Jan van de Velde schreef:Het heeft m.i. weinig zin te gaan praten over internationaal recht, als de inhoud van voorgestelde regels niet begrepen is.
Nogmaals, welke zijn dat dan bijvoorbeeld? En wat versta je onder "legaal maken" ?
Want volgens mij heb je nog steeds helemaal verkeerde ideeën over de bedoeling, werking en effecten van die Codex. Als je bang bent dat bijvoorbeeld Dieldrin opnieuw wordt toegelaten, dan ben ik bijzonder benieuwd waarop je die stelling baseert. Want daarvan is geen sprake.
Ik heb zomaar het idee dat dit een beetje voor jezelf geldt. Niet dat ik alles weet ofzo. Je hebt me iig een aantal stappen op weg geholpen met feiten mbt pesticiden en de werkingen ervan, maar me dunkt dat je net wat te partijdig bent om zonder vooroordelen onderzoek te doen naar deze zaak: je verdient je brood middels pesticiden en kijkt daarom niet op de 'kleine' risico's hiervan. Een onderzoek naar de werkingen van wetgevingen is al helemaal uit den boze blijkbaar. Eerlijk gezegd misstaat dat je. Ik hoop dat je dat niet verkeerd opvat.
De codex alimentarius bevat de wettelijke regels die van toepassing zijn als er geen specifieke Europese wetgeving is.
Internationale wetgevingen krijgen voorrang op europese wetgevingen om een aantal redenen:
- Er kunnen sancties op volgen.
- De individuele landen kunnen internationale wetgeving ratificeren en daarmee al accoord gaan met de inhoud van het verdrag.
- Vrije handel doet een beroep op "de organisatie en de hulpbronnen van de betreffende Staat, de economische, sociale en culturele rechten, die onmisbaar zijn voor zijn waardigheid en voor de vrije ontplooiing van zijn persoonlijkheid,", middels nationale en internationale inspanningen [Verklaring van de Rechten van de Mens, Artikel 22].
Laten we de wettelijke apsecten van de Codex Alimentarius in het daartoe aangemaakte topic bespreken.
Specifieke kwesties zouden in een apart topic besproken kunnen worden (zonder direct een relatie met de codex te leggen)
Dat vind ik dus heel erg vreemd. Een goede vraag betreft een voorbeeld. Waarom mag dit voorbeeld niet genoemd worden?
Als je geen pesticiden wilt dan dien je biologisch voedsel te eten.
Dat doe ik ook (grotendeels). Onder codex mag dit echter niet meer verhandeld worden (schijnt het); behalve 'lokaal'. Ik vraag me nog steeds af wat 'lokaal' is in deze.
Wat betreft bestraling van voedsel dan moet ik zeggen dat ik voor sommige voedingsmiddelen hier ook twijfels over heb. Ik weet echter niet of bestraling bij veel voedingsmiddelen gebeurt. Ik ben geen chemicus maar het lijkt me logisch dat antioxidanten gaan reageren met de straling en dat daarom het gehalte van veel gezonde stoffen af kan nemen door bestraling. Van vitamines, zoals vitamine E, is dit ook aangetoond. Plantaardige voedingsmiddelen bevatten veel andere belangrijke antioxidanten (flavenoïden, polyfenolen). Hier heb ik geen gegevens over kunnen vinden. Wel dat hogere benzeengehaltes zijn vastgesteld na bestraling. We moeten rekening houden met het gegeven dat niet alleen bescherming tegen voedselvergiftging een motief is maar ook dat een langere houdbaarheid het gevolg heeft van goedkopere productie, transport, opslag en mogelijke wereldwijde levering. Grote producenten en (leveranciers van) exporteurs zullen belang hebben bij bestraling. Ik ben geen tegenstander van bestraling maar zou graag willen weten welke voedingsmiddelen ik beter niet kan kopen om het te ontlopen.
De gevolgen van bestraling lijkt me een interessante topicvraag voor in het biologie subforum.
Overigens wil ik nog aangegeven hebben dat ik me afvraag in hoeveer het uitmaakt of het verhandelen van levensmiddelen die niet codex-compliant zijn echt verboden zal zijn of niet. Het toestaan van bepaalde hoeveelheden straling, pesticiden en chemicalieën (en gmo's) maakt dat er goederen op demarkt zullen komen zo'n lage prijs dat bedrijven die de dingen op een duurzame manier willen aanpakken een veel slechtere concurrentie positie zullen krijgen. Daardoor zullen de prijzen omhoog moeten (omdat
andere bedrijven de grond en de markt verzieken) van biologische producten om het hoofd boven water te houden voor bedrijven die in biologische producten doen.
Mankind censure injustice fearing that they may be the victims of it, and not because they shrink from committing it.
~Plato, The Republic