Puzzel Puzzels
Anonymous
Artikelen: 0

Is de wereld op z'n kop?

Inkoppertje zou je zeggen; natuurlijk niet.

MAARR... men zegt altijd dat je ogen het beeld op z'n kop opvangen en dan wordt het later in je hersenen weer goed gezet. Maar hoe kan me dat al zo lang weten? We staan nu pas op het punt de werking van de hersenen te ontdekken! Ik geloof het dan ook niet. Ik denk dat het beeld in je hersenen helemaal niet ongedraaid wordt. Dat wij alles op z'n kop zien. Voor de natuurwetten maakt dat natuurlijk niks uit, maar voor ons beeld van de wereld wel lijkt me.

wij bouwen niet omhoog maar naar beneden! als je de trap op gaat ga je naar beneden! en als je een balletje laat vallen gaat hij omhoog!

Wat vinden jullie van deze theorie?

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Smarfer - Planbord & Beloningssysteem met Magnetische pictogrammen - Weekplanner kind - 67 x 33,5 cm - 2 borden

Bekijk product

Gebruikersavatar
Cassanne
Artikelen: 0
Berichten: 1.349
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 12:13

Re: Is de wereld op z'n kop?

Balletjes vallen richting de aarde, een trap loopt richting de lucht.

Aarde=beneden

Lucht=boven

Maakt niet uit hoe je het ziet... de aarde is rond en zweeft in de leegte, dus de aarde zelf is de enige mogelijke definitie van boven en beneden.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous
Artikelen: 0

Re: Is de wereld op z'n kop?

Inderdaad Australiers hangen eigenlijk ondersteboven tov ons.

Maakt dus niets uit. Onder is richting grond en boven is richting lucht.
Gebruikersavatar
Psych0tiC
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 15 okt 2004, 20:23

Re: Is de wereld op z'n kop?

Als ik mijn ogen dichtdoe, en een balletje laat vallen in mijn andere hand, dan voel ik dus het balletje naar beneden vallen.

Doe ik dit met mijn ogen open, dan gebeurt er hetzelfde, en zie ik het balletje ook naar beneden vallen.
Writing my life in the book of space and time
Gebruikersavatar
p__
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 13:21

Re: Is de wereld op z'n kop?

Als je nou gewoon het woordje 'boven' verandert in 'beneden', dan valt het balletje dus naar boven 8)
Gebruikersavatar
Kabouter
Artikelen: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: do 03 mar 2005, 00:40

Re: Is de wereld op z'n kop?

Als je nou gewoon het woordje 'boven' verandert in 'beneden', dan valt het balletje dus naar boven  8)


Nee als je dat wilt moet je juist het woordje beneden vervangen door 'boven' 8)
Kabouters bestaan niet
Anonymous
Artikelen: 0

Re: Is de wereld op z'n kop?

het gaat niet om wat boven en wat beneden is!

het gaat erom dat wij de wereld anders zien als dat deze in werkelijk is! Dat wij, 'superieure wezens', niet de werkelijke aarde zien, maar een intepretatie daarop! maakt ons dat niet minder superieur als we denken te zijn?
Gebruikersavatar
Psych0tiC
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 15 okt 2004, 20:23

Re: Is de wereld op z'n kop?

Wat ik dus met dat voorbeeld wilde zeggen, is dat wij niet alleen op ons zicht afgegaan zijn (wat betreft boven en beneden), maar ook op onze andere zintuigen. Of al onze zintuigen het fout hebben, is weer iets anders.
Writing my life in the book of space and time
Gebruikersavatar
Syd
Artikelen: 0
Berichten: 1.107
Lid geworden op: ma 08 dec 2003, 12:40

Re: Is de wereld op z'n kop?

Het gaat er alleen maar om wat je als boven en beneden definieert.
Gebruikersavatar
Kabouter
Artikelen: 0
Berichten: 113
Lid geworden op: do 03 mar 2005, 00:40

Re: Is de wereld op z'n kop?

Nogmaals: Beneden is de grond en boven is de lucht.

Vanaf de maan gezien zijn dat oneindig veel absolute richtingen omdat de aarde een bol is.

Als we even noord als boven stellen dan leven evt mensen op de zuidpool ondersteboven en mensen op de evenaar op hun zijkant.

Overigens zijn er experimenten gedaan waarmee mensen lange tijd,(weken), een omkeerbril moesten dragen. Het bleek dat de hersenen daarna de wereld weer terug omdraaiden zodat de waarnemingen weer klopten met de richting van de zwaartekracht en dat mensen de boel juist op zijn kop zagen als deze bril afgezet werd.

Het is dus wel degelijk een foefje van onze hersenen dat we dingen zien zoals we dat ook voelen met de rest van onze zintuigen.
Kabouters bestaan niet
eleen
Artikelen: 0
Berichten: 16
Lid geworden op: di 08 mar 2005, 17:25

Re: Is de wereld op z'n kop?

Wat vinden jullie van deze theorie?
dees stinkt ok sorry hoor.

kijk; het is toch allang duidelijk dat we af en toe op de kop staan en dan weer schuin en weetje waarom? de aarde draait ;) . het hangt er dus vanaf vanuit welk standpunt je het bekijkt

maar ik neem aan dat je dit wel wist, alhoewel waarom zou je dan zo'n vage theorie erop zetten :shock:
san
Artikelen: 0
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 20:01

Re: Is de wereld op z'n kop?

waarschijnlijk omdat hij erin gelooft, er zijn heel veel mensen die in onzin geloven, terwijl er geen (wetenschappelijke) bewijzen voor zijn! tjah niet iedereen is zo slim!
eleen
Artikelen: 0
Berichten: 16
Lid geworden op: di 08 mar 2005, 17:25

Re: Is de wereld op z'n kop?

toch is het onzin
Gebruikersavatar
woodstock
Artikelen: 0
Berichten: 481
Lid geworden op: ma 27 okt 2003, 01:23

Re: Is de wereld op z'n kop?

Veel astronauten spreken over hun ruimtewandelingen dat de Aarde

naast hun was, misschien dat boven en onder dan toch een heel ander

id geeft.

Wat wel grappig zou zijn, dat bv. Australiërs boven en onder _hier_

ook vast zouden kunnen houden (en andersom) dat zou de woningnood

enorm helpen, dubbele bezetting in elk huis!!

Australiërs op het plafond. :shock:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

ads

Steun Sciencetalk Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Sakura Basic Set 3 Gelpennen Zuiver Wit Fijn/Medium/Dik

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Gebruikersavatar
p__
Artikelen: 0
Berichten: 2.972
Lid geworden op: zo 23 jan 2005, 13:21

Re: Is de wereld op z'n kop?

woodstock schreef:Veel astronauten spreken over hun ruimtewandelingen dat de Aarde

naast hun was, misschien dat boven en onder dan toch een heel ander

id geeft.


Dan zal dat gevoel van onder, boven, naast wel vooral de de zwaartekracht bepaald worden, en op de tweede plaats door het gezichtsvermogen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!