Puzzel Puzzels
Benm
Artikelen: 0

Re: De nieuwe uri geller

Wat dat betreft zijn illusionisten eerlijker volk - die zetten zonder zulke prententies een show neer waarvan je je nog tijden kun afvragen hoe het nou precies in elkaar steekt. Misschien volgende keer toch maar weer kijken, ik vind het altijd toch wel leuk om een poging te doen uit te vogelen wat er nou precies gaande is.
Victory through technology

ads

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

5 Zelfklevende Rollen voor Mini Printer - Navulling - Pocket Printer Papier - Sticker Rollen Papier

Bekijk product

dirkwb

ik vind het altijd toch wel leuk om een poging te doen uit te vogelen wat er nou precies gaande is.
Is het bij allen gelukt? De jonge student's truc was simpel te doorzien, het lampje dat knipperde ook, de jerrycans bevatte allen water enz.
Quitters never win and winners never quit.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

anusthesist

Het zijn bijna allemaal ''ordinaire'' illusionisten, alleen proberen ze hun publiek nog wat extra te beduvelen door hun trucs een metafysische verklaring te bieden.

Dan druk je het nog netjes uit. Het is gewoon pure entertainment en show.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Rhiannon
Moderator
Social:

Iemand de serie "The Mentalist" gezien? Het is een serie waarin Simon Baker als Patrick Jane toegeeft dat mentalisme niets anders is dan het scherp observeren van mensen en daardoor tot scherpzinnige conclusies komen. Daardoor leidt hij getuigen en daders tot het geven van de juiste feiten. In de serie meldt hij zelfs dat mentalisme zoals bedoeld door charlatans niet bestaat.
Contra principia negantem disputari non potest.
Nvt

Persoonlijk kijk ik toch liever naar Deren Brown, steek je ten minste nog wat van op.
Benm

Is het bij allen gelukt? De jonge student's truc was simpel te doorzien, het lampje dat knipperde ook, de jerrycans bevatte allen water enz.
Die aflevering heb ik niet gezien, wel de laatste met een andere set entertainers. Eerlijkgezegd weinig indrukwekkend.

Ik ga er daarbij echter wel vanuit dat de bekende nederlanders in het complot zitten, maar dat er geen gebruik wordt gemaakt van beeldmontage. Het eerst biedt verruit de meest logische verklaring voor alles dat je ziet, en het laatste acht in onwaarschijnlijk gezien het grote zaalpubliek waarvan ik vermoed dat ze niet allemaal in het complot kunnen zitten.

Uit de laatste aflevering, naar mijn idee:

Winfried en Angélique - goeie goocheltruc met die doos en die speren, vereist zeker vaardigheid aangezien ik niet het idee heb dat er gelegenheid was het meisje uit de doos te verwijderen. Wel duidelijk dat er veilige ruimte overbleef in de doos, maar het is en blijft goed mikken. Blinddoek: complot bn'er of slight-of-hand verwisseling. Precies op 18 uitkomen: triviaal, je voelt wel of er verf aan een stok zit of niet.

Jochem - act met cocktails en raden is triviaal binnen complot

Manro - triviaal met complot, ook te doen zonder als je op een of andere manier kunt zien wel luik is vergrendeld, en/of bijv kunt horen wie waar staat en antwoord geeft.

Michel - verhaal rond hypnose over de heineken zaak is triviaal mits afgesproken werk.

Vincent - triviaal mits afgesproken werk. Bloedzuigers levend in zout gooien of verorberen heeft sowieso zn ethische complicaties, maar iig geen magische :D

The Mask - dozen platslaan is vrij eenvoudig als ze op een of andere manier te onderscheiden zijn. Dat is voor publiek of camera echt niet te zien.

Filmpjes hier: http://www.sbs6.nl/web/show/id=309214/langid=43/page=1
dirkwb

Alle Bn's zitten sowieso in het complot, alleen vraag ik me af hoeveel geld ze krijgen om hun mond dicht te houden...
Benm schreef:Uit de laatste aflevering, naar mijn idee:

Winfried en Angélique - goeie goocheltruc met die doos en die speren, vereist zeker vaardigheid aangezien ik niet het idee heb dat er gelegenheid was het meisje uit de doos te verwijderen. Wel duidelijk dat er veilige ruimte overbleef in de doos, maar het is en blijft goed mikken. Blinddoek: complot bn'er of slight-of-hand verwisseling. Precies op 18 uitkomen: triviaal, je voelt wel of er verf aan een stok zit of niet.
Hier heb ik met iemand anders over gepraat en hij merkte iets heel belangrijks op: op elke doos staat een figuur afgebeeld; het meisje is in een bepaalde positie gaan liggen en hij kon aan de figuren precies zien hoe hij de stokken erin moest doen.
Jochem - act met cocktails en raden is triviaal binnen complot

Manro - triviaal met complot, ook te doen zonder als je op een of andere manier kunt zien wel luik is vergrendeld, en/of bijv kunt horen wie waar staat en antwoord geeft.

Michel - verhaal rond hypnose over de heineken zaak is triviaal mits afgesproken werk.

Eens.
Vincent - triviaal mits afgesproken werk. Bloedzuigers levend in zout gooien of verorberen heeft sowieso zn ethische complicaties, maar iig geen magische :P

Onduidelijk is voor mij of het doorslaan van Uri over dit optreden in scene is gezet: ik denk eerlijk gezegd wel, maar het zou even zo goed niet kunnen, want het was vrij spontaan.
The Mask - dozen platslaan is vrij eenvoudig als ze op een of andere manier te onderscheiden zijn. Dat is voor publiek of camera echt niet te zien.
Simpelweg een afspraak met de (4 mooie) 'girlies' :D
Benm

Alle Bn's zitten sowieso in het complot, alleen vraag ik me af hoeveel geld ze krijgen om hun mond dicht te houden...
Voorzichtige schatting: een honorarium van 4 cijfers per aflevering, en een boetclausule van 7 cijfers als ze uit de school klappen. Opvallend is ook dat het clubje vooral bestaat uit acteurs - blijkbaar een vereist talent? :D
Hier heb ik met iemand anders over gepraat en hij merkte iets heel belangrijks op: op elke doos staat een figuur afgebeeld; het meisje is in een bepaalde positie gaan liggen en hij kon aan de figuren precies zien hoe hij de stokken erin moest doen.
Scherp gezien inderdaad, die symbolen zullen op een of andere manier een safe area afbakenen.

Onduidelijk is voor mij of het doorslaan van Uri over dit optreden in scene is gezet: ik denk eerlijk gezegd wel, maar het zou even zo goed niet kunnen, want het was vrij spontaan.
Niet dat het van invloed is op eventuele magie, maar ik denk ook dat het acteerwerk is - die optredens worden toch wel gerepeteerd neem ik aan... althans, dan werd van alle andere wel gezegd, dus waarom deze niet?
dirkwb

Voorzichtige schatting: een honorarium van 4 cijfers per aflevering, en een boetclausule van 7 cijfers als ze uit de school klappen.
Wauw! :P gaat het om zulke cijfers?
Opvallend is ook dat het clubje vooral bestaat uit acteurs - blijkbaar een vereist talent? :D
:P
Scherp gezien inderdaad, die symbolen zullen op een of andere manier een safe area afbakenen.
Inderdaad.
Niet dat het van invloed is op eventuele magie, maar ik denk ook dat het acteerwerk is - die optredens worden toch wel gerepeteerd neem ik aan... althans, dan werd van alle andere wel gezegd, dus waarom deze niet?
Klopt, het kwam in mijn ogen spontaan over, maar je zal vast gelijk hebben. Overigens denk ik ook dat de show niet live is, aangezien de ondertiteling erg snel in beeld kwam en soms zelfs gelijk liep.
Benm

Daar gaan wel forse bedragen in om, zeker wat boetes en dergelijke betreft. Ik heb begrepen dat het bij veel kleiner opgezette shows als 'wie is de mol' al een boetebeding van ettelijke tonnen betreft, en zou verwachten dat het een beetje proportioneel is aan het inkomstenverlies door voortijdig inklappen van de serie (en toekomstige series).

Wat ondertitels en live betreft: Het komt ook wel eens voor dat zaken semi-live worden uitgezonden. De stream wordt dan voor een korte periode (30 seconden oid) gebufferd, genoeg om de ondertitels te kunnen intikken (dat kan, op zich, realtime) en het geheel tamelijk synchroon te trekken.

Dat gebeurd bijvoorbeeld ook wel eens met de ondertiteling (voor doven) van actualiteiten, en is an sich niet verdacht. Door een beetje mismatch kan de ondertitel er dan staan voordat de zin helemaal is uitgesproken. Zeker als de crux van een zin in het engels aan het einde zit, maar in de nl vertaling vooraan staat komt dat raar over.
Sofia

Wat vonden jullie overigens van de act van het (12-jarig?) meisje, in de aflevering van 9 januari, die tijdens de show werd bijgestaan door haar vader?

Ik, persoonlijk, vond het de minst spraakmakende, maar meest geloofwaardige act...
dirkwb

Wat ondertitels en live betreft: Het komt ook wel eens voor dat zaken semi-live worden uitgezonden. De stream wordt dan voor een korte periode (30 seconden oid) gebufferd, genoeg om de ondertitels te kunnen intikken (dat kan, op zich, realtime) en het geheel tamelijk synchroon te trekken.
Inderdaad, dus het is allemaal wel live. Ook te zien aan het meisje die de kelk met bloedzuigers liet vallen.
Sofia schreef:Wat vonden jullie overigens van de act van het (12-jarig?) meisje, in de aflevering van 9 januari, die tijdens de show werd bijgestaan door haar vader?

Ik, persoonlijk, vond het de minst spraakmakende, maar meest geloofwaardige act...
Meest geloofwaardig? Het stukje met de potlood vond ik het leukst (van die act dan): er zat of zand of een gewichtje in de potlood, maar ze maakte mooie bewegingen en het duurde lang voordat er daadwerkelijk iets gebeurde, heel tegenstrijdig :D
Benm

Sofia schreef:Wat vonden jullie overigens van de act van het (12-jarig?) meisje, in de aflevering van 9 januari, die tijdens de show werd bijgestaan door haar vader?

De uitzending heb ik toen niet gezien, maar net even teruggekeken via de website... eerlijkgezegd snap ik de act niet (denk ik), of er moet iets bijzonders zijn aan iemand die een potlood laat vallen.
er zat of zand of een gewichtje in de potlood,
Hoe dat zo? Ik zie alleen een doodgewoon potlood dat uit iemands vingers valt?
dirkwb

Hoe dat zo? Ik zie alleen een doodgewoon potlood dat uit iemands vingers valt?
Ze bewoog haar vinger niet dus...

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Benm

Met zekerheid durf ik dat niet te zeggen, het vergt maar een kleine rotatie om net door het evenwichtspunt te gaan natuurlijk. Of dat op camera te zien is? Wat evt zou kunnen is dat het potlood in de eindes verzwaard is zodat het nog minder moeite kost. Een beweegbaar gewichtje, zand oid maakt het ook instabieler, dus zou ook best eens kunnen.

Nog eleganter zou zijn aan 1 kant een stof aan te brengen die verdampt. Als je dat voor de camera verborgen kunt houden, dan is het zelfs mogelijk deze truc te doen met het potlood op een standaardje oid zodat de complotfactor er 100% uit is.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!