Puzzel Puzzels
Yahshua Emmanuel
Artikelen: 0

Re: Haatprediking jegens de islam

Ik weet niet of dat hier wel een goed idee is. De misstappen van het katholicisme opnoemen, verzacht die van de islam nog niet. Het is niet omdat de religie van die leerkracht niet onbesproken is, dat hem dat het recht ontzegt om kritiek te geven op andere religies. Hij mag de problemen omtrent de islam gerust aankaarten, maar moet ruimte laten voor discussie.
Beste Klinterkaas,

Kijk ook even naar die link. Dat is de hoofdleer van Jesus. Kritiek leveren kan iedereen maar oplossingen aankaarten kunnen weinigen.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 15 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

statoker

Een moeilijke situatie, men denkt les christendom te gaan volgen en dan in eens over de islam beginnen, ik kreeg van iemand te horen die al jaren tijdens de ramadan in de moskee lessen over de islam volgt, en hij heeft nog nooit iets gehoord van hun imam over het christendom en christenen, behalve als het gaat om de waarom niet accepteren van drie-eenheid goddelijke concept, en deze imam zegt altijd dat de moslims geloven in hetgeen geopenbaard is aan de christenen (bijbel) en in hetgeen geopenbaard is aan hen (koran) en dat hun God en God van de christenen dezelfde God is.

Moslims geloven niet dat Jezus God of Goddelijk is, maar zij geloven wel dat hij een zeer belangrijke profeet was zoals alle andere profeten.

Een moslim mag niemand dwingen tot het islamitisch geloof anders vindt men geen christenen in Egypte, Syrië, Libanon en geen Joden in Marokko, Jemen, Algerije, Iran enzovoort, al die landen waren ooit islamitisch geregeerd door islamitische regeringen.

De christenen en joden en andersgelovigen leven al jaren, vóór de opkomst van de islam, in die landen die ook jarenlang islamitisch waren vóór het ondergaan van de islamitische kalifaat waardoor alle moslimlanden niet echt islamitisch of dictatoriale seculier zijn geworden.

Ik ga niets over decreet van Alhambra, kruistochten of de westerse troepen in Afghanistan vertellen want dit gaat niet helpen, maar wat u wel kan doen is gewoon een klacht gaan indienen, en hoe weet ik niet zeker, misschien weten de andere forumleden hier een betere en veilige weg om dat te doen.

Veel succes
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Klintersaas
Social:

Freespirit komt uit Oost-Vlaanderen, staat in zijn profiel. Schoolreglement even nalezen kan waarschijnlijk geen kwaad.
Dat had ik dus niet nagekeken. Handig, zo'n profiel.
Natuurlijk kun je in een klaslokaal audio opnemen. Bij interessante vakken doen veel mensen het zodat ze niet tijdens de les notulen hoeven te maken, dat ze gewoon op kunnen letten. Dit is natuurlijk meer in gebruik op de universiteit. Ik zou dus schrikken als dit ergens verboden zou zijn.
Meer nog, volgens mij wordt dit enkel en alleen op universiteiten gedaan/toegestaan.
Yahshua Emmanuel schreef:Beste Klinterkaas,

Kijk ook even naar die link. Dat is de hoofdleer van Jesus. Kritiek leveren kan iedereen maar oplossingen aankaarten kunnen weinigen.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Yahshua Emmanuel

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt.
.......hem op de onderstaande bijbelse passage Matheus 7 vers 1 t/m 5 wijzen:

http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/7.html#3
Klintersaas
Social:

Ik had de link bekeken (ik ken het vers overigens), maar ik had de connectie met je post t.a.v. mezelf even niet door. Lag aan mij, ik was een beetje suf.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Jan123

Ik zie dat je ermee inzit dat je leerkracht "slechte zaken" verteld over de Islam.

Als ik het goed begrepen hebt wil jij graag iets doen tegen hem.

Je kan niet naar de directie,al ga je jouw leerkracht zal enkel en alleen maar een waarschuwing krijgen en niets anders.

Of er zal een kleinschalige onderzoek opgestart worden voor je leerkracht door de directie;die volgens mij niet lang zal duren en als conclusie zullen ze zeggen dat jij het verkeerd hebt geinterpreteerd.

En dan zal de onderzoek afgerond worden.

Maar ik raad je aan om een geluidopname te nemen(liesft een paar waar duidelijk jouw leerkracht""haat predikt"") en daarmee naar de politie of naar de minesterie van onderwijs stapt ze zullen je wel daar helpen.

Naar mijn geweten mogen de leerkrachten hun meningen niet zodanig formuleren zodat ze de leerlingen gaan beïnvloeden.

Ze moeten de leerlingen de ruimte geven om hun eigen mening te kunnen ontwikkelen..
ypsilon

Ik zou hier echt niet te veel spel van maken. Met alle respect, maar als jij naar de politie of het ministerie van onderwijs stapt met zo'n geluidsopname bekijken je ze eens scheef en dat zal het zowat zijn. Of het zou al moeten zijn dat de leraar in kwestie halve VB-speeches staat te geven, maar ik denk niet dat hij zo dom zal zijn. Binnen het kader van katholieke godsdienstlessen is het hem toegestaan de Islam te bekritiseren, en dat zal hij dan ook doen. Om de zoveel tijd verschijnen opiniërende artikels van prominente academici en schrijvers in kwaliteitskranten waarin wordt betoogd dat de Islam gewelddadig is. Ik wens hierin geen stelling te nemen, maar zo'n leerkracht kan dat. Daar worden geen grote middelen op ingezet, daar kan je redelijk van op aan. Kritische vragen zijn een goed startpunt. Als het de spuigaten uitloopt zie je weer verder.
wijsneus

Jan123 schreef:Ik zie dat je ermee inzit dat je leerkracht "slechte zaken" verteld over de Islam.

Als ik het goed begrepen hebt wil jij graag iets doen tegen hem.

Je kan niet naar de directie,al ga je jouw leerkracht zal enkel en alleen maar een waarschuwing krijgen en niets anders.

Of er zal een kleinschalige onderzoek opgestart worden voor je leerkracht door de directie;die volgens mij niet lang zal duren en als conclusie zullen ze zeggen dat jij het verkeerd hebt geinterpreteerd.

En dan zal de onderzoek afgerond worden.

Maar ik raad je aan om een geluidopname te nemen(liesft een paar waar duidelijk jouw leerkracht""haat predikt"") en daarmee naar de politie of naar de minesterie van onderwijs stapt ze zullen je wel daar helpen.

Naar mijn geweten mogen de leerkrachten hun meningen niet zodanig formuleren zodat ze de leerlingen gaan beïnvloeden.

Ze moeten de leerlingen de ruimte geven om hun eigen mening te kunnen ontwikkelen..
Er iets tegen doen lijkt mij zinloos.

De man is een leraar en geniet een hoop vrijheid ten opzichte van de verantwoordelijkheid.

freespirit11 schreef (op 31 March 2009, 21:27):

Overleg altijd eerst met medeleerlingen die naar jouw idee jou zullen steunen.

Je kan met medeleerlingen die hetzelfde ervan vinden met de moby een opname maken en op een van de filmpjessites droppen.

Je doet dit vanzelfsprekend om de vrije meningsuiting in Nederland te promoten.

Ben jij in de klas en op school de enigste die deze mening over deze leraar hebt dan zal je een eenmansactie kunnen overwegen: Bijvoorbeeld hard lachen als de leraar iets zegt wat volgens jou niet door de beugel kan,trekt de aandacht en er zal gevraagd worden waarom je lacht...dan ben jij aan het woord.

Als het waar is wat jij schrijft dan is tegensputteren wél zinvol
Jan123

Nadat ik de reactie van wijsneus en ypsilon heb gelezen ben ik een beetje van mening verandert.

Het zou toch het best zijn dat je naar je klasgenoten vraagt of ze van de zelfde mening zijn en of dat je het goed hebt begrepen.

Misschien heb je de mening van je leerkracht een beetje verkeerd geinterpreteerd.

Dat kan iedereen overkomen.

Als je toch het goed hebt begrepen kun je misschien raad vragen aan een oudere zoals je ouders.

En dan kan je pas met je voogd naar de politie stappen of naar de ministerie van onderwijs.

Natuurlijk wil je je zeker je anominiteit bewaren;wat normaal ook is.

mvg
wijsneus

Jan123 schreef:Nadat ik de reactie van wijsneus en ypsilon heb gelezen ben ik een beetje van mening verandert.

Het zou toch het best zijn dat je naar je klasgenoten vraagt of ze van de zelfde mening zijn en of dat je het goed hebt begrepen.

Misschien heb je de mening van je leerkracht een beetje verkeerd geinterpreteerd.

Dat kan iedereen overkomen.

Als je toch het goed hebt begrepen kun je misschien raad vragen aan een oudere zoals je ouders.

En dan kan je pas met je voogd naar de politie stappen of naar de ministerie van onderwijs.

Natuurlijk wil je je zeker je anominiteit bewaren;wat normaal ook is.

mvg
mee eens ;)

freespirit11;Hou ons op de hoogte want ik wil graag over jouw wederwarigheden horen,nou ja...lezen dan.

Je ziet hier dat een antwoord zomaar is te krijgen.

Ook de juiste antwoorden.
Benedict Broere

freespirit11,

Ik begrijp dat je les krijgt van een christenfundamentalist die zich nogal kritisch uitlaat over het islamfundamentalisme. Nou leuk. Ik zou het maar stoicijns aankijken. Met maximaal relativering in de trant van wat hierboven is aangeraden.

Verder lijkt mij voor achtergrond-info interessant ook bijvoorbeeld:

Over de historische context van de Koran:

http://meer.trouw.nl/dossiers/het+ontstaan+van+de+islam

http://www.arabistjansen.nl/

Over de historische context van de Bijbel:

http://www.boekrecensie.com/9025426166

In beide gevallen betreft het mythen die hun functie zo ongeveer wel hebben uitgespeeld.
Het uiteengaande en het samenkomende en daaruit de schoonste harmonie - Heraclitus
Hildebrand

Benedict Broere schreef:freespirit11,

Ik begrijp dat je les krijgt van een christenfundamentalist die zich nogal kritisch uitlaat over het islamfundamentalisme. Nou leuk. Ik zou het maar stoicijns aankijken. Met maximaal relativering in de trant van wat hierboven is aangeraden.

Verder lijkt mij voor achtergrond-info interessant ook bijvoorbeeld:

Over de historische context van de Koran:

http://meer.trouw.nl/dossiers/het+ontstaan+van+de+islam

http://www.arabistjansen.nl/

Over de historische context van de Bijbel:

http://www.boekrecensie.com/9025426166

In beide gevallen betreft het mythen die hun functie zo ongeveer wel hebben uitgespeeld.
Het lijkt me dat de betiteling 'christenfundamentalist' wat overtrokken is. De leraar is christen en vanuit die optiek geeft hij godsdienstles op een rooms-katholieke school. Als er een leerling is die vindt dat de islam er bij deze man veel te bekaaid afkomt, dan betekent dit volgens mij in eerste instante dat de leerling sympathie voor de islam heeft, anders zou hij er geen punt van maken. Ik adviseer de leerling Bijbel en Koran naast elkaar te leggen en een vergelijkend onderzoek in te stellen. Mocht hij naar aanleiding daarvan menen dat de islam hem meer te vertellen heeft dan het christendom, laat hem dan moslim worden. Ik vermoed echter dat het meer te maken heeft met die typisch humanistische opvatting dat religies gelijkwaardig zijn en niet al te serieus moeten worden genomen. Uit hoofde van die gelijkwaardigheid heeft de leraar dan de opdracht de leerling niet lastig te vallen met zijn religieuze opvattingen of in ieder geval neutraliteit te betrachten. Het gaat echter niet aan van een christen op een christelijke school te verwachten dat hij de islam ophemelt, aangezien deze religie het christendom op cruciale punten tegenspreekt. Enig begrip van de kant van de leerling lijkt mij derhalve op zijn plaats.
De juiste vraag is de vraag die uit objectiviteit geboren wordt.
ypsilon

Als er een leerling is die vindt dat de islam er bij deze man veel te bekaaid afkomt, dan betekent dit volgens mij in eerste instante dat de leerling sympathie voor de islam heeft, anders zou hij er geen punt van maken.
Dat houdt geen steek. De leerling heeft waarschijnlijk gewoon het idee dat de leerkracht onnodig generaliseert en daardoor op het randje van discriminerende taal zit. Daarom hoef je nog geen sympathie voor de islam voor de koesteren.
Uit hoofde van die gelijkwaardigheid heeft de leraar dan de opdracht de leerling niet lastig te vallen met zijn religieuze opvattingen of in ieder geval neutraliteit te betrachten. Het gaat echter niet aan van een christen op een christelijke school te verwachten dat hij de islam ophemelt, aangezien deze religie het christendom op cruciale punten tegenspreekt. Enig begrip van de kant van de leerling lijkt mij derhalve op zijn plaats.
Daar ben ik het mee eens: het is een christelijke godsdienstleerkracht, dus het christendom zal op de eerste plaats komen. Dat betekent niet dat hij met disrespect over andere godsdiensten moet spreken of dat hij moet zwijgen over de uitwassen ervan. De leerlingen moeten echter wel kritische vragen kunnen stellen, anders heeft godsdienstles geen zin.

Maar goed, we kunnen de lessen inderdaad niet beoordelen van hieruit. Wel benieuwd hoe dit afloopt trouwens.
wijsneus

Het lijkt me dat de betiteling 'christenfundamentalist' wat overtrokken is. De leraar is christen en vanuit die optiek geeft hij godsdienstles op een rooms-katholieke school. Als er een leerling is die vindt dat de islam er bij deze man veel te bekaaid afkomt, dan betekent dit volgens mij in eerste instante dat de leerling sympathie voor de islam heeft, anders zou hij er geen punt van maken. Ik adviseer de leerling Bijbel en Koran naast elkaar te leggen en een vergelijkend onderzoek in te stellen. Mocht hij naar aanleiding daarvan menen dat de islam hem meer te vertellen heeft dan het christendom, laat hem dan moslim worden. Ik vermoed echter dat het meer te maken heeft met die typisch humanistische opvatting dat religies gelijkwaardig zijn en niet al te serieus moeten worden genomen. Uit hoofde van die gelijkwaardigheid heeft de leraar dan de opdracht de leerling niet lastig te vallen met zijn religieuze opvattingen of in ieder geval neutraliteit te betrachten. Het gaat echter niet aan van een christen op een christelijke school te verwachten dat hij de islam ophemelt, aangezien deze religie het christendom op cruciale punten tegenspreekt. Enig begrip van de kant van de leerling lijkt mij derhalve op zijn plaats.
1/Een niet-christen kan godsdienstlessen geven.

2/Een niet-christen kan godsdienstlessen krijgen.

3/...

Is dat misschien de reden waarom deze leraar geen rekenles geeft?

Inderdaad zijn er docenten waarvan gezegd mag worden :,,Die ;) leertraar''.

De koran en de bijbel naast elkaar leggen zal nog wel gaan maar de uitleg van beiden is nog steeds afhankelijk van de vertaler die bepaalde woorden een betekenis geeft.

Dan komt ook nog de verkondiger van de achterliggende (religieuse)bedoelingen die afhankelijk van zijn gemoedsrust een verhaal of tekstbetekenis doorgeeft.

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

PeterPan

Er wordt hier wel héél hard van de toren geblazen.
Op dit moment krijgen wij les van een godsdienstleerkracht die een zeer conservatief christen is.
Dat kan niemand hier beoordelen. Vraag eens rechtstreeks aan hem of hij dat ook echt is.
Normaal gezien is het de bedoeling om dit jaar verschillende godsdiensten en politieke leerstelsels te bespreken, maar zijn lessen gaan uitsluitend over het christendom.
Misschien komt dat nog. Vraag het eens aan hem hoe dat zit.

Misschien dat een actieve leraar hier iets over kan zeggen.

Volgens mij ligt het lesprogramma volledig vast, en de behandelde stof moet overeenstemmen met de stof van collegaleraren in hetzelfde vak, zodat er gemeenschappelijke toetsen kunnen worden afgenomen.
Dit is niet mijn punt of ergernis, maar het feit dat hij allerhande leugens verkoopt over de Islam als godsdienst, daar heb ik het niet zo op. De profeet Mohamed zou mensen met geweld verplicht hebben tot bekering naar de Islam,
Je moet Jesus niet met Mohammed vergelijken. We hebben het over totaal verschillen periodes en situaties en personen. Mohammed was (in tegenstelling tot Jesus) een geweldadig persoon.

Maar let wel, er is een zéér groot verschil tussen die twee personen.

Jesus is een zoon van God (volgens het Christendom).

Mohammed is "slechts" een profeet (volgens de Islam).
Imaams zouden haat prediken in de moskeeën jegens de "anderen",...
Helaas is dat nogal eens voorgekomen. Enkele Imams zijn derhalve ook het land uitgezet.
Zelf heb ik niet superveel kennis van zaken, maar wel genoeg om te weten dat er niets van waar is.
Er bestaat een Nederlandse vertaling van de koran.
Wat nog het spijtigste is aan de hele zaak is, is dat hij zeer grote groepen van klassen meekrijgt in zijn visies. Steeds meer mensen geven hem gelijk en werpen nog meer (niet reëele) argumenten in de groep waardoor het zich nog meer verspreid.
Vertel je ergenis aan de betreffende leraar of aan je klassenleraar.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!