Heb ik iets gemist? Er zijn grote groepen mensen die daar helemaal niet in geloven en dan heb ik het niet alleen over atheïsten en agnosten.Er wordt algemeen in gelooft dat een god weet waar het (of hij/zij) mee bezig is.
Nu ben ik niet de aangewezen persoon om me te verplaatsen in gelovige mensen, maar het lijkt me sterk dat die allemaal blind vertrouwen op hun godheid, zonder bepaalde zaken zelf in vraag te stellen.Normaal denkt een gelovig mens niet serieus na over de zin van het leven omdat hij of zij erop vertrouwt dat god de beste bedoelingen heeft met de mensen op aarde en tevens gelooft dat het uitvogelen van het grootste vraagstuk aller tijden een zonde is omdat je met die wetenschap op gelijke voet komt met god.
Complete wetenschap, dat lijkt mij een contradictio in terminis. De wetenschap (beter: kennis) is niet compleet en zal dat hoogstwaarschijnlijk nooit worden omdat elke ontdekking weer nieuwe vragen oproept. Daar is helemaal niets religieus aan.Overigens komen de niet gelovigen niet verder met hun zoektocht naar een complete wetenschap omdat zij een puzzelstukje missen.
Nou, dat alle religie te maken heeft met de zin van het bestaan, waartoe immers ook zingéving behoort, lijkt mij evident, maar het is inderdaad niet zo dat men pas over religie kan filosoferen wanneer de zin van het leven bekend is. Wat valt er dan nog te filosoferen?Waarom denk je dat? Waarom zou religie onlosmakelijk verbonden moeten zijn met de "zin van het leven", als zoiets al bestaat?Christoffer Joost schreef:filosoferen over religie is pas mogelijk wanneer de zin van het leven bekend is.
Bravo, dat klinkt een stuk beter en aangenamer dan in het verleden.Klintersaas schreef:Heb ik iets gemist? Er zijn grote groepen mensen die daar helemaal niet in geloven en dan heb ik het niet alleen over atheïsten en agnosten.
...
Nu ben ik niet de aangewezen persoon om me te verplaatsen in gelovige mensen, maar het lijkt me sterk dat die allemaal blind vertrouwen op hun godheid, zonder bepaalde zaken zelf in vraag te stellen.
Ik begreep Christoffer Joost iets anders.Nou, dat alle religie te maken heeft met de zin van het bestaan, waartoe immers ook zingéving behoort, lijkt mij evident
Dat ben ik zeker met je eens.maar het is inderdaad niet zo dat men pas over religie kan filosoferen wanneer de zin van het leven bekend is. Wat valt er dan nog te filosoferen?
Raad eens aan wie ik moest denken toen ik dat schreef.Bravo, dat klinkt een stuk beter en aangenamer dan in het verleden.
Dat lijkt me ook. Christoffer Joost is echter erg druk bezig geweest om een groot aantal topics in het forum "Godsdienstfilosofie" aan te vullen met offtopiccommentaar. Daar heb ik vervolgens op gereageerd, wat een aantal offtopicdiscussies deed ontstaan. Afsplitsen en evalueren lijkt me het beste. Ik zal contact opnemen met een moderator.Zou dit niet weer on topic moeten? Het gaat hier over de vraag of het christelijk geloof een interne dynamiek heeft (door de nadruk op het gebod om de naaste lief te hebben) die leidt tot secularisatie.
over religie valt er niet te filosoferen denk ik.filosoferen over religie is pas mogelijk wanneer de zin van het leven bekend is.
Ik denk dat je de vraag naar de 'zin' van het leven buiten religie om met geen ander antwoord kunt beantwoorden dan 'geen'.filosoferen over religie is pas mogelijk wanneer de zin van het leven bekend is.