Alleen waren de metingen in die tijd natuurlijk nog niet zo nauwkeurig als vandaag en hield men het maar bij 25 december.
De metingen waren al zéér nauwkeurig in die tijd. In Egypte, Mesepotamië, China, Mexico, maar ook in prehiostorische samenlevingen wist men wist al duizend(en) jaren exáct de datum van de zonnewende. Die datum valt echter niet samen met het langer worden van de dag (de totale tijd tussen zonsopgang en zonsondergang). Die wordt pas weer langer rond 25 december, zoals op tabelletjes als
Mag ik hieruit concluderen dat jij denkt dat het verhaal rondom het Christendom gebasseerd is op de zon
VL misschien, al geloof ik dat niet (toch?), maar het antwoord is nee. Of heb je
De parallellen tussen theologie en astronomie zijn zeer frappant.
Dat zijn ze in culturen, de meeste trouwens, waarin zon, maan etc. als goden werden gezien of met goden werden geassocieerd. Het kenmerk van het Jodendom is nu juist dat het zich daar tegen afzette. Zon en maan waren niet meer dan door God opgehangen lichtpuntjes, zonder enige verdere goddelijke kwaliteiten, zoals het scheppingsverhaal uit Gen. 1 wil duidelijk maken.
bijvoorbeeld de geboorte van Jezus en het begin van onze jaartelling (hierbij ga ik er vanuit dat ons tijdssysteem is geabstraheerd uit de verhoudingen tussen planeten en hun cycli).
De berekening van ons jaar 0 heb ik hierboven al uitgelegd. Daar kan nog aan worden toegevoegd dat die berekening afkomstig is van
Dionysius Exiguus en dateert van wat sinds die tijd dus ons jaar 525 is. De wikitekst is wat kort, maar simpel uitgelegd komt het hier op neer: Pasen wordt elk jaar gevierd op de eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente. Die dag valt dus ieder jaar anders en moet jaar op jaar berekend worden. Omdat met Pasen ook het administratieve jaar begon, deed men voor langere tijd en toen Dionysius de opdracht kreeg een nieuwe tabel te maken was de bestaande nog 7 jaar bruikbaar, dus tot en met wat nu 531 heet.
Na een bepaald aantal jaren kun je de oude tabellen weer gaan gebruiken, zoals je ook na een bepaald aantal jaren weer je oude kalender kunt gebruiken. Deze zogenaamde paascyclus wordt bepaalt door de volgende factoren: 1) de maan is na 19 jaar weer vol op dezelfde dag van het jaar, 2) elk jaar verspringt de weekdag één dag (als je dit jaar op maandag jarig bent, ben je volgend jaar op dinsdag jarig), wat een cyclus van 7 jaar oplevert, 3) in schrikkeljaren verspringt de weekdag 2 dagen, wat een cyclus van 4 jaar oplevert.
Het kleinste gemene veelvoud van deze drie is dus 19 x 7 x 4 jaar, wat betekent dat je na 532 jaar weer je oude paascyclus kunt gaan gebruiken.
Toen Dionysius dus zijn paastabel berekende vond hij het wel aardig en een eer om die precies een volle paascyclus na de het geboortejaar van Jezus te laten beginnen. Dit kwam goed uit met de tijdsaanduiding uit Lucas 3 die ik hierboven al heb gegeven en die een datering tussen ongeveer -1 en +1 mogelijk zou maken.
Ik bedoel: de Chinezen zijn al ongeveer 3000 jaar verder in hun jaartelling, is er iemand die weet of er aan het begin van hun jaartelling ook zo'n verband/symboliek bestaat?
De Chinese jaartelling begint bij het vermeende regeringsjaar van keizer Huang Di. Dat is uiteraard een gefingeerd of geschat jaar en hoe men dat berekend heeft weet ik niet, maar valt vast te vinden op wikipedia.