Puzzel Puzzels
zakhooi
Artikelen: 0
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 02 jan 2009, 18:55

Re: [wiskunde] primitiveren

Ooh idd daar zat ik al mee.

Heel erg bedankt voor je hulp. Nu nog even oefenen met vergelijkbare functies.

Dan wordt het morgen een 10 op me tentamen ;)

ads

Steun Sciencetalk HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

HP Sprocket - Zelfklevend fotopapier - 5 x 7,6 cm - 50 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Logitech M705 - Draadloze Marathon Muis - USB - Rechtshandig - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Gebruikersavatar
TD
Artikelen: 0
Berichten: 24.574
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:31

Re: [wiskunde] primitiveren

Hopelijk wel...!

Voor je andere opgave met de log: zet eerst weer om naar een ln met dat trucje van voorheen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
mathfreak
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 3.505
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 16:22

Re: [wiskunde] primitiveren

Dat is helaas ook niet de bedoeling (meer, in het Nederlands secundair onderwijs) :P
Tja, het zijn wat dat betreft droeve tijden voor het Nederlandse wiskunde-onderwijs sinds men in het kader van de onderwijsvernieuwing (lees: onderwijsvernieling) de Tweede Fase heeft ingevoerd... ;)
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Klintersaas
Artikelen: 0
Berichten: 8.605
Lid geworden op: za 14 apr 2007, 20:04
Social:

Re: [wiskunde] primitiveren

Ik ben niet zo op de hoogte van het Nederlands onderwijs. Kun je me daar eens wat meer over vertellen (desnoods in een andere topic)?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

Gebruikersavatar
mathfreak
Pluimdrager
Artikelen: 0
Berichten: 3.505
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 16:22

Re: [wiskunde] primitiveren

zakhooi schreef:Ik heb een beetje het gevoel dat het op een veel makkelijkere manier kan allemaal, maar

dat het boek het heel moeilijk doet. Ik snap het nu al een stuk beter, maar nog niet alles.

Wat bedoelen jullie elke keer met partiële integratie ?
Partiële integratie is een methode om een integraal te berekenen met behulp van de regel
\(\int f'(x)g(x)dx=f(x)g(x)-\int f(x)g'(x)\)
De regel F(x) van f(x)=(ax+b) geeft F(x)= 1/aF(ax+b) heb ik gezien en snap ik ook helemaal.

Ik weet niet hoe ik dit toe moet passen op een Ln functie.

Het geeft telkens problemen doordat het boek alleen zegt:

de primitieve van Ln(x)= x Ln(x) - x + C Dat is allemaal leuk en aardig maar verder staat er niet hoe

ze hier aan komen.
Dat kan als volgt: er geldt dat de afgeleide van xln x gelijk is aan ln x+1. Stel nu dat ln x de primitieve xln x+g(x) heeft, waarbij g een nader te bepalen functie is. Differentiëren geeft ln x+1+g'(x) als afgeleide. Omdat dit gelijk moet zijn aan ln x geeft dit: 1+g'(x) = 0, dus g'(x) = -1, dus g(x) = -x+c, dus de primitieve van ln x is xln x-x+c.

@Klintersaas: Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs kun je nadere info over het Nederlandse en het Belgische onderwijs vinden. Ik weet in grote lijnen hoe het middelbaar wiskunde-onderwijs in België er uit ziet, en ik kan je verzekeren dat het abstractieniveau bij het middelbaar wiskunde-onderwijs in België aanzienlijk hoger is dan dat bij ons in Nederland. Om je even een idee te geven: tot aan de invoering van de basisvorming in 1993 maakten de onderwerpen verzamelingenleer, inclusief relaties en functies, en transformatie- en vectormeetkunde nog deel uit van het middelbaar wiskunde-onderwijs bij ons in Nederland. Sindsdien zijn die onderwerpen echter uit het middelbaar wiskunde-onderwijs geschrapt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!