Heel erg bedankt voor je hulp. Nu nog even oefenen met vergelijkbare functies.
Dan wordt het morgen een 10 op me tentamen
Tja, het zijn wat dat betreft droeve tijden voor het Nederlandse wiskunde-onderwijs sinds men in het kader van de onderwijsvernieuwing (lees: onderwijsvernieling) de Tweede Fase heeft ingevoerd...Dat is helaas ook niet de bedoeling (meer, in het Nederlands secundair onderwijs)![]()
Partiële integratie is een methode om een integraal te berekenen met behulp van de regelzakhooi schreef:Ik heb een beetje het gevoel dat het op een veel makkelijkere manier kan allemaal, maar
dat het boek het heel moeilijk doet. Ik snap het nu al een stuk beter, maar nog niet alles.
Wat bedoelen jullie elke keer met partiële integratie ?
Dat kan als volgt: er geldt dat de afgeleide van xln x gelijk is aan ln x+1. Stel nu dat ln x de primitieve xln x+g(x) heeft, waarbij g een nader te bepalen functie is. Differentiëren geeft ln x+1+g'(x) als afgeleide. Omdat dit gelijk moet zijn aan ln x geeft dit: 1+g'(x) = 0, dus g'(x) = -1, dus g(x) = -x+c, dus de primitieve van ln x is xln x-x+c.De regel F(x) van f(x)=(ax+b) geeft F(x)= 1/aF(ax+b) heb ik gezien en snap ik ook helemaal.
Ik weet niet hoe ik dit toe moet passen op een Ln functie.
Het geeft telkens problemen doordat het boek alleen zegt:
de primitieve van Ln(x)= x Ln(x) - x + C Dat is allemaal leuk en aardig maar verder staat er niet hoe
ze hier aan komen.