excuses voor de poetische vrijheden die ik mijzelf heb toegestaan, terwijl ik mijzelf toch altijd zo graag goed wil uitdrukken. In ieder geval wat ik bedoelde met Marokaan was dat hij een Berber was, maar door jouw kritische blik moest ik verder de wiki in en toen ontdekte ik dat hij in Spanje is geboren. Niet duidelijk wordt het voor mij wat precies de band is met de Malikieten, in ieder geval was hij nauw betrokken bij het Abbasidische Dynastie waarbinnen het vroegere Barbarije ligt dat ongeveer dezelfde geografische grenzen heeft als het huidige Marokko.
Rond 700 wordt er voor het eerst gesproken over een plaats Marokko wat zij toen Maghreb al Aqsa noemde wat zoveel betekend als het 'verre westen'. Voor 700 was het gebied deel van het onafhankelijke Berberse rijk Mauretanie waarvan ook enkele Spaanse delen wat misschien de link naar Spanje verklaart. Vermoedelijk bevolking is waarschijnlijk afkomstig van gevluchte slaven welke toen Marrons werden genoemd waarvan misschien de naam Marokko afkomstig is. In wiki wordt bij Marron echter geen verwijzing gegeven naar een eventuele Marokkaanse achtergrond, maar spreekt wel van matrilineaire structuur welke eigen is aan alle marron-groepen. Juist de Berberse samenleving kent weer matrilineaire structuur. Genoeg aanwijzingen daarvoor.
In het kort nog even. Ja, Thomas van Aquino heeft waarschijnlijk het woord Marokkaan gekend.
Het wringt hier aan twee kanten. Ik heb de jaartallen ff gecheckt, hoewel ze niet noodzakelijk zijn voor de redenering. In 476 kwam er een einde aan de militaire macht van het West-romeinse rijk. Oorzaak:Misschien moet je toch nog eens even de verschillende jaartallen checken, want het West-Romeinse Rijk was al verleden tijd toen de islamitische wereld nog moest ontstaan. Zie WIKI.
Vervolgens veranderde er eigenlijk niet zo veel. De Germanen gebruikte alle instituten van de Romeinen en deden daar niet zo veel meer. Het waren gewoon lompe boeren. De Romeinen wisten daar handig op in te spelen door enerzijds de Germanen bang te maken met hun god(en) en anderzijds de Romeinen geld te laten betalen voor bescherming tegen de Germanen. Op die manier bestaat de West-Romeinse wereld zoals ik die bedoelde nog steeds in de vorm van het vaticaan.imperial overstrech; rijk was te groot geworden om met de middelen van communicatie en transport van die tijd effectief bestuurd en verdedigd te worden.
Mijn poetische vrijheid bestond er dus in dat ik dat stukje Noord-Afrika doortrok naar de gehele Islamitische wereld om haar zo duidelijker af te schetsen tegen de katholieke kerk.