Moderator: Rhiannon
Ware woorden. Toch wil ik er graag iets aan toevoegen. In real life-wetenschap discussieer je doorgaans slechts met vakgenoten. Je deelt een zekere basis (vakkennis, kennis van de data, een bepaald gestandaardiseerd taalgebruik enz.), waardoor discussies gemakkelijker gevoerd kunnen worden. Het internet is voor iedereen toegankelijk. Dat is ook de charme ervan en ik zou dat zeker niet anders willen. Het resultaat is echter wel dat er niet zo vaak echt 'wetenschappelijke' discussies tot stand komen. Discussies stranden vaak voor het interessant wordt, omdat één van beide partijen (of soms zelfs beide partijen) wel veel meningen heeft over een onderwerp, maar weinig kennis. Of omdat één van beide partijen (en soms zelfs beide partijen) niet in staat is een zakelijk en accuraat taalgebruik te hanteren.Hilbrand schreef:Discussies kennen - volgens mij - twee uitersten.
- zoekend: samen poog je door uitwisseling van argumenten op zoek te gaan naar standpunten, die hogere mate "waar" genoemd kunnen worden;
- gelijk/ongelijk: je plaatst twee standpunten tegenover elkaar en tracht door uitwisseling van argumenten het gelijk aan je zijde te krijgen.
In het eerste uiterste ligt het accent op de inhoud, het onderwerp.
In het tweede uiterste ligt het accent op de persoon. (Dus zodra mensen gaan schelden, weet je meteen hoe laat het is).
...
Maar het wonderlijke is. dat het feitelijk een soort paradox is. Want in de ontkenning van de ander, schuilt tegelijk ook de erkenning.
Daarom kunnen dit soort conflikten eindeloos voortduren. De partijen haten elkaar, maar ze kunnen niet genoeg van elkaar krijgen .
zou ,denken jullie op deze basis Religie ook kunnen berustten, dat 2 partijen debatteren om een onbewijsbaar feit.
Dat denk ik inderdaad, en bepaalde discussies hier zijn daar een goed bewijs van. Maar natuurlijk zien de verschillende partijen in dergelijke discussies het niet zo.
Probleem is dat dat niet noodzakelijk tot minder, maar ook tot meer welbevinden (voor beiden) kan leiden. Het wordt denk ik pas een probleem als iemand moedwillig niet reageert op de tekst zoals gepresenteerd, maar net naast de kwestie discussieert. Maar ook dat kan eventueel een goede discussietechniek zijn, mits je erbij vertelt waarom je niet precies op het gepresenteerde reageert (omdat je bijvoorbeeld vindt dat het gepresenteerde niet overeenkomt met de realiteit).Hilbrand schreef:Een veel voorkomend verschijnsel (ook het in het dagelijks leven) is het volgende.
Iemand reageert niet meer op de letterlijke tekst of argumenten, maar op de tekst zoals die wordt begrepen vanuit de persoon die je kent, of meent te kennen. Daarmee reageer je feitelijk op de context, op een serie veronderstelde standpunten.
Mensen, die elkaar lang kennen (echtparen) hebben daar veel gemak, maar ook vaak last van.
Mensen die lang in een forum zitten en elkaar dus een beetje leren kennen, hebben daar ook wel eens last van: in de sfeer van "oh, daar heb je hem/haar ook weer".
De eerste zin onderschrijf ik uiteraard geheel. De overdrijving is vaak een slechte manier van diskusiëren, maar als ik mijn geliefde eeuwige trouw en oneindige liefde beloof, dan is die schromelijke overdrijving heilzaam voor onze relatie.ypsilon schreef:Probleem is dat dat niet noodzakelijk tot minder, maar ook tot meer welbevinden (voor beiden) kan leiden.
Het wordt denk ik pas een probleem als iemand moedwillig niet reageert op de tekst zoals gepresenteerd, maar net naast de kwestie discussieert. Maar ook dat kan eventueel een goede discussietechniek zijn, mits je erbij vertelt waarom je niet precies op het gepresenteerde reageert (omdat je bijvoorbeeld vindt dat het gepresenteerde niet overeenkomt met de realiteit).