Als ik het goed heb begrepen moet je de auto-throttle los zien van de auto-pilot.
Nou dit is deels waar......
Een Boeing 737 heeft 3 Flight Control Computers (left,center en right FCC), deze computers verzorgen de bron gegevens voor de 3 autopilots (left,center en right CMD) , en voor het gehele Autopilot Flight Director System (AFDS).
Zo gesteld kan je zeggen dat het Autothrottle systeem (A/T) los staat van de CMD. Echter wanneer ingeschakeld leest dit systeem de gegevens uit de AFDS en de corresponderende systemen die zijn ingeschakeld.
Als de piloten van Turkish Airlines een ILS approach heeft gedaan in de mode "autoland" (mode: APP),. Dan reageert het systeem op de gegevens die de ILS uitzend (Glide Slope). Of te wel een CMD mode is geactiveert. (en vaak zijn het 2 CMD's ingeschakeld bij APP). Als A/T is geactiveerd (en volgens mij is het zelfs een voorwaarde bij de mode: APP, anders is er geen sprake van Autoland).
Dan zal het "gas" (meer/minder) worden geregeld door A/T, om zodoende de hoek van de Glide Slope te volgen. Als het landingsgestel uitkomt dan zal A/T meer gas geven om op de Glide Slope te blijven. Ook wordt in APP mode wordt de zogenaamde Flare uitgevoerd (motoren in Retard stand). Dit gebeurt vlak voor touchdown, en het toestel zich opricht om de snelheid te verlagen.
Als de hoogtemeter van het vliegtuig uitleest dat het toestel zich vlak boven de grond zit, dan bediend het A/T systeem in APP mode, de motoren naar idle, en voert de Flare uit, motoren naar Retard.
Als de hoogtemeter van de Turkish Airlines aangaf op zo'n 1950 voet, volgens de onderzoekers, dat het toestel op de grond of vlak daarboven zat. Dan heeft de APP mode met de A/T de procedure uitgevoerd zoals die is vlak voor de landing. Gas geheel terug en Flare. Echter dit gebeurt allemaal rond een snelheid van 150 knots.
had hij dus eerst de auto throttle uit gezet en daarna het gas erop gedaan.
Het autothrottle systeem wordt altijd overruled wanneer een piloot handmatig de gashendels bediend. Alleen als het systeem in APP mode staat vraag ik me dat af of dat ook gebeurd. Je zou volgens mij eerst APP moeten uitzetten.
Human error boven de defecte hoogtemeter?
Ik blijf dit moeilijk vinden.
Als gevolg van de defecte hoogte meter heeft de APP een procedure t.a.v. het gas en het flaren van het toestel uitgevoerd. Echter dit gebeurt bij een landingsnelheid van 150 knots. Maar volgens de onderzoekers is de stick-shaker geactiveerd en dat gebeurt bij een snelheid van zo'n 80 knots.
Heeft de defecte hoogtemeter ook daadwerkelijk op het scherm aangegeven dat de hoogte niet correspondeerde met de werkelijke hoogte, of zat het defect elders.?. Als dit wel het geval is geweest, waarom is het niet gezien?. Zeker bij een landing zijn snelheid en hoogte bepalend, en dus info waar de piloot naar zou moeten kijken.
Blijft over m.i. hoe snel is de vertraging van 150 naar 80 knopen gebeurt mede door de Flare procedure. Want in die periode had de piloot moeten reageren. Het toestel gaat dan door de Glide Slope en de snelheid loopt terug.
En dan nog... al hadden ze gereageerd op het snelst mogelijk moment (nadat ze allerlei tegenstrijdige info kregen of te wel analyse / reactietijd) en gas hadden kunnen geven. Hadden ze het dan gered, op de hoogte waar ze zich bevonden?. Als de motoren in idle / Retard stand staan, de snelheid afneemt, was de tijd voor ze weer snelheid zouden kunnen maken voldoende geweest om alsnog een crash te voorkomen (met waarschijnlijk nog ernstiger gevolgen).
Ik ben benieuwd naar het eindoordeel van het onderzoek met name naar de rol van de piloten.