Benedict Broere schreef:(1) “Een bijzondere rol speelt het fysicalisme in de filosofie van de geest, die de idee van een immaterieel bewustzijn afwijst. Het houdt in dat men de geest als een fysisch object ziet net als alle zintuigen. Met andere woorden, alles wat voorheen aan de geest werd toegeschreven, dient men aan brein of hersenen toe te schrijven.”
BRON: Volgens mij schoppen jullie de bal mis mensen. Het materialisme is datgene wat alles herleidt tot fysieke werkingen. Daarmee kunnen ook alle fysieke werkingen herleid worden tot psychische werkingen omdat de psychische werkingen gelijk gesteld worden aan fysieke werkingen.
Nee hoor, je maakt hier een logische fout. Je schrijft immers: alle
A zijn
B, dus alle
B zijn ook
A.
Spinoza kwam hierdoor uit op het pantheïsme.
Zie:
Ik weet niet of dat eerdere aanleiding was voor Spinoza om bij het pantheisme uit te komen.
Benedict Broere schreef:“Fysicalisten verdedigen dat enkel de hersenen feitelijk bestaan, …”
BRON: (edit yps: voor deze en volgende quotes) “De meeste moderne filosofen nemen ofwel een reductionistisch ofwel een niet-reductionistisch fysicalistisch standpunt in, waarbij men op verschillende manieren verdedigt dat het menselijk brein de enige bestaande substantie is[8].”
Da's duidelijker: dat er immers maar één substantie zou zijn ontkent niet dat er dingen kunnen bestaan die zélf geen substantie zijn maar duidelijk effect uitoefenen op die substantie (zoals een proces of een kracht). Het zijn zaken die je niet kan ontkennen, maar die niet echt een "ding" kunt noemen ook (in die zin dat ze geen substantie hebben. Het is extreem moeilijk om dat deftig onder woorden te brengen, en ik weet dan ook helemaal niet of ik daar zelf in slaag, maar het maakt tenminste komaf met het "feitelijk bestaan" van hierboven.
“Als iemand zichzelf materialist noemt, maar gelooft dat alle reductinonistische inspanningen gefaald hebben en dat een niet-reductief materialisme incoherent is, dan kan men nog steeds een laatste, meer radicale positie innemen, namelijk het eliminatieve materialisme. Eliminatief materialisten verdedigen dat mentale toestanden fictieve entiteiten zijn, die geïntroduceerd zijn door alledaagse "folk psychology"[9]”.
Daar ga ik eens wat over bijlezen als ik wat tijd heb. Reductionistisch fysicalisme vind ik immers zelf tekortschieten, maar dit "eliminatief materialisme" vind ik zelf allesbehalve logisch coherent.
“De stelling van het fysicalisme is dat de geest deel uitmaakt van de materiële of fysische wereld. Een dergelijk standpunt wordt geconfronteerd met het probleem dat de geest bepaalde eigenschappen heeft die niet voorkomen bij eender welk materieel ding.”
Tja, dat is natuurlijk pas een probleem voor het fysicalisme als de omschrijving (1) aangehouden wordt, die mij bijzonder vreemd toeschijnt.
Ik weet eigenlijk niet precies meer of ik het wel ben die dit schrijf, of dat het mijn hersenen zijn die dit schrijven, en dat ik daar maar zo'n beetje achter aan hink.
Beide zijn beargumenteerbaar.
Whatever floats your boat
Nu, na een rondje internet is het volgende gevonden: [interviews met Dennet]
Hier kom ik later zeker nog op terug.
[Ik denk] dat Spinoza eerder een panentheist is dan een pantheist.
Eh, kun je dit even verder uiteenzetten (eventueel in een apart topic)?
Er is iets fundamenteel mis met die neiging om al het mentale vanuit het fysieke te willen verklaren. Het is bijvoorbeeld bekend dat mensen gedeprimeerd kunnen raken als er een ontslag dreigt, heel actueel nu met die financiele crisis. En die gedeprimeerdheid kan er in resulteren dat mensen zich loom voelen, niet meer energiek, maar een lichaam als van lood hebben, niet goed kunnen slapen, enzovoort. En bij een echte depressie werkt dat allemaal nog in veel heviger mate uit op het lichaam.
Niet zozeer het materialisme, maar vooral het reductionisme is hier volgens mij een probleem. Zie ook:
De depressie-epidemie