Basbos schreef:Ja, dat zeg ik toch:Het ging immers over de verzoeningsleer volgens Anselmus en als dat al niet duidelijk was dan toch wel door het twede gedeelte van mijn zin.
Of was dit niet voor mij bedoeld?
Ja, het was voor jou bedoeld en inderdaad: ik heb het tweede gedeelte van je zin niet goed gelezen. Sorry.
Wat andere invullingen aan het begrip verzoening betreft: voor Paulus klinkt in zijn spreken over de dood van Christus vooral hoe er in het algemeen in het RR werd gesproken over de dood van helden: de dood van een held straalde af of zijn familie en volgelingen, verschafte hen eer, voorspraak etc.
Is dat al aan de orde geweest?
'
Het begrip 'verzoening' kun je ivm de kruisdood van Jezus op twee manieren gebruiken: 1) als overkoepelend theologisch begrip, waaronder alle metaforen die in het NT ivm de kruisdood worden gebruikt, worden samengevat, en 2) als één van de metaforen waarmee de kruisdood wordt geïnterpreteerd.
Als jij spreekt over 'andere invullingen van het begrip verzoening' vermoed ik dat je het in de eerste betekenis gebruikt. Ik gebruikte het echter in de tweede betekenis: 'verzoening' als vertaling van oudtestamentische cultische begrippen.
Ook in het NT wordt het begrip op verschillende manieren gebruikt. Op een publieksvriendelijke site vond ik deze beschrijving:
a. Verzoening - Gr: hilasmos.
1 Jh 2:2 ; 4:10 zoenoffer, verzoening
Verwant hiermee zijn:
Rm 3:25 genadetroon.
Hb 9:5 verzoendeksel.
Lk 18:13 genadig zijn.
Gods kant: het bloed op het altaar verzoent/bedekt de zonden
b. Verzoening - Gr: katallagè.
Rm 5:11 ; 11:15 ; 2Ko5 .18,19 verzoening
Verwant hiermee zijn:
Rm 5:10; 1Ko7:11; 2Ko5:18 20 verzoenen
Ef 2:16; Ko 1:20,21 verzoenen
De verzoening in de relatie, de veranderde betrekking
Er zijn dus twee geheel verschillende begrippen:
a. hilasmos: DE ZONDE, die voor God BEDEKT moest worden.
b. katallagè: WIJ, die met God in een nieuwe BETREKKING gebracht
moesten worden.
Het begrip 'hilasmos' is cultisch van aard en slaat op oudtestamentische dierenoffers. Het begrip 'katallagè' is meer contractueel van aard. Daarnaast denk ik nog aan de brief aan de Galaten (bv. hoofdstuk 4), waar de kruisdood wordt beschreven als het vrijkopen van een slaaf.
Ik moet eerlijk zeggen dat de interpretatie met de 'dood van een held' en het 'afstralen van eer' me even niet bekend voorkomt. In welke teksten vind je die?