Wat is gnosis of gnosticisme?
Zoals ik het lees is gnosis een soort religieuse zelfkennis. Nogal vaag dus. Gnosis zou in de late oudheid en het vroege christendom de belangrijkste spirituele beweging zijn.
Moderator: Rhiannon
De kennis moet dan leiden tot een ontsnapping uit de materiële wereld.
Voor alle duidelijkheid: dat wil ik niet beweren en ik heb het ook niet zo gezegd. Mijn punt is dat de gnostiek zo geloofwaardig was voor velen, omdat het platonische wereldbeeld zoveel invloed had. Ook veel kerkvaders stonden onder invloed van dit wereldbeeld en deelden dus bepaalde veronderstellingen met hun gnostische tegenstanders. Augustinus kan zelfs een paar eeuwen later nog schrijven dat er in de schepping gradaties van goedheid zijn, naarmate dingen meer of minder 'godgelijkend' zijn. Let wel: hij zou nooit zeggen dat de schepping slecht was, daarvoor was hij teveel christen. Maar gewoon 'goed', dat toch ook weer niet. De schepping blijft liggen onder een zekere sluier van illusies. Origenes ging natuurlijk nog verder. Irenaeus daarentegen durfde juist, meer dan Augustinus, vast te houden aan de goedheid van de schepping. Gezien het overheersende wereldbeeld in de 2e eeuw, was dat gedurfd en revolutionair.Dat niet-gnostische kerkvaders leentjebuur hebben gespeeld bij de gnostiek wist ik niet.
Ik deel dit oordeel. Maar ja, complottheorieën zijn in, tegenwoordig.De evangeliën van Thomas, Judas en Maria Magdalena zijn in de officiële canon niet terug te vinden. Het is daarom treurig te moeten constateren dat er tegenwoordig juist aan deze - gnostische - evangeliën en andere geschriften met een zelfde strekking, veel waarde wordt gehecht. Men meent kennelijk dat met het in de ban doen van deze werken de waarheid geweld werd aangedaan.
Ik vermoed dat gnostiek zo populair is, omdat het zo goed aansluit bij de liberale opvatting van religie als een privé-aangelegenheid, zonder profetische of publieke kracht. Het is een tikkeltje elitaire religie, geschikt voor mensen die het toch al goed hebben in het leven. Maar nu ben ik misschien wat te scherp(?)We zien hier duidelijk een omkering van waarden. Niet de gnostieke varianten van het christendom, maar het christendom gebaseerd op de synoptische evangeliën, het evangelie naar Johannes, de Handelingen der Apostelen en de brieven van Paulus, dat het gnosticisme afwijst, is een dwaling. Ik verwonder me nog steeds over die ontwikkeling.
Aan de andere kant is het ook niet verkeerd om kennis te nemen van de alternatieven. Wie echter voor zijn eigen religeuze behoefte een beroep doet op deze geschriften moet wel uitkijken voor belangenverstrengeling. De meeste mensen hebben inderdaad uit complottheorie-sensatie de behoefte om de niet-canonieke literatuur naar voren te schuiven, maar die mensen hebben hun kennis vaak geleend van een boek als de DaVinci code of een opgeklopte Discovery-documentaire zonder zelf serieus de apocriefen bestudeert te hebben.De evangeliën van Thomas, Judas en Maria Magdalena zijn in de officiële canon niet terug te vinden. Het is daarom treurig te moeten constateren dat er tegenwoordig juist aan deze - gnostische - evangeliën en andere geschriften met een zelfde strekking, veel waarde wordt gehecht. Men meent kennelijk dat met het in de ban doen van deze werken de waarheid geweld werd aangedaan.