Ik denk OOK dat het in die mengverhouding weinig kwaad kan, maar wil ook iets opmerken over de vergelijkingen die hier zijn gemaakt over de beide brandstoffen.
De ZELFontbrandingstemperatuur van Diesel ligt veel lager dan die van benzine, niet te verwarren met de temperatuur waarmee je het aansteken kan.
waarom is diesel dan zo rottig aan te steken? dat komt omdat het minder goed verdampt: in een vat benzine kun je ook een brandende lucifer doven, als je hem er maar meteen induwt, want het is de damp die je aansteekt.
dus diesel wordt in een onder druk gebrachte hoeveelheid lucht, die warm is,
fijn verneveld als we willen dat het ontsteekt.
benzine mengen we gewoon mee met de lucht, en steken we vervolgens aan met een vonkje, en moet WACHTEN op dat vonkje met ontbranden: dit is de klopvastheid van benzine, uitgedrukt in het octaanGETAL, en niet gehalte
Van diesel spreken we over de brandbaarheid, die wordt aangegeven met het CETAANgetal
het Vlampunt van diesel mag uti veiligheidsoverwegingen niet onder de 55 graden Celcius liggen
mijn vraag aan de starter van deze thread: heb je niet juist een vermogenstoename gemerkt?
de hoeveelheid energie in diesel ligt een stuk hoger dan die van benzine, vandaar ook dat je op een liter diesel verder komt dan op een liter benzine
Ik speel al een tijd met deze gedachte, maar durf het in mijn moderne auto met katalysator en injectiesysteem niet bewust te proberen..
dus rijd ik voorlopig maar op LPG, wat nog veel goedkoper is, en schoner!
Groet,
Ivo