Puzzel Puzzels
bobbyjong
Artikelen: 0

Re: Wat is kunst?

Tenslotte nog een vraag waarmee ik aan het voorgaande voorbij wil gaan; namelijk de vraag of het belangrijk is om te weten wat kunst is.
Ik besef dat ik hier geen goed antwoord op heb, misschien dat het antropologisch interessant is, omdat kunst ons menszijn onderscheid van dieren.

Maar ik merk dat ik hier nog veel te weinig van af weet om hier nog verder serieus op door te gaan, dus voor mij is dit momenteel een slotje.

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

theoriegeladen

Politiek is een abstracte wereld, hoe wil je daar iets kunstzinnigs over zeggen?
Ik ben het met je eens, maar de opmerking en vraag lijken vrij suggestief wat hij eigenlijk niet is.
Overigens is de gedachte van kunst dat vanuit een bepaald idee start een typisch 20ste eeuwse opvatting.
Niet waar. Bovendien, zaken die beginnen vanuit een idee eindigen vaak met politiek...
suggereer je dat kunst veel abstracter is dan politiek (waarmee ik het eens ben).
Hoe bepaal je precies wanneer iets abstracter is dan iets anders?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Basbos

Kunst zou dan in mijn ogen gemaakt moeten worden door kunstenaars die niet alleen logisch kunnen denken, maar zich ook van hun logica kunnen ontsluiten.
???

http://www.artpool.hu/ketseg/5-1-2/artist/MANZONI.html
Archimysticus

Wat is schoonheid/kunst?

Schoonheid is de spirituele dimensie van de werkelijkheid zoals die wordt geopenbaard aan onze zintuigen. Door de werking van schoonheid kunnen we zien, horen, aanraken, proeven en ruiken dat er iets diepers is, een dieper niveau van het bestaan, dat ons betekenis, troost en hoop geeft. In schoonheid wordt de sluier van onze alledaagsheid en oppervlakkigheid voor een moment opgeheven. Door middel van onze zintuigen vangen we een glimp op van een perfecte wereld die onze zintuigen transcendeert. Schoonheid werkt op een transformatieve manier in op onze gevoelens en inzichten. Na een ingrijpende esthetische ervaring zijn we niet meer het/dezelfde. In deze confrontatie met schoonheid wordt ons perspectief op de wereld, ja, ons gehele zelf, gewijzigd. 'Ik ben er een ander mens van geworden'.

Voor het hele essay over schoonheid en kunst (in het Engels) zie http://home.wxs.nl/~brouw724/beauty.html

Pax,

Jan
Archimysticus

Om bij de discussie aan te sluiten: vanuit zijn transcendentie is kunst vaak verontrustend en kritisch. Omdat zij een andere -een betere- wereld ontsluit, ziet zij zich voor de taak gesteld om snoeiharde kritiek te leveren op de gang van zaak. Ook op de politiek en de sociale structuren van de maatschappij. Dit behoort tot het liminoide karakter van de kunst.
Basbos

Wat is schoonheid/kunst?
Mijn link naar Manzoni's ingeblikte stront was weliswaar ingegeven door mijn verbazing over Bobby's formulering en gebruik van het woord ontsluiting, maar heeft toevalligerwijs ook nog een relevantere betekenis voor deze discussie. Het maakt duidelijk dat kunst, in ieder geval vandaag de dag, niet over schoonheid gaat of hoeft te gaan. In de woorden van Manzoni: kunst is wat de kunstenaar produceert, waarmee het probleem overigens is verschoven naar de vraag wie of wat is een kunstenaar. Antwoord: wie zich een kunstenaar voelt, noemt of genoemd wordt.

En veel meer valt er niet over te zeggen.

Maar als ik dan toch een definitie moet geven, dan wordt het zoiets als alle menselijk handelen of het resultaat daarvan dat niet uitsluitend functioneel is of uitsluitend in termen van functionaliteit beschreven kan worden.

Het wordt ingewikkelder wanneer we er een kwaliteitsoordeel aan willen koppelen. Zo vind ik de afbeeldingen bij het artikel in A's link pure kitsch.
Archimysticus

Basbos schreef:Het maakt duidelijk dat kunst, in ieder geval vandaag de dag, niet over schoonheid gaat of hoeft te gaan. In de woorden van Manzoni: kunst is wat de kunstenaar produceert, waarmee het probleem overigens is verschoven naar de vraag wie of wat is een kunstenaar. Antwoord: wie zich een kunstenaar voelt, noemt of genoemd wordt.

En veel meer valt er niet over te zeggen.
Er zijn kunstcritici (bv. Andreas Burnier in het verleden) die dan ook beweren dat 'postmoderne' hedendaagse kunst een verval is van de oorspronkelijke betekenis en werking van kunst (namelijk een weergave te zijn van Platoonse Ideeen). Hoe dit ook zij (ik ben verder niet zo'n doemdenker), het maakt in ieder geval een definiëring moeilijker. Ook de kwalitatieve waardebepaling van een kunstuiting wordt lastiger omdat iedereen zich kan afficheren als kunstenaar, ook een boer die zijn mestput als kunst en als 'statement' wil afficheren. Dit maakt allemaal deel uit van de verschuiving van het object naar het subject, die we in het postmodernisme zien gebeuren. 'Kunst is wat ik aanwijs als kunst.'
Maar als ik dan toch een definitie moet geven, dan wordt het zoiets als alle menselijk handelen of het resultaat daarvan dat niet uitsluitend functioneel is of uitsluitend in termen van functionaliteit beschreven kan worden.

Ik kan me wel vinden in deze definitie. Ik denk alleen niet dat hiermee alles over kunst gezegd is. En ook zijn er wellicht andere non-functionele handelingen/uitingen te bedenken die we niet zo gauw als kunstzinnig ervaren (bv. religieuze riten, sportevenementen, amusement, vrijetijdsbesteding etc.)

Pax.
Archimysticus

Nog dit: Het zou ook kunnen zijn dat Manzoni het serieuze liminoide karakter van zijn kunst wil ironiseren (immers ook een kenmerk van het postmodernisme).

Hij wil weldegelijk een Platoons idee uitwerken met zijn kunst, nml. de kritiek dat het lagere, het lichamelijke en het materiële in het heersend Westers dualisme gelijk komt te staan met het afstotende, het weerzinwekkende, met iets dat we willen verdoezelen. Zo zou men zijn kunstuiting kunnen opvatten als het 'inblikken' van alles wat door ons ondergewaardeerd wordt in een, volgens hem, facultatieve waardenhiërarchie (hij had bv. ook een linkerhand kunnen inblikken, of iets anders marginaals dat in onze cultuur wordt gedevalueerd).

Zo valt Manzoni's kunst dus wel degelijk onder de liminoide definitie van kunst. Zijn postmodernisme wil het bestaan van schrijnende dualismen aan de kaak stellen. Ook de mystiek wil hierop wijzen (vandaar dat veel postmodernisten te rade gaan bij de mystici uit de wereldgeschiedenis). Zo krijg je in zijn kunst de volgende postmoderne paradox: zijn 'ingeblikte poep' heeft wel degelijk iets mystieks.
theoriegeladen

Ik denk dat kunst altijd een bepaalde herhaling is van iets anders dat er de maat van is. Zo is de mens bv de maat van alles. Kunst lijkt dan ook altijd te moeten voortvloeien uit iets menselijks en kunst is dan ook menselijk.

--Vervolgens-- kunnen er allerlei soorten redenen zijn van die herhaling of kunst, bijna nooit is echter herhaling an sich het doel, kunst wordt nooit gemaakt om kunst te maken, kunst is dan een middel om plezier te hebben en niet om van een mesthoop kunst te maken.
Archimysticus

kunst wordt nooit gemaakt om kunst te maken, kunst is dan een middel om plezier te hebben en niet om van een mesthoop kunst te maken.

Ik kan me anders voorstellen dat een boer, die van zijn mesthoop kunst maakt en de kranten daarover opbelt, daar een hoop lol aan beleeft
Phys

Ik denk dat kunst altijd een bepaalde herhaling is van iets anders dat er de maat van is. Zo is de mens bv de maat van alles.
Om het niet erg zweverig te doen klinken, zou het fijn zijn als je:

* uitlegt wat je bedoelt met 'maat'

* onderbouwt waarom volgens jou 'de mens de maat is van alles'
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -
Archimysticus

Kunst is altijd menselijk. Dat te stellen is triviaal en tautologisch. Verder is de vraag of 'de mens de maat van alle dingen' is volslagen off-topic en heeft weinig met esthetica te maken.

Sorry voor deze betweterigheid.
nabob

Kunst is altijd menselijk. Dat te stellen is triviaal en tautologisch.
Toch valt het niet op voorhand uit te sluiten dat een 'kunstzinnige' computer op een zekere dag voor de Turing-test zou kunnen slagen.

Daarenboven, kan een natuurlijke -maar zinnenprikkelende- landschap geen kunst zijn?
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.
Phys

Kunst is altijd menselijk. Dat te stellen is triviaal en tautologisch.
Dat lijkt me inderdaad vrij aannemelijk, alhoewel nog steeds redelijk betekenisloos. Betekent het dat kunst per definitie door mensen gemaakt moet zijn, of dat kunst slechts door mensen geïnterpreteerd/waargenomen kan worden, of...
Verder is de vraag of 'de mens de maat van alle dingen' is volslagen off-topic en heeft weinig met esthetica te maken.
Tja, dat weet ik niet zolang theoriegeladen zijn uitspraak niet toelicht; nu is het immers nog een compleet vage en betekenisloze uitspraak. Hij suggereert juist dat er wel degeljk een verband bestaat tussen 'de mens als maat der dingen' en kunst.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Archimysticus

Daarenboven, kan een natuurlijke -maar zinnenprikkelende- landschap geen kunst zijn?
Een schilderij (or whatever) van zo'n landschap lijkt me wel kunst. Het landschap op zich kun je wel of niet mooi vinden. Het lijkt me echter geen kunst als landschap an sich, zonder tussenkomst (op wat voor manier dan ook) van menselijk bewustzijn.

Zo maken dieren ook wel artefacten. De vraag is echter of je dat kunst mag noemen. Kunstzinnige uitingen komen namelijk pas op als het bewustzijn tot enige (zelf)reflectie in staat is. Bij dieren lijkt dat nog niet het geval te zijn. Dit hangt natuurlijk wel af van de (wel of niet Platoonse) definitie die je hanteert van kunst. Persoonlijk ben ik wel van mening dat er achter een kunstuiting een idee moet zitten om het kunst te noemen. Maar ik laat mij graag weerleggen door tegenvoorbeelden.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!