Dingen als dit vind ik altijd ontzettend lastig. Ik heb een tijdje geleden aspartaam opgezocht en (tot op zekere hoogte) onderzocht. Wat je dan vindt slaat echt alles:
-X beweert dat aspartaam geen schadelijke effecten heeft in de gangbare hoeveelheid (uitgezonderd fenylketonuria) en zelfs aan te raden is voor de meeste mensen om te consumeren, daar het de suikerconsumptie vermindert.
-Y beweert dat aspartaam kanker, neuronenbeschadiging, artritis, blindheid, etc. kan veroorzaken.
-Talloze case studies, van dokters die onder hun patiënten de aspartaamziekte vaststelden tot amateur-onderzoekers die na het voederen van aspartaam aan een rat het beest zagen opzwellen door een kanjer van een tumor; en aan de andere kant, onderzoeken die niets vinden behalve mogelijke problemen (die verder onderzoek vereisen om uit te maken wat ze echt betekenen) bij echt grote hoeveelheden.
Analoge dingen tref je aan bij DDT, glutamaat, benzoaat, zowat alle kunstmatige zoetstoffen...
Wat moet je daar nu van denken? Aan de ene kant is het duidelijk dat er veel gelobby heerst in deze wereld en dat een bedrijf goede redenen heeft om zijn product tegen kritiek te behoeden, ook al is ze dan misschien gerechtvaardigd (zeker als het om kankerverwekking gaat, aangezien dat bijzonder moeilijk aan te tonen is en als het dan uiteindelijk lukt kan het bedrijf zich verschuilen achter "we wisten het niet"). De investeringen zijn immers immens voor de ontwikkeling van één product, zodat het een groot verlies zou zijn voor een bedrijf als zo'n duur product afgeschaft werd.
Aan de andere kant maak ik me geen illusies meer over de wetenschappelijke kennis (of het gebrek daaraan) van de gemiddelde mens en heerst er wijdverspreide chemofobie in de wereld. Ik heb gepraat met mensen die vaak de schandalen van de industrie en de schadelijkheid van additieven aanklagen, en hierbij beweren dat er een verschil is tussen natuurlijke en kunstmatige kalium. Het meest tekenende beeld is natuurlijk de problematiek van diwaterstof monoxide.
Wat kan je dus, als buitenstaander (en dat ben ik zelfs niet helemaal, aangezien ik voor bio-ingenieur studeer) besluiten? De enige die het echt weten zijn zij die er middenin staan, en dus ook bevooroordeeld zijn. Nog enkele opmerkingen:
-2,4-D wordt voor zover ik weet nog steeds gebruikt. Hoe valt dat te combineren met het verbod op PCDD-lozing, of is het proces zodanig aangepast dat de contaminanten niet meer in het product voorkomen? Als ze nog steeds in het herbicide voorkomen, is het dan niet beter dit milieubelastend en gezondheidsgevaarlijk herbicide te verbieden? Argumenten als bij DDT (malaria bevechten) gaan immers niet op.
-Ik weet niet hoe het in de codex verwoord wordt, maar als hogere hoeveelheden van verboden pesticidenresidu's toegelaten worden, bestaat dan niet het risico dat men in minder strikt gereguleerde landen de pesticiden gewoon terug gaat gebruiken en zo gevaarlijke producten exporteren? Bijkomend nadeel van zo'n verhoogde drempel is dat de incentieven om de gehaltes van deze stoffen terug te dringen (bijvoorbeeld door onderzoek naar ontgiftingstechnieken) veel minder worden.
-Bij vele conspiracy theorists en eco-activisten heerst de opvatting "natuurlijk is goed" en "artificeel is slecht". Dit lijkt een handige premisse om op het eerste zicht mee te werken (de mens is immers gewoon aan de natuur en niet aan het artificiële), maar is zeker niet algemeen toepasbaar. Synthetisch menthol of Pruisisch blauw is veel minder schadelijk dan natuurlijk fluorazijnzuur of natuurlijk oxalaat.
Er zijn 18 toegestane vitaminen en mineralen. Een daarvan is fluoride. Dat is toevalligerwijs datgene wat de Nazi's gebruikten om de Joden in de concentratiekampen 'dociel' te houden. Bedenk dus goed welke tandpasta je koopt...
En kalium wordt gebruikt om Amerikaanse misdadigers ter dood te brengen. Laten we dat ook maar verbieden? Om maar te zwijgen van al die vitamines die serieuze gevolgen kunnen hebben in overmaat. Vitamine D is niet voor niks ook een rattenvergif.
Alles hangt af van de dosis, ook bij fluoride.
Maar je hoeft écht niet te vrezen dat je bruine boterham na het instellen van die Codex licht zal geven in het donker.
Nee, maar er zijn andere punten die wel steek houden (wat niet betekent dat ze waar zijn). Ik haal ze snel even van wiki:
Food irradiation will
- be used to mask spoiled food,
- discourage strict adherence to Good Manufacturing Practices,
- preferentially kill 'good' bacteria, encourage growth of 'bad' bacteria,
- devitalise and denature irradiated food,
- impair the flavour,
- not destroy bacterial toxins already present,
- cause chemical changes which are harmful to the consumer,
and, on top of all, is unnecessary in today's food system.
Ik ga niet zeggen dat al deze punten waar zijn. Het derde vind ik al dubieus en verschillende zijn maar vaag. Anderzijds is er hieruit blijkend zeker goede reden voor bedrijven om deze techniek te pushen en de nadelen te minimaliseren.
De vrije radicalen zijn inderdaad onzin. Waarschijnlijk worden ze wel geproduceerd, maar ze persisteren niet. Radicalen hebben niet de neiging stabiel te blijven rondhangen. Wel kunnen ze natuurlijk aanwezige nutriënten (zoals onverzadigde vetten) beschadigen en zo de waarde van het voedsel verminderen.
Over de straling trouwens: wat dan met producten die de aanwezigheid van levende bacteriën vereisen voor hun eigenschappen, zoals yoghurt? En natuurlijk actimel.