Benedict Broere schreef:Crossword,
Je respons bevestigt precies wat ik schrijf.
Maar inderdaad, om elk misverstand te voorkomen had ik moeten schrijven: "Hoeveel 'islam' en 'China' kan Europa huisvesten alvorens het ophoudt een open samenleving te zijn." Maar als je ingaat op zo'n discussie als deze, dan is het toch niet zo dat je maar een enkel zinnetje leest van wat iemand zegt, maar dat je kijkt naar de algemene strekking van wat iemand zegt? Die overigens heel duidelijk uit vele andere van mijn uitspraken is op te maken. Je had een kritiek kunnen formuleren zonder meteen in dat zware 'racisme' en 'discriminatie' te vervallen.
Beste Benedict Broere,
Ik bewonder je hartstocht en deel je liefde voor de open samenleving. Bij een open samenleving hoort m.i. echter dat de deelnemers daaraan een taalgebruik hanteren dat daarbij past. Dat betekent: geen ruwe generaliseringen of stigmatiserende uitspraken. Verder niet zo overdreven boos worden als je daarop vriendelijk wordt aangesproken. En ten slotte: verantwoordelijkheid nemen voor wat je zegt en niet steeds in ontkenningen vluchten. Dat heb je nu al twee keer gedaan: zie mijn posts 39 (de westerse cultuur) en 55 (grondstoffen). En dit met 'China' en 'moslims' is het derde voorbeeld. Als je het hebt over 'huisvesten' van 'islam' en 'China', dan heb je het over moslims en Chinezen. Die heb je ook meer dan eens genoemd, compleet met aantallen van 50-100 miljoen of nog meer.
Je bent al vaker door deelnemers aan dit topic erop aangesproken dat je nogal grootschalige beweringen doet, zonder veel onderbouwing. Ik denk dat de meeste deelnemers, net als jij, houden van een open samenleving. Probeer gewoon wat te leren van vriendelijke kritiek i.p.v. zo defensief te reageren.
Wat je uitspraken over China / Chinezen en islam betreft: het gaat hier niet om een enkel zinnetje, maar om een steeds terugkerend patroon in je posts. Bijvoorbeeld:
De moderne samenleving lijkt zwak te staan als er zich weer een fascisme meldt. Ze lijkt zichzelf niet echt te willen, en wil zich vooral relativeren of multiculturaliseren, of we beseffen het niet wat we eigenlijk bewonen. En fascismen zijn alom in aantocht, vanuit religieuze, scientistische, ideologische, pseudo-therapeutische, nationalistische of puur sophisticated criminele, of allerlei combinaties daarvan, invalshoek. De Weimar-republiek is blind achterwaarts en feestend de absolute hel ingetold. De huidige tijd doet mij daaraan denken.
Dit roept bij de lezer de vraag op wat je dan bedoelt met dit soort 'fascismes' die 'alom in aantocht zijn'. Als je in dat kader bevolkingsgroepen en bepaalde religies met name noemt, wordt het link. Helaas wek je, door je slordige gebruik van woorden als islam/moslims en China/Chinezen/Chinese cultuur de indruk dat je hen onder deze fascismes schaart. Ik ben niet degene die begonnen is met grote woorden, Benedictus Broere.
Benedict Broere schreef:Een groot taboe is nog steeds de islam. Kritiek op de islamideologie ontmoet zeer snel woorden als racist en fascist. Een normale discussie over dit onderwerp is daarmee niet mogelijk. En ondertussen groeit die islam in rap tempo, in Nederland en in Europa, demografisch en infrastructureel. En er is geen enkel land aanwijsbaar met een islamitische meerderheid, dat lijkt op een open samenleving, of dat bezig is zich daar naartoe te ontwikkelen. Maar je mag dat niet zeggen. Je mag het niet eens denken. In een 'open' samenleving die blijkbaar niet in staat is een mogelijke oorzaak van haar ondergang onder ogen te zien.
Het is trouwens zo dat in de huidige globaliserende wereld het onvermijdelijk is dat verschillende ideeen van cultuur genereren elkaar op een steeds intensievere manier ontmoeten. Toekomstig zal er vrijwel zeker ook een intensievere uiteenzetting komen met bijvoorbeeld de Chinese cultuur (en met de Chinese versie van mensenrechten), de Indiase cultuur (neem bijvoorbeeld het kastensysteem), en de Turkse cultuur (Europa dat Turkije inlijft, of Turkije dat Europa inlijft?).
Benedict Broere schreef:Ik heb hier bijvoorbeeld het boekje Megatrends Nederland van trendwatcher Adjiedj Bakas. En daarin wordt toch tamelijk beslist gesteld dat Europa en zeker Nederland op termijn zullen islamiseren, en dat dat betekent dat er vanuit Cairo, Teheran en Riaad een steeds grotere invloed te verwachten is op de economie en politiek en cultuur alhier. Zodat het zeer wel kan gebeuren dat bijvoorbeeld uitgevers hier in Nederland het niet meer aandurven een boek als dat van Richard Dawkins The God Delusion uit te geven - dat gaf nu al trouwens grote problemen in 'EU-kandidaat' Turkije.
In hetzelfde boek lees ik ook dat het helemaal niet verwonderlijk is dat Rotterdam op termijn wqordt aangekocht door China, dat tegen die tijd ook weer een keizerrijk is geworden, en dat dat betekent dat Nederland, ondanks de vervlechting met de EU en de V.S., praktisch een vazalstaat wordt van China. En dat ook dat weer allerlei diepgaande consequenties heeft wat betreft de economie en de politiek en cultuur in het algemeen. Bij ons dus. Hier, in dit kikkerlandje.
Nu goed, hier laat ik het bij. Anders wordt het een gebed zonder end.