitenaf.
Die reden is er wel, zoals ik al meerdere keren heb laten zien. (daar komen we zo op)
Met zo'n hypothese plaats je jezelf buiten wat we wetenschap noemen.
Nee, door een beroep te doen op
handwaving plaats je je zelf buiten de wetenschap.
Wat zelf-organiserende systemen betreft: een bevruchte eicel is het begin van een zelf-organiserend system.
Ik zou eerder gaan voor de term
geautomatiseerde system(en). De reden hiervoor is dat de eicel al een zekere organisatie heeft, en daarnaast nog een programma om een organisme te vormen.
In geen enkele opzicht is dit een proces van zelf-organisatie: De organisatie van het uiteindelijke organisme is al impliciet aanwezig als resultaat van het correct uitvoeren van de instructies in het DNA.
Elke verandering in de informatie (her-combinatie en/of mutatie) levert een ander systeem op.
De term "ander systeem" is erg breed. Veel, veruit de meeste veranderingen leveren geen verschil op, een aantal veranderingen beschadigen bepaalde subsystemen. Indien deze beschadiging de functie van dit subsysteem te zeer beperkt kan dit de voortplantingskansen van de individu behoorlijk beperkten, lichter beschadigingen kunnen een voordeel of nadeel opleveren afhankelijk van de omstandigheden. Soms verstoren ze niet de subsystemen maar de layout; Dat is vrijwel altijd dodelijk, vooral als het al plaatsvind in de eerste stadia van vorming.
Nog nooit is waargenomen dat hierdoor nieuwe, originele, subsystemen werden georganiseerd.
In grote lijnen is het allemaal niet zo moeilijk; de details zijn overweldigend ingewikkeld. Zo "mooi" zit de natuur in alkaar.
Ik begrijp best waar het bezwaar gemaakt wordt. Het komt voort uit een gebrek aan voorstellingsvermogen en een gebrek aan vertrouwen dat wat we in de natuur zien gebeuren ook allemaal "kan".
Ik dacht dat het probleem voornamelijk was dat we (1) geen van deze dingen ooit hebben kunnen waarnemen en (2) er redenen genoeg zijn om aan te nemen dat ze niet mogelijk zijn.
Dat is de basis van elke wetenschap.
De basis van de wetenschap is volgens jouw dus voldoende fantasie en blinde overtuiging in iets dat nog nooit is waargenomen? En waarvan het zeer waarschijnlijk is dat het niet mogelijk is.
Zo'n vertrouwen is iets anders dan geloven in ingrepen.
Het is geloven in vage illusies, gebrekkig bewijs en magische natuurkrachten die wonderlijke dingen kunnen doen.
Het inroepen van wereldvreemde intelligentie is het gevolg van een menselijke arrogantie: Als wij denken dat iets te ingewikkeld is om te begrijpen, dat moet er een bovenmenselijke hogere macht (met intelligentie!) aan het werk zijn.
Nee hoor, juist omdat het
niet ingewikkeld (voor jouw: complex) genoeg is komen we tot de conclusie dat een externe intelligentie (met geavanceerde technologie) het ontworpen moet hebben. Het vereist intelligentie om het eenvoudiger te maken.
De natuur zit gewoon zo complex in elkaar dat wij met ons uit de natuur voorgekomen waarnemingsvermogen er niet goed uitkomen.
Is dat zo?
Een wetenschappelijk uitdaging!
Zeker.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs