Puzzel Puzzels
Jekke
Artikelen: 0

Re: [Alternatieve geneeswijzen] Acupunctuur

Tinustechniek schreef:
Red BoriZ schreef:Wat is het placebo-effect? :shock:
Een psygologisch effect dus.

Het is ook deels een lichamelijk effect. Je lichaam schijnt een stofje aan te maken waardoor je de pijn (de klacht) echt minder goed voelt.

psychosomatisch dan maar?

ads

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Logitech M185 - Draadloze Muis - Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Veertje

Check this out:

http://www.acupunctuur.com/historie.html

By the way: acupunctuur is dat gedoe met die naalden, accupunctuur is als je een batterij lekprikt...... :wink:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

The Don

Veertje schreef:Check this out:

http://www.acupunctuur.com/historie.html

By the way: acupunctuur is dat gedoe met die naalden, accupunctuur is als je een batterij lekprikt...... :wink:
:shock: ;) :?: meesterlijk

Maar inderdaad werkt acupuntcuur wel degelijk maar het is simpelweg een omslachtige manier van een placebo effect. Mensen die komen met die onzinnige argumenten over het feit dat het al zo lang bestaat en dat reguliere artsen het ook beoefenen zijn naief denk ik. Het placebo effect bestaan gewoon en is zo oud als de mensheid, het werkt zelfs bij dieren!

Als acupunctuur zo goed werkt zoals zo veel anekdotes laten blijken waarom werkt het dan nooit tijdens een wetenschappelijk dubbelblind onderzoek?? is dat toeval? nee natuurlijk niet. De werking van acupuntuur is een zeer mooi voorbeeld van de psychisch kracht van de mens. een positief ingesteld persoon is veel minder bevattelijk voor pscychosomatische klachten.....

Als ik iemand een magneet geef om om de nek te hangen dan heeft die persoon daar echt geen baat bij. Als ik iemand een mooie gouden Biostabil 2000 geef en als ik dan met volle overtuiging erbij zeg dat het echt werkt en dat het bij mij ontzettend veel effect heeft dan heeft die persoon er ook baat bij! (Placebo effect in optima forma!)
Veertje

Altijd gedacht dat acupunctuur iets met "zenuw-prikkeling" te maken had. Eigenlijk dacht ik dat de werking van acupunctuur min of meer bewezen was, maar als ik vervolgens op het internet zoek naar de zogenaamde bewijzen van ene Dr. H.G. Kho, dan krijg ik alleen een aantal sites die allemaal dezelfde tekst spuien.

Hier heb ik nog een vraag over:
Als acupunctuur zo goed werkt zoals zo veel anekdotes laten blijken waarom werkt het dan nooit tijdens een wetenschappelijk dubbelblind onderzoek??
Wat is een dubbelblind onderzoek? Heb je wat links voor mij waar ik kan nalezen wat je hier beweert? Ik vind dit nl. best boeiend. Alvast Thanx! :shock:
JanMeut

Hier heb ik nog een vraag over:

The Don schreef:

Als acupunctuur zo goed werkt zoals zo veel anekdotes laten blijken waarom werkt het dan nooit tijdens een wetenschappelijk dubbelblind onderzoek??  

Wat is een dubbelblind onderzoek?
Dubbelblind onderzoek is een onderzoekstype dat veel gebruikt wordt bij onderzoek naar medicijnen. Het komt er ongeveer op neer dat een deel van de patienten het te onderzoeken medicijn krijgt en een ander deel een placebo. Zowel arts als patient weten niet wie het medicijn krijgt en wie het placebo krijgt. Arts en patient zijn als het ware blind, vandaar dubbelblind.

Uiteraard is dit niet altijd mogelijk. Een geel pilletje met en zonder werkzame stof is nog wel te maken, maar voor acupunctuur is een bepaalde kennis nodig. Het is niet mogelijk om te acupunctureren zonder dat de arts weet of hij de juiste of een andere prikactie heeft uitgevoerd.

Een ander voorbeeld waar dubbelblind nogal moeilijk uit te voeren is is aromatherapie: artsen en ervaren patiënten ruiken het verschil tussen een etherische olie en een placebo wel!
nikao

zelf ook acupunctuur gedaan als kind..

ik ben zelf een erg nuchter iemand en ben ook geneigd te zeggen dat het louter werkt dankzij het placebo effect .. echter: is het placebo effect niet kortstondig?

mijn broer heeft ook acupunctuur gevolgd op z'n 15e ofzo.. had daarvoor heel vaak migraine aanvallen.. daarna nooit meer.. tot op de dag van vandaag.. dat lijkt me geen placebo effect.

Ook ikzelf heb een stuk minder last van migraine gekregen sinds de behandelingen...
Knownothing

Ik weet hier niet veel zoveel over, maar ik vraag me af: kan het (gedeeltelijk) een vorm van hypnose zijn?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
The Don

nikao schreef:zelf ook acupunctuur gedaan als kind..

ik ben zelf een erg nuchter iemand en ben ook geneigd te zeggen dat het louter werkt dankzij het placebo effect .. echter: is het placebo effect niet kortstondig?

mijn broer heeft ook acupunctuur gevolgd op z'n 15e ofzo.. had daarvoor heel vaak migraine aanvallen.. daarna nooit meer.. tot op de dag van vandaag.. dat lijkt me geen placebo effect.

Ook ikzelf heb een stuk minder last van migraine gekregen sinds de behandelingen...
Waarschijnlijk is dit een gevolg van het feit dat veel aandoeningen naar verloop van tijd vanzelf overgaan. Ik zeg niet dat het bij jouw zo is maar het is wel een logische verklaring. Toevallig leg jij de link tussen acupunctuur maar medisch gezien zal er geen link te vinden zijn (op het placebo effect na natuurlijk :shock: )
The Don

Ik weet hier niet veel zoveel over, maar ik vraag me af: kan het (gedeeltelijk) een vorm van hypnose zijn?

waarom denk je dat?
Anonymous

het is acupunctuur, met 1 c op t begin ghehe

aju
Knownothing

Zoals eerder was opgemerkt...

@The don: Het was maar een balonnetje. Ik weet omzeggens niks over hypnose.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
The Don

Knownothing schreef:Zoals eerder was opgemerkt...

@The don: Het was maar een balonnetje. Ik weet omzeggens niks over hypnose.
Zelfs al zou het een hypnose zijn dan kan nog niet medisch bewezen worden dat het meer effect heeft dan een placebo behandeling.

toch?
Anonymous

Er zijn apparatjes op de markt die aangeven dat je boven een drukpunt bent op een meridiaan.

Dus dat die energiebanen aanwezig zijn is dus wel wetenschappelijk te bewijzen.
The Don

Jap schreef:Er zijn apparatjes op de markt die aangeven dat je boven een drukpunt bent op een meridiaan.

Wie is de fabrikant en wat is de specifieke energie die gemeten wordt?

Waarschijnlijk meet je de weerstand van de huid die natuurlijk niet op elk gedeelte van je lichaam gelijk is.

ads

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Mrtn

Jap schreef:Er zijn apparatjes op de markt die aangeven dat je boven een drukpunt bent op een meridiaan.

Als dit geen bio-stabil-verhaal is, ben ik erg benieuwd. Zou je meer over deze apparaatjes kunnen vertellen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!