Ik bergijp dat het puin juist niet op de positie van de aanvaring blijft hangen. Van het grootste deel wordt verwacht dat het terug valt naar de aarde. De rest vormt eerder gevaar voor satellieten op andere nabij gelegen posities.
Waarom zou het merendeel van het puin terugvallen richting aarde? Ik weet niet precies wat de banen van de 2 sats waren, maar tenzij het echt een head-on collision was lijkt het me onwaarschijnlijk dat de impuls van beide elkaar heeft opgeheven waardoor de hele boel naar beneden komt.
Als de banen in ongeveer gelijke richting liepen dan zou ik eerder verwachten dat de hele work rommel ruwweg in de oorspronkelijke baan blijft draaien. Uiteraard verdeeld de impuls zich niet gelijk over alle stukjes, dus verspreiden zal de puinhoop zich wel.. maar geen idee hoeveel stukjes er zijn en hoe het verdeeld is natuurlijk.
Kun je niet gewoon een sateliet-stofzuiger opsturen, die alle brokstukjes opvangt via een magneetje (meeste spul is metaal denk ik)
Dat zal niet meevallen denk ik - al die ongewenste dingetjes in een baan rond de aardig liggen toch wel een gigantisch eind uit elkaar, en je zult actief moeten bijsturen om een baan te beschrijven die er een beetje in de buurt komt. Ik heb zo'n idee dat dat een gigantische hoeveelheid brandstof gaat kosten, en bovendien nog wel eens gevaarlijk kan zijn ook - een schroefje oppakken dat een kilometer van een nuttige satelliet verwijderd is brengt vast een aanzienlijk risico op een aanvaring met die satelliet met zich mee.