Ik had laatst een discussie op een willekeurig ander fora over het drinken van alcohol van kinderen onder de 16. Het coma-zuipen daargelaten, lijkt het alsnog een trend dat kinderen steeds jonger beginnen met drinken en steeds jonger dronken worden. De discussie ging eigenlijk over de effecten op de gezondheid en ontwikkeling van die kinderen. Degene waarmee ik discussiërde, was er namelijk van overtuigt dat dat helemaal niet zo schadelijk was. Omdat de hersenen op die jonge leeftijd nog plooibaar en dergelijke zijn, is hersenschade geen probleem aangezien dat zich zo hersteld (de hersenen zijn toch nog aan het ontwikkelen, doen ze dat er gelijk maar even bij). Verder werd er volgens hem in onderzoeken vooral onderzoek gedaan met kinderen die drank misbruikten, iets wat dan weer níet vaak voorkwam. Naderhand vroeg ik mezelf eigenlijk het volgende af:
Wat valt nou eigenlijk onder drankmisbruik door kinderen? Is dat al dronken worden, of comazuipen? Een vaste hoeveelheid drank? Ik heb geen idee
Wat zegt de wetenschap nou eigenlijk over de effecten van 'drankmisbruik' en alcohol in het algemeen bij kinderen van een jaar of 12, aangezien het daar tegenwoordig steeds vaker begint. Zo las ik dat de effecten zoiezo anders zijn dan bij volwassenen, en dat alcohol bij kinderen niet zozeer schade veroorzaakt maar eerder de ontwikkeling een bepaalde kant opstuurt. Alleen dan vraag ik me af, welke kant dan, en hoe 'erg' is dat dan?
Als iemand mij kan verlichten over dit onderwerp, bedankt
Puzzels