Puzzel Puzzels
Raul
Artikelen: 0

Waarom hebben wij geen religie?

Hallo,

Als je kijkt naar andere levende wezens en je bestudeert hun bestaan dan zie je zo een perfecte manier van leven. Mieren en bijen bijvoorbeeld hebben een religie hoe ze hun eigen leven leiden en hoe ze zichzelf organiseren enzoe, maar alleen wij de mensen hebben geen religie en je hebt er verschillende groepen die allemaal een andere manier van leven hebben en anders over het leven denken en zo verder wat eigenlijk vaak oorlog kan veroorzaken bijvoorbeeld tussen aanhangers van communisme en aanhangers van het kapitalisme.

Maar wij kunnen lezen en schrijven .. :D

Waarom hebben wij geen religie terwijl we kunnen lezen en schrijven?

Gretzz
Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

E.Desart

Re: Waarom hebben wij geen religie?

Gelieve religie te definiëren, en de stelling dat dieren een religie hebben te onderbouwen.

En leg uit wat lezen en schrijven met religie van doen heeft (in de context van je post).

Is religie hier gebruikt als een analogie met "logisch bestaan" van je andere topic?
Eric
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

thermo1945

Verwar je instinct met religie of ... ?
Raul

Religie voor ons betekent de manier hoe je leeft: wat je doet en niet doet .. wat je denkt en niet denkt over jezelf en het leven en omgeving waarin je leeft en denkt.

De dieren kunnen niet lezen en schrijven en toch hebben ze hun eigen religie, de mensen daarentegen kunnen lezen en schrijven maar geen religie. Waarom?
Doe niet jouw best om te leven, maar doe uw best om het leven een zin te geven.! (mijn eigen overtuiging)
nabob

Raul,

Kan het zijn dat je je vergist hebt en dat er ipv. religie regie moet staan in je berichten?
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.
Herodotus

De dieren kunnen niet lezen en schrijven en toch hebben ze hun eigen religie, de mensen daarentegen kunnen lezen en schrijven maar geen religie. Waarom?

Vervang religie eens door hierarchie :D
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.
Benedict Broere

Ik denk dat Raul bedoelt te zeggen: waarom hebben wij, Homo Sapiens Sapiens, niet gewoon automatisch of instinctief het soort wereldbeeld, dat ons net als de termieten en de dolfijnen, maakt tot wezens die in evolutionair opzicht organismen zijn die succesvol ons 'ding' doen?

Maar het punt is hier de ontwikkeling van jager-verzamelaar tot bewoner van bijvoorbeeld New York.

Andere samenlevingen, andere mentaliteiten, andere wereldbeelden.

Goeie vraag Raul !
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus
E.Desart

Misschien is het nuttig en leerzaam dat Raul zijn eigen vraag herformuleert of verduidelijkt eerder dan dat je er, geen meerkeuzevraag, maar een :D meerkeuzeantwoord van maakt.
Eric
Raul

Bijen hebben een perfecte religie, ze hebben geen verschillende religies in hun gemeenschap en zeker geen oorlog en strijd door het feit dat ze verschillende religies aanhangen.

Ze doen hun werk perfect en leven perfect en wij denken nog dat we "mensen" zijn slim en intelligent en weet ik veel wat, ver van want wij kunen lezen en schrijven en toch hebben wij geen religie. Hoe is dit dan mogelijk ?
ypsilon

Raul, je hebt nu gewoon je vraag herhaald. Al wat daarop kan volgen is een nieuwe gokronde naar wat je bedoelt. Geef eens aan wat je precies verstaat onder "religie", en waarom dat zo'n fantastisch iets is, en wat precies het belang is van dat lezen en schrijven volgens jou.
Raul

Ik heb gezegd wat religie is of niet?

Religie = de manier van leven: hoe je leeft en omgaat met je omgeving enz.

Voor de mensen moet religie nog iets extra betekenen = ook de manier van denken:

- over zichzelf

- leven

- bestaan

- .. enzovoorts omdat ze kunnen lezen en schrijven.
ypsilon

Als "religie" betekent "manier van leven", dan kun je je stelling dat wij geen religie hebben toch niet staande houden?
wijsneus

Raul schreef:Ik heb gezegd wat religie is of niet?

Religie = de manier van leven: hoe je leeft en omgaat met je omgeving enz.

Voor de mensen moet religie nog iets extra betekenen = ook de manier van denken:

- over zichzelf

- leven

- bestaan

- .. enzovoorts omdat ze kunnen lezen en schrijven.
Lezen en schrijven zijn vaardigheden die je kan gebruiken om iets duidelijk te maken...te communiceren;sommige mensen missen soms deze gave.

Je eigen leven/geweten wordt soms aangevuld door een religie,dat is doorgaans dan een aanvullend of tweede geweten.

Voor sommigen omdat het moet,voor anderen omdat ze dat willen of niets anders meer hebben,of anders willen,nou ja redenen genoeg.

Leg nu in jouw eigen topic eens uit waarom jij denkt dat religie een leven is.
Raul

Als "religie" betekent "manier van leven", dan kun je je stelling dat wij geen religie hebben toch niet staande houden?
Feit dat er verschillende religies zijn is toch een indicatie da wij geen religie hebben, je hebt er communisme, liberalisme, extreem links, rechts, spirituele religies .. enz.

Wij hebben gewoon geen religie.

Stel dat bijeen geen religie hebben .. die mag van vuilnis eten en de andere alleen maar van schone bloemen en dan nog een andere zure bloem .. enz. De koningin zegt tegen de bijen dat ze allemaal zich aan de wet moet onderwerpen en dat iedereen op tijd thuis is met iets, maar ze zijn toegelaten om te eten wat ze willen .. zouden we dan hun kakka (honing) kunnen drinken ? :D :P

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 25 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Double A A4 - printpapier - 1 pak - 500 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

ypsilon

We hebben geen religie omdat we veel religies hebben en als bijen vuilnis zouden eten zou hun honing niet te vreten zijn (ik denk niet dat het zo werkt, maar dat terzijde).

Dit lijkt me nergens heen te gaan. Dit topic kan eventueel heropend worden als TS me laat weten wat hij denkt dat de meerwaarde is van dit topic, maar zo hebben we er niets aan.

-slotje-

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Filosofie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!