Puzzel Puzzels
Mechatronica
Artikelen: 0

Re: De mysticus, een gevechtsduiker en diens wereld

ypsilon schreef:
  • In de paar lijntjes uit de openingspost zijn methodiek en werkwijze van een gevechtsduiker volledig uiteengezet.

Weerlegging: Ik heb het gelezen. Ben ik nu getraind of kan ik zelfs maar weergeven waaruit de training bestaat? (Da's een retorische vraag.)
  • In een paar lijntjes valt te beschrijven wat een duiker voelt als hij in het water is.

Weerlegging: Het betreft hier een kortstondig gevoel van een professional bij de uitoefening van een welbepaalde activiteit. Een dergelijk gevoel van flow valt eenvoudig te beschrijven, maar om de kern te raken heb je meer nodig: literatuur, poëzie, kunst, ... , zaken die dat gevoel niet alleen beschrijven maar ook reflecteren.
  • De wereld bestaat slechts uit gevechtsduikers en niet-gevechtsduikers (de andere homo-sapiens).

Weerlegging: Deze categorisatie stoelt eenvoudigweg nergens op. Onder de niet-gevechtsduikers bevinden zich allerlei slag mensen, van de vermaledijde materialistische wetenschapper tot de spreekwoordelijke putjesschepper.
Deze link vertelt je meer over het leven van de gevechtsduiker, training, opleiding enz.

Met de categorisatie van gevechtsduikers en niet-gevechtsduikers doel ik op: Er zijn Homo Sapiens die een gedeelte van hun leven onder/in het water doorbrengen en en er zijn Homo Sapiens die het water laten voor wat het is. (verwijzen eventueel wel naar deze wereld)

note: er zijn natuurlijk ook sportduikers, snorkelaars, zwemmers en mensen die pootje baden, maar dit zijn expliciet geen gevechtsduikers!.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

Denk niet na bij wat je zegt, praat naar wat je bent

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Nuvance SD Kaart Lezer - 3 in 1 - Micro SD Kaart - USB naar USB C - 8-Pin - Geschikt voor alle Telefoons, Tablets & Laptops

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

ypsilon

Dan volstaat het linkje van Anusthesist toch ook in antwoord op jouw vraag?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Mechatronica

De gevechtsduiker en de niet-gevechtsduiker zijn beschreven.

Mag ik nu aannemen: Je bent gevechtsduiker of je bent het niet?

Dit in tegenstelling tot de niet-gevechtsduiker die alles is, behalve gevechtsduiker.

Niet-gevechtsduikers kijken naar en zijn niet in de wereld van de gevechtsduiker, om de doodeenvoudige reden, het zijn geen gevechtsduikers.

Even ter herinnering aan eerder geschrevene:

De mysticus, een gevechtsduiker en diens wereld, voor de gevechtsduiker is duiken “a way of life” of “a part of him”. Hij die naar het water kijkt ziet wat anders dan de gevechtsduiker die in het water Is, het verschil tussen kijken en zien. Als de gevechtsduiker luistert zonder te ademen, hoort deze de stilte, stilte is alles wat hij hoort. De gevechtsduiker hoort de stilte, denkt aan de ademhaling en ziet in de ruimte.
Als ik kijk dan zie ik, als ik hoor dan weet ik, als ik voel denk ik Niets en geloof Alles

E.Desart

Mechatronica schreef:Mag ik nu aannemen: Je bent gevechtsduiker of je bent het niet?

Dit in tegenstelling tot de niet-gevechtsduiker die alles is, behalve gevechtsduiker.

Niet-gevechtsduikers kijken naar en zijn niet in de wereld van de gevechtsduiker, om de doodeenvoudige reden, het zijn geen gevechtsduikers.

De mysticus, een gevechtsduiker en diens wereld, voor de gevechtsduiker is duiken “a way of life” of “a part of him”. Hij die naar het water kijkt ziet wat anders dan de gevechtsduiker die in het water Is, het verschil tussen kijken en zien. Als de gevechtsduiker luistert zonder te ademen, hoort deze de stilte, stilte is alles wat hij hoort. De gevechtsduiker hoort de stilte, denkt aan de ademhaling en ziet in de ruimte.
Mechatronica,

Een mogelijk domme vraag van mij:

Waarom maak jij zo'n duidelijke scheiding: gevechtsduiker en rest van de mensheid. Dat wateroppervlak?

Ik denk dat veel mensen die een sportief, artistiek, gevaarlijk, reizend, onderzoekswerk, ontdekkingsreizigers, veldwerk of ander speciaal beroep hebben, hun manier van leven en werken en tegen dingen aankijken "a way of live" is.

Ik denk dat een duiker sportief moet zijn, inderdaad een speciaal vak heeft, maar dat na enige tijd ook niet noodzakelijk zo romantisch is. Werken met een zicht van een paar meter in de Oosterschelde, of waar ook, lijkt mij niet zo mystiek maar gewoon een zwaar job.

En zo stil is het nu ook niet onder onder water. Men vraagt zich af wat het effect is van het huidig onnatuurlijk lawaai op diersoorten. http://www.noordzee.nl/actueel_artikel.php?contentID=141

Veel mensen die met muziek, kunst, of op andere manieren creatief bezig zijn, kennen geen uren. Zelfs onderzoekers die voor de buitenwereld ogenschijnlijk met droge saaie dingen bezig zijn, kunnen zeer creatief bezig zijn en hebben hun eigen kijk op de wereld. Zelfs programmeurs kunnen fanaten zijn in hun bezigheid.

Gewone duikers zoeken naar een mooie onderwaterwereld (recreatie of onderzoek). Ik denk dat gevechtsduikers vaak in omstandigheden zitten die gewoon zwaar, weinig romantisch werk is, in een wereld waar ze vaak slechts een paar of enkele meters voor hun ogen kunnen zien.

Het vechtgedeelte? Hoeveel zouden die echt met vechten geconfronteerd worden?

Mijn 2de oudste broer ging bij de paras (paracommando's). Het aantrekkelijke voor hem was de zeer zware fysieke training en het springen (+ de weerstand van mijn vader die ervaring had met reële oorlog en dat eerder stimulerend dan terughoudend werkte. Paras zijn degene die ze ACHTER de frontlijnen droppen en dus vaak specifiek op gevaarlijke missies uitgestuurd worden).

Het toeval wou dat hij Para was tijdens de onafhankelijkheidsperikelen in het toenmalig Belgisch Congo (en uitgezonden werd op reële, geen oefenmissies). Hij vertelde over de angsten bij reële confrontaties daar, die helemaal niets romantisch, mystiek of idyllisch hadden.

Ik zeg niet dat dit beroep niets bijzonders heeft, dat heeft het zeker. Ik vraag mij alleen af hoe je tot deze specifieke selectie komt.
Eric
Mechatronica

Ik vraag mij alleen af hoe je tot deze specifieke selectie komt.
Lees onderstaand en klik op de link welke gaat over de natuurkunde van het duiken.

Als je met een duikersuitrusting in diep water duikt, kom je terecht in een wereld waar de omstandigheden heel anders zijn dan op het land. Je krijgt te maken met hoge druk, met opwaartse kracht, met de zuurstofvoorziening en met veranderd zicht en gehoor. Duiken kan gevaarlijk zijn: je moet de juiste opleiding en training gehad hebben en een duik goed plannen. En je krijgt behalve met de wonderbaarlijke onderwaterwereld ook te maken met veel natuurkunde.

Is lucht hetzelfde als water?

anusthesist

Het punt van E. Desart is het volgende denk ik:

Als je met een vliegtuig opstijgt, kom je terecht in een wereld waar de omstandigheden heel anders zijn dan op het land. Je krijgt te maken met lage druk, met zwaartekracht, met de zuurstofvoorziening en met veranderd zicht en gehoor. Vliegen kan gevaarlijk zijn: je moet de juiste opleiding en training gehad hebben en een vlucht goed plannen. En je krijgt behalve met de wonderbaarlijke luchten ook te maken met veel natuurkunde.

Is lucht hetzelfde als water?

Laten we wel wezen, er is toch geen fundamenteel verschil in opvattingen tussen een duiker en een piloot ten aanzien van zijn beroep? Waarom zet jij een duiker in een uitzonderingspositie? Het antwoord weet ik daarop denk ik wel; omdat jij je persoonlijk betrokken voelt bij het duiken. Iemand die zich betrokken zou voelen bij de luchtvaart zou ditzelfde topic dunnetjes kunnen overdoen, maar dan m.b.t. de luchtvaart. Derhalve heeft dit topic weinig onderscheidend vermogen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Mechatronica

Het punt van E. Desart is het volgende denk ik:
Laten we wel wezen, er is toch geen fundamenteel verschil in opvattingen tussen een duiker en een piloot ten aanzien van zijn beroep?
Er is een fundamenteel verschil tussen gevechtsduikers en niet-gevechtsduikers zoals eerder in dit topic duidelijk naar voren is gekomen.

Aangezien, anusthesist, zo vriendelijk is geweest het betoog van E. Desart om te vormen tot iets wat "zweeft" ben ik benieuwd of E. Desart zich kan inleven in het antwoord dat ik gaf op de vraag:Waarom maak jij zo'n duidelijke scheiding: gevechtsduiker en rest van de mensheid. Dat wateroppervlak?

E. Desart, dat wateroppervlak? antw. Mechatronica: het water is het domein van de mysticus, een gevechtsduiker.

Van de mysticus, een gevechtsduiker is het volgende bekend: domein, methodiek, werkwijze, training, manier van denken, zien, horen, ademen, voelen, geloven, weten en bewegen.

anusthesist

Er is een fundamenteel verschil tussen gevechtsduikers en niet-gevechtsduikers zoals eerder in dit topic duidelijk naar voren is gekomen.
Dat verschil is níet duidelijk naar voren gekomen, omdat jij er a priori vanuitgaat dat de gevechtsduiker een uitzonderingspositie inneemt. Dit topic is dus niet om een discussie op te starten, maar om een statement te maken.

En juist met die statement ben ik het niet eens.
het water is het domein van de mysticus, een gevechtsduiker.
En die statement is dat een gevechtsduiker een 'mysticus' is...zonder duidelijke argumenten te geven. Ik moet toegeven, 'mysticus' is een mooi woord, maar toch wel een beetje misplaatst of niet?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
ypsilon

Volgens ons is dat verschil echter niet fundamenteler dan dat tussen een piloot en een niet-piloot, een kwantumfysicus en een niet-kwantumfysicus, etc. Ze hebben elk hun eigenheden. Waar wil je nu in feite helemaal heen?

Is de conclusie gewoon: "de mysticus is een gevechtsduiker"? Leg dan uit wat jij vindt dat de gelijkenissen tussen beide zijn en waarom dat relevant is. Je laat ons raden naar de betekenis van zaken die voor ons absoluut onduidelijk zijn. Aan jou om tenminste een poging te doen tot verduidelijking, en niet gewoon steeds hetzelfde te herhalen.

Edit: Anusthesists reactie hierboven loopt mooi parallel met de mijne.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Mechatronica

Is de conclusie gewoon: "de mysticus is een gevechtsduiker"? Leg dan uit wat jij vindt dat de gelijkenissen tussen beide zijn
Als je naar de topic titel kijkt zie je staan: De mysticus, een gevechtsduiker en diens wereld. Vul eens na het woord mysticus "is" of "is als" in....?

Ik zeg niet, de mysticus is een gevechtsduiker maar de mysticus is als een gevechtsduiker.

De gevechtsduiker is beschreven.

Een mysticus of mystica is iemand die op een overweldigende wijze de tegenwoordigheid ervaart van iets dat hem of haar overstijgt. Dit overstijgende is veel 'werkelijker' dan al wat wij doorgaans voor werkelijk aanzien. De 'gewone werkelijkheid' wordt als het ware transparant voor een 'andere, uiteindelijke werkelijkheid'. De mysticus voelt tijdens zo'n ervaring zijn 'ikheid' verdwijnen. Zijn opgeslotenheid in zichzelf wordt opgeheven.

De mysticus, is als een gevechtsduiker en diens wereld, voor de gevechtsduiker is duiken “a way of life” of “a part of him”. Hij die naar het water kijkt ziet wat anders dan de gevechtsduiker die in het water Is, het verschil tussen kijken en zien. Als de gevechtsduiker luistert zonder te ademen, hoort deze de stilte, stilte is alles wat hij hoort. De gevechtsduiker hoort de stilte, denkt aan de ademhaling en ziet in de ruimte.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!