Basbos schreef:Het maakt duidelijk dat kunst, in ieder geval vandaag de dag, niet over schoonheid gaat of hoeft te gaan. In de woorden van Manzoni: kunst is wat de kunstenaar produceert, waarmee het probleem overigens is verschoven naar de vraag wie of wat is een kunstenaar. Antwoord: wie zich een kunstenaar voelt, noemt of genoemd wordt.
En veel meer valt er niet over te zeggen.
Er zijn kunstcritici (bv. Andreas Burnier in het verleden) die dan ook beweren dat 'postmoderne' hedendaagse kunst een
verval is van de oorspronkelijke betekenis en werking van kunst (namelijk een weergave te zijn van Platoonse Ideeen). Hoe dit ook zij (ik ben verder niet zo'n doemdenker), het maakt in ieder geval een definiëring moeilijker. Ook de kwalitatieve waardebepaling van een kunstuiting wordt lastiger omdat iedereen zich kan afficheren als kunstenaar, ook een boer die zijn mestput als kunst en als 'statement' wil afficheren. Dit maakt allemaal deel uit van de verschuiving van het object naar het subject, die we in het postmodernisme zien gebeuren. 'Kunst is wat
ik aanwijs als kunst.'
Maar als ik dan toch een definitie moet geven, dan wordt het zoiets als alle menselijk handelen of het resultaat daarvan dat niet uitsluitend functioneel is of uitsluitend in termen van functionaliteit beschreven kan worden.
Ik kan me wel vinden in deze definitie. Ik denk alleen niet dat hiermee alles over kunst gezegd is. En ook zijn er wellicht andere non-functionele handelingen/uitingen te bedenken die we niet zo gauw als kunstzinnig ervaren (bv. religieuze riten, sportevenementen, amusement, vrijetijdsbesteding etc.)
Pax.