Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Re: diesel in benzinemoter

peter schreef:Hoi, ik vroeg me af in welke verhouding diesel kwaad kan in een benzine moter. Ik heb zelf 0,7 liter diesel getankt toen ik er achter kwam dat het diesel was :oops: . Toen volgegooit (55 liter benzine) dus de verhouding is ongeveer 1:80.

Kan dit kwaad?
ja dat kan wel degelijkkwad om dat diesel verwarmt moet worden met het gloeien en de benzien niet . en je kan beter de benziene er uit haalen dan is het beter een klein beetje kan geen kwat een liter mag wel ..............

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Twinmarkers 168 stuks voor volwassenen - Alcohol markers - Stiften - Markeerstiften - Vivid Green

Bekijk product

ThaMark
Artikelen: 0
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 16:28

Re: diesel in benzinemoter

Op zich geen goed idee om de twee te vermengen. Het zijn namelijk erg verschillende goedjes, gezien energie waarde, verbrandingsomstandigheden en dergelijk.

Het is zegmaar hetzelfde als olie door de benzine te gooien. Je motor gaat er niet beter van lopen, rookt lekker blauw, maar hoeft niet fataal te zijn.

Grote verschil tussen de twee principes is dat diesel zelfontbrand onder een bepaalde druk. Bij benzine heb je vonkjes van bougies nodig.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: diesel in benzinemoter

hoi 10 liter oprijden dan 10 liter benzine erbij doe dit zo dat diesel brandstof flink verdund is dus elke keer benzine erbij iets oprijden en tanken blijft dan weinig van de diesel over

heb zelf ook gehad
TuuT
Artikelen: 0
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 10:53

Re: diesel in benzinemoter

peter schreef:Hoi, ik vroeg me af in welke verhouding diesel kwaad kan in een benzine moter. Ik heb zelf 0,7 liter diesel getankt toen ik er achter kwam dat het diesel was :shock: . Toen volgegooit (55 liter benzine) dus de verhouding is ongeveer 1:80.

Kan dit kwaad?
Maak je niet druk....Mijn Puch rijd soms op 10:80 als een trein. :?:
Gebruikersavatar
Mrtn
Artikelen: 0
Berichten: 4.220
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 21:46

Re: diesel in benzinemoter

ja dat kan wel degelijkkwad om dat diesel verwarmt moet worden met het gloeien en de benzien niet .
Niet geheel zuiver: de gloeiplug verwarmt niet direct de brandstof. Wel de volledige omstandigheden waarin het geheel verbrandt.

Dieselmotoren hebben het gloeien meestal niet eens nodig om te starten, maar het vergemakkelijkt het starten wel en het brengt de roetuitstoot van een koude start fors terug.

Wil je uitsluitsel: bel dan de ANWB, merkdealer, etc.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-
Anonymous
Artikelen: 0

Re: diesel in benzinemoter

wat is de ontbrandingstempratuur van diesel?
Leonard of Quorm
Artikelen: 0
Berichten: 3
Lid geworden op: do 14 apr 2005, 21:50

Re: diesel in benzinemoter

Ik denk OOK dat het in die mengverhouding weinig kwaad kan, maar wil ook iets opmerken over de vergelijkingen die hier zijn gemaakt over de beide brandstoffen.

De ZELFontbrandingstemperatuur van Diesel ligt veel lager dan die van benzine, niet te verwarren met de temperatuur waarmee je het aansteken kan.

waarom is diesel dan zo rottig aan te steken? dat komt omdat het minder goed verdampt: in een vat benzine kun je ook een brandende lucifer doven, als je hem er maar meteen induwt, want het is de damp die je aansteekt.

dus diesel wordt in een onder druk gebrachte hoeveelheid lucht, die warm is, fijn verneveld als we willen dat het ontsteekt.

benzine mengen we gewoon mee met de lucht, en steken we vervolgens aan met een vonkje, en moet WACHTEN op dat vonkje met ontbranden: dit is de klopvastheid van benzine, uitgedrukt in het octaanGETAL, en niet gehalte

Van diesel spreken we over de brandbaarheid, die wordt aangegeven met het CETAANgetal

het Vlampunt van diesel mag uti veiligheidsoverwegingen niet onder de 55 graden Celcius liggen

mijn vraag aan de starter van deze thread: heb je niet juist een vermogenstoename gemerkt? :wink:

de hoeveelheid energie in diesel ligt een stuk hoger dan die van benzine, vandaar ook dat je op een liter diesel verder komt dan op een liter benzine

Ik speel al een tijd met deze gedachte, maar durf het in mijn moderne auto met katalysator en injectiesysteem niet bewust te proberen..

dus rijd ik voorlopig maar op LPG, wat nog veel goedkoper is, en schoner!

Groet,

Ivo
Anonymous
Artikelen: 0

Re: diesel in benzinemoter

Ik heb wel eens in een auto met benzinemotor gereden op pure diesel. Als de motor nog koud is loopt hij waardeloos, maar als de motor eenmaal warm is rijdt het bijna even goed als een dieselmotor. :shock:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
Mrtn
Artikelen: 0
Berichten: 4.220
Lid geworden op: wo 31 mar 2004, 21:46

Re: diesel in benzinemoter

Het is alleen wel bijzonder slecht voor de motor; een dieselmotor is niet voor niets veel zwaarder geconstrueerd dan een vergelijkbare benzinemotor.

Een vriend van me heeft zijn 50cc Honda brommer (een C310 als ik me niet vergis) op diesel laten lopen. Twee weken later had hij mooi een big-end lager als een muziekdoos..

(en nog wat later een gat in zijn zuiger)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏗️ Praktische en overige technische wetenschappen”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!