pickatju
Artikelen: 0

Re: Geneeskunde in Belgie

Ik ben toekomstig student Geneeskunde (als ik tenminste door het toelatingsexamen ben).

Maar ik twijfel tussen de KU leuven of VUB, welke van de twee zou het beste zijn om aan te studeren?
Tommeke14

Daar kan zo geen enkele zinnige uitspraak over gedaan worden, en dat hangt puur af van je eigen wensen.

sommige mensen verkiezen VUB en andere KUL

en uiteindelijk kan je ervan uitgaan dat er in beide universiteiten kwaliteitsvolle dokters worden gevormd.

De beste manier om erachter te komen is om naar infodagen te gaan, en zo je mening te vormen.

Maar puur als VUB-student zou ik zeggen om je niet te laten leiden door een naam of een stad.

Ik zou gewoon kijken wat praktisch het beste uitkomt (bereikbaarheid etc) en waar je de sfeer het beste is.
Ike

Ik zit momenteel in mijn eerste jaar geneeskunde aan de VUB en het bevalt me daar prima. We (geneeskunde) zijn met 25 studenten, hetgeen overeenstemt met een klas uit het middelbaar onderwijs. Iedereen kent iedereen, ook studenten van de wat hogere jaren en dat is echt wel leuk.

Waar je wil studeren, moet je zelf uitmaken. Ik woonde sowieso dichter bij de VUB, dus zou het te gek zijn elke dag te pendelen naar Gent, Antwerpen of Leuven. Ook de familiale sfeer en de meer individuele begeleiding aan de VUB spraken me aan. Zowel VUB als KUL (e.a.) leveren prima dokters af, dus wat betreft kwaliteit van het onderwijs zou ik me echt geen zorgen maken. Keuze is aan jou.

(Als er vragen zijn over de VUB of praktische vragen over het toelatingsexamen, stel ze gerust.)
anusthesist

We (geneeskunde) zijn met 25 studenten
:D

Is dat een uitzondering in Belgie of normaal, want een gemiddeld geneeskundecohort in Nederland bestaat uit minstens 300 studenten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Ike

anusthesist schreef: :P

Is dat een uitzondering in Belgie of normaal, want een gemiddeld geneeskundecohort in Nederland bestaat uit minstens 300 studenten.
:D

Wel even zeggen: met 25 studenten bedoel ik 25 directe studenten (dus die na het toelatingsexamen hun eerste jaar zijn begonnen). Daar zitten nog een tiental bissers en studenten met een individueel aangepast jaarprogramma (IAJ), dus in totaal ongeveer 35. In Leuven, Gent en Antwerpen zitten ze met veel meer (over de 100 waarschijnlijk), maar daar wilde ik niet heen. :D
anusthesist

Wel even zeggen: met 25 studenten bedoel ik 25 directe studenten (dus die na het toelatingsexamen hun eerste jaar zijn begonnen).

Dat is nog heel weinig. Ik bedoelde te zeggen dat een cohort, dus jaar 1 uit minstens 300 studenten bestaat, jaar 2 uit 300 studenten, jaar 3 uit 300 studenten etc.
Ike

Wel even zeggen dat jullie in Nederland met drie keer meer zijn dan wij in Vlaanderen. (Wallonië heeft nog een ander systeem, dus ik laat hen even buiten beschouwing.) Dat speelt natuurlijk ook een grote rol, maar zoals je zegt 35 blijft echt weinig. Dat is wel handig in veel gevallen (voor laboverslagen b.v. :D ), maar als je problemen hebt met bepaalde mensen, dan is het wel lastig die te ontwijken.
anusthesist

En je krijgt veel vaker een vraag natuurlijk wat echt niet fijn is als je in jaar 1 zit en nog niets weet :D
Ike

En je krijgt veel vaker een vraag natuurlijk wat echt niet fijn is als je in jaar 1 zit en nog niets weet :P

Wat bedoel je? Ik volg even niet. :D
1234

Ik vroeg me af of je in je 1e, 2e of 3e jaar kan overgaan van de KULAK

naar universiteit gent in de richting geneeskunde

Weet iemand hier meer over....?

Terug naar “Studiekeuze”