freespirit11 schreef:@ypsilon:
Daar zit mijn dillema. Ik kan toekijken en de nodige punten halen op toetsen en examens, het opportunisme wat jij vermeld, maar dan is niemand ermee geholpen en worden er steeds maar meer vooroordelen door veel meer mensen de wereld in gestuurd. En dat is juist wat ik en vele anderen niet willen. In een rechtschapen wereld hoort dit niet thuis.
Tja... Een leraar zei ons ooit letterlijk dat je, eenmaal je als leerkracht vast aangesteld bent, je moeder zou moeten vermoorden voor je aan de deur gezet wordt. Dat dat een overdrijving is hoef ik je niet te vertellen, maar hij kan zich best wat permitteren. Het loont dus niet jezelf in de nesten te werken.
Is dat echt zo? Ik heb altijd begrepen dat de profeet Mohamed alle goede normen en waarden predikte. Tijd om mijn kennis over de geschiedenis wat bij te schaven dan.
Er zijn nogal wat koranverzen die zonder meer gewelddadig van inslag zijn, dat lijdt geen twijfel. Maar Adpruys zei ook al:
dat het beter is het doen en laten van Mohammed in de middeleeuwse tribale context te plaatsen
Als je leraar het dus heeft over het haatdragend karakter van de Islam, moet je dat niet vlakaf ontkennen, want hij zal vast wel de nodige achtergrondkennis hebben. Maar je kan wel nuanceren: veel oproepen tot gewelddaden werden "geopenbaard" (zo zien moslims het) nadat Moh. zelf vervolgd was.
Je hoort soms ook van imams die prediken dat homoseksuelen met hun kop naar beneden van de daken gesmeten moeten worden, dat soort ongein. Je leraar heeft ook daar een punt. Vandaar mijn voorbeeld van een tegenvraag, want het ontkennen gaat gewoon niet. Dus:
indien je geïnteresseerd bent in deze materie en je wilt in discussie gaan met je leraar, is het belangrijk dat je weet waarover je spreekt en is wat opzoekingswerk misschien inderdaad geen overbodige luxe.
(quoted for truth)
Daar zou ik toch mee opletten. Officieel kan ik inderdaad niets vinden waaruit blijkt dat het maken van video- of audio-opnamen in een school verboden is, maar verschillende scholen hebben een dergelijk verbod expliciet in hun schoolreglement opgenomen. Gaat het hier verder eigenlijk over een Nederlandse of een Belgische school?
Freespirit komt uit Oost-Vlaanderen, staat in zijn profiel. Schoolreglement even nalezen kan waarschijnlijk geen kwaad. Sowieso spring je er waarschijnlijk niet veel verder mee dan door gewoon mondeling getuigenis.
Wij kunnen natuurlijk niet de lessen van de leraar beoordelen. Mijn ervaring met godsdienst- en maatschappijleerlessen op Rooms-Katholieke scholen is dat er juist veel ruimte voor discussie was en ook dat de leraar een grote invloed had op de inhoud. Deze grotendeels persoonlijk kon vormgeven.
Da's mijn ervaring met de godsdienstlessen ook, maar ik heb andere ervaringen ook, en er zijn er blijkbaar nog.
Het was geen examenvak en blijven zitten vanwege een onvoldoende kon, meen ik, ook niet zo maar.
Bij ons was het wel een examenvak, maar da's wel een goed punt: als je andere cijfers goed zijn zou het moeten lukken dat je moet bissen voor zo'n vakje.
het is wellicht interessant van andere leerlingen in het bijzonder onderwijs te vernemen hoe bij hen de islam tijdens de godsdienstlessen wordt besproken.
Even ter duiding (want ik was zelf even in de war):
Wat in Nederland "bijzonder onderwijs" heet, is in Vlaanderen "vrij onderwijs" (waaronder dus het katholiek onderwijs).
Wat in Vlaanderen "buitengewoon onderwijs" (BUSO) heet, is in Nederland "speciaal onderwijs".