Moderator: Rhiannon
Het woordtje "evolutie" betekend "ontwikkeling" en zou ook ... technologische ... ontwikkeling kunnen omvatten; Het impliceert op geen enkele manier de manier waarop deze ontwikkeling plaatsvind of door wordt veroorzaakt.
Heb je het dan over een letterlijke interpretatie van het Bijbelse scheppingsverhaal, of over een eerder metaforische? Die eerste kan m.i. namelijk nauwelijks meer verschillen van de evolutietheorie (waar heeft de evolutietheorie het namelijk over "schepping"?).
Is dat dan zo? Ik zie nochtans bitter weinig overeenkomsten tussen het Oude Testament en de meeste breed aanvaarde wetenschappelijke verklaringen voor het ontstaan van leven op aarde. Misschien kun jij ze wat toelichten?We kunnen er lang en breedt om heen draaien maar je weet zelf ook best dat het heel toevallig is dat er in het oude testament in grote lijnen beschreven wordt hoe het leven ontstaan is op aarde.
En daarom valt het me nu dan ook op.Dit gaat de kant op van "Evolutie in het OT", ik pas de titel dan ook even aan.
Hoe weet jij of er voor die tijd niemand enig idee had over hoe evolutie in elkaar zit?Basbos schreef:En daarom valt het me nu dan ook op.
Ongeacht wat er tot nu toe wellicht al gezegd is, een dergelijke veronderstelling is totale apekool. De evolutietheorie dateert van 150 jaar geleden, met voorlopers tot zo'n 200, 250 jaar geleden. Vóór die tijd had niemand enig idee hoe het zat en kon daar dus ook niet over schrijven, net zo min als over kwantummechanica of kantelmotoren.