Als het gevoel bij wijze van spreken zijn nekharen opzet omdat het denken aan de stimulus hiertoe aanleiding geeft is dit wat anders dan wat het gevoel ondergaat als de psychoticus switcht van denken aan de stimulus naar geloven in de stimulus.
Dat denken aan een stimulus een angstreactie veroorzaakt is geen criterium voor schizofrenie of andere psychotische stoornissen, geloven in het bestaan van stimuli die er niet zijn, ze waarnemen alsof ze er wel zijn, is dat wel.
Ik vraag mij af: is er wel eens onderzoek gedaan naar de gevoeligheid voor het met elkaar verwarren van gedachten en werkelijkheid bij personen die nog nooit een psychose gehad hebben?
Het gaat in voorbesproken theorie niet zozeer om het "verwarren" van een gedachte met de werkelijkheid (niveau van de waan), maar om het verkeerd duiden van een interne ervaring als een externe werkelijkheid (niveau van de hallucinatie).
Een best logische weg als je niet rotsvast van uitgaat dat schizofenie een ziekte is die je nou eenmaal wel of niet hebt.
Wat is het alternatief volgens jou? Je hebt een bepaalde set van symptomen of je hebt die niet...
Ik weet wel dat er bekend is dat bij een aantal nachten zonder slaap iedereen gevoeliger is om een psychose te krijgen. Ik weet niet of men er eigenlijk vanuit gaat dat dit dan een soort 'neppscyhose' is of dat men ervanuit gaat dat zo'n psychose in haar werking (niet in haar aanleiding) hetzelfde is als een echte psychose.
Neen, na een paar nachten zonder slaap, sensorische deprivatie, gebruik van bepaalde drugs en bij dementie kun je hallucinaties of een delirium krijgen. Geen van beide zijn hetzelfde als schizofrenie.
Edit: doet me er trouwens aan denken dat je eerder dit zei:
Er zijn opvallend veel jonge hoogopgeleide vrouwen die eenmalig een psychose krijgen.
Ging het daarbij om psychose (en heb je daar een bron bij)? Want de incidentie van schizofrenie bij mannen t.o.v. vrouwen is ongeveer 2:1 en de onset is over het algemeen later bij vrouwen. Dat laatste wordt overigens door sommigen als verklaring genoemd voor de betere prognose voor vrouwen bij schizofrenie. (Een eenmalige psychotische episode is wel even iets anders dan schizofrenie, maar aangezien schizofrenie de meest voorkomende vorm van psychose is, laat ik dat even voor wat het is.)