Ik vind zin en nut twee dingen. Nuttig is een zaag, als je iets wilt zagen. Zin is meer iets van ervaren, van volstromen van energie, van bijvoorbeeld waardering ontvangen, van erkenning krijgen, van omringd zijn met 'blij zijn dat je er bent'.
Zin is ook iets van datgene waarom je 's morgens je bed uit komt. Wat je de drive geeft om de dag aan te gaan, en desnoods bergen te verzetten. Waartegen het ontbreken van zin behoorlijk depressief kan maken, dat je juist blijft liggen, op je bed, 's morgens, als niets je stimuleert om op te staan.
Ik hoop dat ik niet al te zeer op de Ophrah-Winfrey-toer ben gegaan. Maar zin is heel fundamenteel iets dat je heel persoonlijk ervaart dat je drijft om door te gaan met leven en dingen doen. Waarnaast nut daar een meer zakelijke variant van lijkt te zijn.
Puzzels