denk dat je teveel te film Matrix hebt gezien... Maar oke zoals Herodotus zei:
Zolang die droom geen nachtmerrie wordt, kan ik daar wel mee leven
Moderator: Rhiannon
Welk onderzoek? Bedoel je hier kwantummechanische processen?Het idee dat de wereld een simulatie is, komt in conflict met het onderzoek naar chaotische processen, dat duidelijk maakt dat ontwikkeling van wereld onvoorspelbaar is,
Als ik het goed begrijp denk je dat een simulator een bewustzijn moet hebben? Flightsimulator heeft toch ook geen bewustzijn?zodat een simulator onmogelijk kan weten wat het simuleert eigenlijk, en daarmee zeer onwaarschijnlijk wordt te bestaan.
Hmmm, ik ben geen filosoof (behalve de onderschatte café-variant ervan), maar ik leef wel al lang in de overtuiging van het het 'feit' dat we in een simulatie leven, en heb er aldus al veelvuldig over nagedacht. Maar wat ik wil zeggen is dat het woord simulatie in het Nederlands net zoals in het Engels 2 betekenissen heeft, die hetzelfde woord krijgen, enerzijds het simuleren van iets (het nadoen/nabootsen van een 'echt' proces), maar anderzijds het puur uitrekenen van een wiskundig model. (zie 'the game of life'). Ik denk dat u verwart tussen beide concepten. Uw redenering impliceert dat een simulatie de 'werkelijkheid' simuleert, wat natuurlijk niet noodzakelijk zo is. Dan vervalt het altijd handige hulpmiddel van 'de eeuwige onzekerheid en ondefinieerbaarheid'.Het idee dat de wereld een simulatie is, komt in conflict met het onderzoek naar chaotische processen, dat duidelijk maakt dat ontwikkeling van wereld onvoorspelbaar is, zodat een simulator onmogelijk kan weten wat het simuleert eigenlijk, en daarmee zeer onwaarschijnlijk wordt te bestaan. Je kunt bijvoorbeeld simuleren dat je verkouden bent. Maar dan is het wel erg handig om te weten wat verkouden zijn is. Want als je dat niet weet, als het volstrekt onmogelijk is om te weten wat dat is, hoe kun je het dan simuleren?
Geef eens een voorbeeld waar dit het geval was. Ik kan niks bedenken die op een teleurstelling zou uitgedraaid zijn.Mensen lijken veel vertrouwen in de techniek te hebben als ze in de toekomst kijken. Maar later loopt dit veelal uit op een teleurstelling.
Dat komt waarschijnlijk omdat die technologie (ik wil dit wat breder zien als de toepassing van reeds langer bestaande technologie en andere uitvindingen en/of principes) die achteraf onsuccesvol bleek na enige jaren de collectieve vergetelheid ingedoken is. Of omdat wij ze vandaag bekijken als artefacten uit een tijd dat men nog niet gevonden had wat we vandaag allemaal weten en hebben. Zonder de garantie dat die dingen, die nu werken (voor ons), over enige tijd niet met hetzelfde oog bekeken worden. Ook vandaag al heeft veel gehypete technologie zijn tegenstanders (zie bijvoorbeeldGeef eens een voorbeeld waar dit het geval was. Ik kan niks bedenken die op een teleurstelling zou uitgedraaid zijn.
Wat heeft dat met dit onderwerp te maken?
[Het] is trouwens ook gewoon een one-liner...
Uiteraard is het mogelijk in een gesimuleert universum een simulatie te draaien, maar dat gaat ten koste van de rekencapaciteit van het systeem waarop oorspronkelijke (zeg maar 1e graads) simulatie draait. Dus het lijkt me dat je het grapje 'simulatie in een simulatie in een simulatie.... enz' niet oneindig lang voort kan zetten.1) in een (echt of gesimuleerd) universum kun je verschillende andere universa simuleren. Zo wil ik graag het voorbeeld van the Game of Life aanhalen, waarvan al is aangetoond dat erin een turing-machine kan gebouwd worden, die op zijn beurt weer nieuwe universa kan bouwen (al dan niet van de vorm van the Game of Life), enz. all the way down. Dit geeft dus oneindig veel meer 'gesimuleerde' universa....
Dit argument hoor ik vaker, maar vind ik niet overtuigend. Je hoort vaak dat, als er universum-simulaties bestaan, er waarschijnlijk miljarden zijn. En dat de kans dat wij in het 'echte' universum leven daardoor nihil is.en dus een kleine kans dat we in een echte leven.
Dat grapje kun je dus wel degelijk oneindig voortzettenUiteraard is het mogelijk in een gesimuleert universum een simulatie te draaien, maar dat gaat ten koste van de rekencapaciteit van het systeem waarop oorspronkelijke (zeg maar 1e graads) simulatie draait. Dus het lijkt me dat je het grapje 'simulatie in een simulatie in een simulatie.... enz' niet oneindig lang voort kan zetten.
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Ik zie trouwens geen reden om dit te doen. Hun simulatie wordt niet moeilijker/lastiger/enz. enz. als je er opnieuw (oneindig diep) veel simulaties in draait.De makers van de '1e graads simulatie' zullen op een gegeven moment moeten ingrijpen. Ze dit kunnen natuurlijk fysiek doen (dit woord veliest een beetje zijn betekenis in een simulatie-universum), bijvoorbeeld door de simulator in hun simulatie door een ramp te vernietigen.
Op dat eerste heb ik wel een tegenargument, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van hoe je het begrip universum definieert (bij mij valt een game-of-life daar dus volledig onder). En the game of life wordt op dit moment wel degelijk gesimuleerd... namelijk iedere keer als mijn computer opstaat in de achtergrond bij mijn muziekvisualisatie bijvoorbeeld.MacHans schreef:Dit argument hoor ik vaker, maar vind ik niet overtuigend. Je hoort vaak dat, als er universum-simulaties bestaan, er waarschijnlijk miljarden zijn. En dat de kans dat wij in het 'echte' universum leven daardoor nihil is.
De stelling hoort (volgens mij) te zijn: "Als er universum-simulaties bestaan, zijn wij zonder twijfel een simulatie, tenzij deze door buitenaardse intelligentie zijn gemaakt.". Dit omdat wij momenteel geen miljarden universa aan het simuleren zijn. Als er echt simulaties draaien, en wij zouden in het 'echte' universum wonen, wie draait die simulaties dan? Ik bedoel, als wij ze niet draaien, zijn wij dus ook niet de 'echte' wereld (of ze worden door aliens gedraait).
Ik sluit zeker niet uit dat wij een simulatie zijn, maar het aantal universa dat gesimuleert zou worden als dit soort simulaties bestonden, zegt volgens mij niets over de kans dat wij een simulatie zijn.
Probleem daarbij is dat je altijd zo kunt definiëren dat we wel in een simulatie moeten wonen. De werkelijkheid an sich staat -en daar ga ik voor het gemak maar vanuit- onverschillig tegenover definities van bijv. het begrip 'simulatie'. De naakte ervaring van deze werkelijkheid verandert niet zodra we ontdekken dat deze een uitrekenen van een wiskundig model zou zijn. Ze blijft in de ervaring even werkelijk.Maar wat ik wil zeggen is dat het woord simulatie in het Nederlands net zoals in het Engels 2 betekenissen heeft, die hetzelfde woord krijgen, enerzijds het simuleren van iets (het nadoen/nabootsen van een 'echt' proces), maar anderzijds het puur uitrekenen van een wiskundig model. (zie 'the game of life'). Ik denk dat u verwart tussen beide concepten.
Om de vraag in mijn vorige bericht te parafraseren:*Jij (of iemand anders in je universum) draait simulaties, dit kan betekenen dat je in de realiteit leeft. Maar dat is nooit zeker, je kunt dan alsnog in een simulatie leven, maar er is een kans dat je 'echt' bent.