Ik krijg het idee dat er in dit topic meer en meer wordt gezocht naar wat filosofie eigenlijk is. Natuurlijk heb je gelijk, zo weten wij nu dat:
En nog op heel veel andere manieren valt daarin niet door te dringen. Waarom proberen we niet een manier te vinden waarop we juist wel kunnen doordringen in die materie van filosofie en werkelijkheid? Je uitspraak is eigenlijk net zoveel waard als deze:We kunnen niet intuitief noch rationeel noch empirisch daarin doordringen. Ook remt ons daarin de complexiteit en onreconstrueerbaarheid en het chaotisch karakter van de werkelijkheid.
Ik zelf ervaar wel degelijk feiten en al heb ik dan misschien niet zo'n hoogstaande filosofie als een Descarte of Plato. Het is wel een werkbare filosofie die zich afzet tegen elke radicalisering van scepsisme of rationalisme. Dat ik dan misschien de fout maak dat ik feiten bezie als een volwaardige werkelijkheid is dan misschien mijn valkuil, maar ik ben openminded genoeg om in te zien wanneer het een feit aan innerlijke samenhang ontbreekt of daar juist te veel van heeft. Mijn filosofie is een vorm van instrumentalisme. Maw, je moet de dingen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.Dat er maar 1 substantie zou zijn ontkent ook niet dat een vlieg eigenlijk een mug is.
Kijk bv eens naar de materie van de gereedschappen. Een hamer en schroevendraaier zijn in mijn ogen dingen die absoluut feitelijk zijn. Het algemenere en omvattendere woord daarvoor is gereedschap. Dat is geen feit, want een hamer is veel meer dan gereedschap, maar binnen mijn subjectiviteit en van diegene waarmee ik een cultuur deel is het idee gereedschap een werkbaar begrijp waarmee ik een bepaalde feitelijke wereld kan omsluiten.
Bij abstracte begrippen ligt dat denk ik wat anders omdat deze minder goed uit te wisselen zijn, maar de zijnsvolwaardigheid is net zo groot en inhoudsvol als dat van een hamer. Je moet begrippen alleen op de juiste manier kunnen gebruiken en er niet mee op je duim slaan. Verliefdheid en angst zijn dus net zo goed feitelijkheden, mits gezien vanuit een algemener perspectief, bv gevoelens of stofjes in de hersenen.
Niet direct. Benedict Broere schrijft:Verwijs je naar het boek dat ik aanhaalde
Toen jij daarna dat boek aanhaalde leek het net alsof depressie een belangrijke rol ging spelen in dit topic. Het mag van mij, maar dan vraag me wel af wat dan precies de link is. Had trouwens niet het idee gekregen dat het om een verhalend of spannend boek gaat. Waar gaat het precies over?Er is iets fundamenteel mis met die neiging om al het mentale vanuit het fysieke te willen verklaren. Het is bijvoorbeeld bekend dat mensen gedeprimeerd kunnen raken als er een ontslag dreigt, heel actueel nu met die financiele crisis. En die gedeprimeerdheid kan er in resulteren dat mensen zich loom voelen, niet meer energiek, maar een lichaam als van lood hebben, niet goed kunnen slapen, enzovoort. En bij een echte depressie werkt dat allemaal nog in veel heviger mate uit op het lichaam.
Puzzels